0
registrerede
31
gæster og
1527
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Kristus-Ordet
|
Jamen Arne uanset hvad du siger så er teodicé-problematikker ikke overhovedet en central eller væsentlig betydningsfuld problemstilling i forhold til det kristne trosliv med dens tilhørende livsnerve, dens spiritualitet, bønslivet og gudstjeneste livet, men ikke mindst det indbyrdes fællesskab og solidaritet mellem de kristne i menigheden og også til alle de andre menigheder overalt i Romerriget og den del af Europa.
Du er noget så selvoptaget indimellem Arne at det tager sig lidt komisk ud. Du er fuldstændig opslugt gang på gang af din egen agenda, som jeg har gennemskuet for længst.
Til trods hvad du skriver, bruger du overhovedet ikke dine forstandskræfter på at sætte dig ind i vi andres synspunkter, fx mine, som jo dog er udviklet i overensstemmelse med de betydeligste teologer i det 20 århundrede. Men alligevel siger du at du ikke forstår en tøddel heraf. Det virker sgu mærkeligt at høre det fra en mand der påstår at han af et oprigtigt hjerte gerne vil trænge dybt ind i kristendommen og endda mener han kan skimte en oprindelig uspoleret kristendom. Jamen for pokker hvorfor beskæftiger du dig så ikke med de store teologer???
Det syn på dig og den undren har jeg haft alle de år jeg har kendt dig som debattør.
Og det bliver ikke mindre nu hvor du påstår at teodicé-problematikkerne er den helt centrale altoverskyggende problemstilling for at forstå det kristne trosliv.
Det er vrøvl fra a til z, stort set ingen kristne går rundt i fuld alvor og er optaget af den problematik. Og hvor meget fylder den i Nye Testamente??? Det er overhovedet ikke et tema eller spørgsmål i forbindelse at KIRKEN opstår i verden, at folk omvender sig til kristendommen.
Urkristendommen er antifilosofisk fordi det er koncentreret om de politiske praktiske nære ting og så folks patos, entusiasme og spiritualitet, gåpåmod og humør/spirit i den sammenhæng. Hvordan hjælper vi os selv og hinanden med at få et godt liv. Der er en kreativ klasse i romerriget med et stort personligt overskud til at mobilisere nogle politiske konkrete tiltag i forhold til de mindst privilegerede i samfundet, som de ikke fandt at Staten, Romerriget, i tilstrækkelig grad tog sig af, derfor blev KIRKEN grundlagt på at en ny og større retfærdighed fra Gud nu kunne se dagens lys. Det var noget af den tro Jesus fik bragt ind i verden.
Afsindig græsk skolastisk teologisk spekulation og falsk kristen metafysisk tænkning er noget der kommer til senere, men det er ikke et ægte udtryk for sand kristendom, hvilket renæssancen og reformationen men ikke mindst især den eksistentialistiske teologi i første halvdel af det 20 århundrede afslører, blotlægger for os. Et punkt du er fuldstændig blank på Arne, ja her har du et skræmmende hul i din viden og forståelse af kristendommen, men det har vi talt om før i tiden.
Venlig hilsen Hans-Kristian
|
|
|
|