1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Kristus-Ordet
|
Hej Arne
Jeg skrev:
jeg er godt klar over at du Arne ikke erfarer Kristusvirkeligheden (dette at være i Kristus, erfarer med dig selv at være døbt), men at du står udenfor denne ny væren og nye virkelighed i og med og ved Jesus ind i verden, som du skeptisk og stolt afviser
at du står udenfor denne (Kristusvirkeligheden) ny væren og nye virkelighed i og med og ved Jesus ind i verden, som du skeptisk og stolt afviser
Jeg skrev ikke at du skeptisk og stolt afviser:
- Jesus ind i verden, som du skeptisk og stolt afviser -
Men at du afviser den inkarnationens Guds handlen med os i forbindelse mennesket Jesus der er grundlaget for Kristusvirkeligheden, og er den ny væren og den nye personlige Gudsvirkelighed ind i verden (som sagt ved Jesus) der gør os til nye skabninger, helt nye mennesker fordi vi har Helligåndens nærværelse eller tilstedeværelse
-0-0-0-0-
Du afviser nok ikke Jesus ind i verden eller Jesus menneskelige historiske eksistens som du og jeg, men du afviser den ny væren og nye personlige Guds virkelighed der opstår i forbindelse med Jesus fordi her handler Gud med os, alle os mennesker så vi kan sige med Paulus: er nogen i Kristus er han en ny skabning (og hvad det indebærer at være ny skabning i Kristus kan man læse hos Paulus).
Men om du afviser eller det bare ikke siger dig en skid eller du ikke forstår det er jeg ikke helt klar over
med venlig hilsen HansKrist
PS:
Paul Tillich:
The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself (det jeg betegner som Kristusvirkeligheden).
The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.
-0-0-0-0-
it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him jeg Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith. This can be done in seemingly orthodox terms, as in Pietism, or in humanist terms, as in theological liberalism. Both distort or disregard the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared. And they contradict Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present. This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law.
|
|
|
|