1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Kristus-Ordet
|
Tikka:
For det er vel tanken om Guds rige en troende bliver tiltrukket af, det som der bedes om i fadervor, (?) ...
... eller hvad er det, du gerne ville tro, hvis du kunne?
Mit svar: Jeg ville gerne tro på den almægtige, gode og kærlige Gud, men kan ikke slippe udenom, at Gud også har skabt, hvad vi kalder "det onde".
Thomas:
I kristendommen er Gud nær mennesket, og mennesket har fået en vigtig rolle. At herske i verden efter Guds vilje. Mit svar: Kristendommen har ikke noget for mig acceptabelt svar på Teodicé-problemet - og at gøre det kristne menneske til hersker er for mig skræmmende. Hersker over hvad? - Andre mennesker? - Verden? - Universet?
En sådan hersker-overbevisning har andre også haft - med forfærdelige konsekvenser.
Kristendommen synes ikke at have noget svar på ondskab og lidelse. Satan er jo skabt af Gud. Det kan for mig aldrig blive godt og kærligt.
Idéen om, at nutidens kristne mennesker skal kæmpe - på kristendommens Guds vegne - for det gode og kærlige, hjælper jo ikke alle dem, det allerede er gået ud over 
Alt dette hindrer mig dog ikke i også at se vidunderligt smukke kvaliteter i kristendommen - og jeg har en drøm - men desværre kun en drøm - om en oprindelig sand kristendom, der var helt anderledes ydmyg - og "ren af hjertet"
M.v.h. Arne
|
|
|
|