1
registreret
(1 usynlig),
14
gæster og
245
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Kristus-Ordet
|
Hej Tikka.
Vil du gerne tro – være kristen? Troen kommer til den som har nedlagt sine våben/modstand mod Gud. Bibelen siger man skal blive som "barn" igen … Mit svar: Det er da klart, synes jeg, at en fast tro giver tryghed - i mange tilfælde tillige fællesskab. Men blot at skulle opgive al modstand fra fornuften, ligner for mig "billig propaganda" - en fremgangsmåde, som enhver bevægelse - god som dårlig - ville kunne anvende. Så dén "køber" jeg ikke.
I beretningen om Moses og Gud ved tornebusken, svarer Gud jo netop ikke: "Hvem er du?" -"Jeg er den, der er!" Så du skal tro på noget, der bare "er" - det er da "at købe katten i sækken"
Og hvordan kan jeg vide, at "Guds Rige" ikke er en "narresut"?
Hvad jeg skriver her, tror jeg, at rigtig mange mennesker tænker, og jeg vil da tilføje, at havde vi ikke en på forhånd lidt kritisk og undersøgende holdning, kunne man jo blive bildt hvad som helst ind.
Det er vel sådanne tanker, der gør en del mennesker til ateister, men jeg synes, de glemmer "de blinde pletter på det videnskabelige landkort". Vi ved absolut intet om, hvordan det er gået til, at verden er. Og vi oplever, at vi er underlagt en skæbne, som vi kun har meget lidt styr på. Dét, tror jeg, er, hvad der har startet de mange religioner - og deres mange dogmer. Det er forståeligt, synes jeg, og det har jeg sympati for. Men for mig er de alle ufuldkomment menneskeværk - i forhold til det virkeligt mirakuløse og for os mennesker ufattelige: At verden - og dermed også vi - er.
M.v.h. Arne
|
|
|
|