annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Limfjorden Nørresundby siden
Hvem er online?
0 registrerede 77 gæster og 240 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed.

Hej Arne

Du skriver:


Citat:
hvad skal man gøre, hvis man ikke har oplevet, hvad du kalder trosbegivenheden?


Noget i den retning var også Flemming Vang's problem omkring mine personlige meget stærke vidnesbyrd om KRISTUS i mit liv (jeg i Kristus og Kristus i mig, det guddommelige i mig og det menneskelige i Gud etc som min jeg-du fader-søn Jesu Kristi samtale forhold og spiritualitet med Gud som sin kærlige fader)

Flemming Vang kunne som kristen kun sætte pris på begivenheden Kristus i mit liv, min Damaskus Oplevelse, men når jeg begyndte at bruge disse radikale omvendelses erfaringer som kriterierne på om et menneske stod i den kristne tro eller hørte hjemme i de kristnes rækker, måtte han opponere, sige fra overfor mig i denne min antagelse.

Vi kan jo se at Luther erfarer begivenheden Kristus lige så radikalt som jeg har oplevet og erfaret det.

et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.


ude på chatten skrev jeg:

HansKrist: ja vores vrøvl skyldes vores to diamentrale opfattelse af Gud. Hvor du forbinder Gud uløseligt med at tro på hvad der står i bibelen og jeg forbinder Gud uløseligt med vores biologiske liv og eksistens, i forbindelse vores i verdens værens engagement = ekstatiske affektliv og spiritualitet på vore omgivelser




Bemærk dig ud fra Roland Fischers cartography at jeg som mystiker og min spiritualitet meget er præget af stærke ekstatiske forhold som også gælder for Paulus. Jeg befinder mig på cirklen i det ekstatiske område, modsat mindfulness og næsten alt andet meditation der befinder sig over i den anden ende af cirklen.




det sidste billede er måske endnu bedre til at forstå hvad vi taler om, 2 forskellige former for spiritualitet, hvor jeg som en af de få tilhører den ekstatiske form, eller sympathetic arousal og andre den parasympathetic arousal (idag ville jeg kunne sige meget interessant nyt om det da jeg har studeret den polyvagale teori om vores autonome nervesystem hvor der er tale om 2 parasympathetic systemer, et evolutionsbiologisk gammelt umyeliniseret og et nyere moderne myeliniseret smart "brain-face-heart" system specifikt for pattedyr en af slagsen, men det må komme en anden gang)


dette passer også med alle mine meditative drømmende sekvenser, fantastiske dagdrømmerier når jeg går ind i en spirituel meditativ tilstand

Edgar Morin skriver herom:

Roland Fischer går ud fra vores normale perceptionstilstand, for på denne baggrund at udskille to forløb. Det ene består af "ergotrope" vækkelsestilstande (ergotropic arousal), der er overaktive psykiske tilstande med høj mental temperatur, som kan overophidses med hallucinogener, eller med ekstatisk henrevethed ved mystisk eksaltation (som hos Den Hellige Teresa af Avila). Det andet forløb består af "trofotrope" tilstande; dvs tilstande med psykisk underaktivitet, hvor man gennem indførelsen af en stigende ufølsomhed over for ydre stimuli når til afklaret meditation og kan ende i stadier som zazen eller samadhi. De to forløb udelukker gensidigt hinanden, de fører til to forskellige former for ekstase, den ene giver en uendelig eksaltation, den anden en uendelig fred. Men de to ekstaser mødes, ikke blot i den fylde, de befordrer over for hinanden, men også i at de går ud over eller tilintetgør alle de normale erkendelsesmæssige strukturer, de sprænger de adskilte kategorier i vores fænomeneunivers (genstand, subjekt, tid, rum), de ophæver det adskilte og forener modsætningerne, de blander logik og ikke logik sammen før de udsletter dem hver for sig og udvirker en sammensmeltning af selvet og verden, af tanken og det levende væsen, de finder den uudsigelige Enhed bag overfladen, det absolutte bag det ikke-lovbundne og Evigheden bag tiden.
Seneste indlæg
Religioner globalt set
af Arne Thomsen
08/05/2025 15:32
Misforståelsen
af somo
05/05/2025 08:30
Lys
af Hanskrist
18/04/2025 04:14
Den religiøse spirituelle dimension
af Arne Thomsen
14/04/2025 19:37
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
12/04/2025 14:18
Nyheder fra DR
Brand i boligområde i Odense er slukket
08/05/2025 17:32
Løkke efter møde med USA-ambassadør: ..
08/05/2025 17:26
Et flertal af EU-landene er enige om, at..
08/05/2025 17:25
Tysk efterretningstjeneste vil stoppe me..
08/05/2025 17:24
Ukraine beskylder Rusland for over 700 b..
08/05/2025 16:22
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Medie: Tyskland erklærer nødretstilsta..
08/05/2025 15:26
Frivilligt arbejde blev fratrukket efter..
08/05/2025 15:15
Evig krig er blevet Ruslands ideologi un..
08/05/2025 15:11
Trump kalder handelsaftale med Storbrita..
08/05/2025 15:04
Der vælges en pave til urolige tider. H..
08/05/2025 14:50