2
registrerede Arne Thomsen
,(1 usynlig),
9
gæster og
172
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Hvad er kristendom?
|
Kære Zenia.
Det er sandeligt ikke ydmygt at tro, at man har fundet løsningen på livets store spørgsmål, og at kalde sine værker for "Det Tredie Testamente", som skulle være den endelige "vejleder" til erstatning for det gamle og nye testamente og som Jesus selv (påstod han) havde forudsagt ville komme, er ikke ligefrem et tegn på ydmyghed.
Martinus uddannelse indskrænkede sig til 1800 tallets landsbyskole suppleret med læsning af gamle numre af Familiejournalen, og det er sandsynligvis derfra han har læst om buddhismens reinkarnation, som jo er en væsentlig del af hans lære.
Jeg har studeret sammenlignende religion, Zenia, og jeg kan fortælle dig, at verden vrimler med "martinusser" der alle påstår, at de er blevet udvalgt af deres Gud til at fortælle om Guds tanker og om de kosmiske hemmeligheder. Alle har de fået støtte af nogle mennesker til at udbrede deres tanker, fra Paulus og Muhammed til Sai Baba og Ron Hubbard. Men Gud må være en ualmindelig dårlig menneskekender, for ingen af dem har formået at overbevise den samlede menneskehed. Det skyldes jo nok, at deres forståelse af virkeligheden indskrænker sig til en forståelse af, hvad man kan få mennesker til at tro på. Det er så blevet deres levevej og Martinus Thomsen kunne forlade sit dårligt betalte kontorjob og sole sig i naive menneskers respekt for hans "åndelige indsigt".
Nogle af disse profeter troede selv på deres fantasier, men andre var fuldt bevidste om deres bedrageri. Hvilken kategori Martinus tilhørte skal jeg ikke gøre mig klog på, men nogen "gudsbenådet" profet var han altså ikke.
Mvh
Ole Bjørn :o)
|
|
|
|