0
registrerede
176
gæster og
249
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Michael
Emne: Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med.
|
Hej Simon (og Zeff)
Respekten for andres ret til at have en anden mening end én selv er en af grundpillerne i vores demokrati. I vores repræsentative demokrati har vi så valgt en struktur hvor vi ved valgene vælger hvilke ideer der skal føres ud i livet. Vi har stort set et demokrati med flertalsdiktatur, heldigvis har vi så indført en række rettigheder for mindretallene.
Med hensyn til religionsfrihed er det interessant at konstatere, at dette er noget der hører det sekulære samfund til.
Det er besynderligt at iagttage hvor meget den religiøse debat fylder i de meningsdannende medier. Jeg ser tit Deadline på DR2 selvom jeg er lidt skuffet over hvad det har udviklet sig til.
For en del år siden var denne offentlige, religiøse debat absolut fraværende, men jeg kan huske, at da bl.a Deadline blev skabt, begyndte denne debat at tage til og i dag synes jeg, at medierne giver denne religiøse debat alt for meget plads. Den er debat er fuldstændig ude af proportioner og dette er først og fremmest de mediers skyld som skaber og påvirker vores verdensbillede.
Begrebet uvidenhed henviser ikke til manglende viden men snarere til forkert viden.
Det eneste våben vi har mod uvidenhed er oplysning og uddannelse. Det blev helt tydeligt og klart under Ukraine konflikten. (det er for øvrigt pudsigt at ingen har sammenlignet det, der sker, fra annekteringen af Krim til Putins store tale til Dumaen, med Hitlers Anschluss. Lighederne er skræmmende synes jeg).
Under konflikten fik vi lejlighed til at se nøjagtig de samme begivenheder med nøjagtig de samme billeder vist fra henholdsvis russisk og vestligt tv.
Men det man så blev forklaret vidt forskelligt hvilket er ensbetydende, med at den almindelige russer fik en helt anden opfattelse af situationen end den almindelige europæer.
Dette er selve kernen i indoktrinering. Vi reagerer på de oplysninger vi har til rådighed og jo mere vi har kendskab til de forskellige detaljer desto mere sand bliver vores opfattelse og mulighed for at tage stilling selv.
De russere vi ser juble og klappe i deres små hænder reagerer på de oplysninger, som de er blevet fodret med og som er det eneste de kan forholde sig til.
Det eneste våben er derfor oplysning.
Vi glemmer tit den anden side af religionsfriheden. Den giver for eksempel også mig ret til at give udtryk for at jeg synes, at Islam er en rædselsfuld og ond religion i kraft af de begreber den pådutter sine tilhængere og måden den gør det på.
Det er også religionsfrihed, at tage afstand fra en religion og dens indhold.
At der er så er 1 milliard mennesker der er indoktrineret fra barnsben er mindre væsentligt. Jeg tror at en klog mand engang sagde: "om 50 millioner mennesker begår en dumhed, det er dog stadig en dumhed."
Det har jeg læst i "det Bedste" (Readers Digest) dengang det stadig fandtes.
Der var ofte en side med gode citater.
|
|
|
|