2
registrerede Arne Thomsen
,(1 usynlig),
199
gæster og
230
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Folkekirkens store dilemma.
|
Bare lige et lille pip herfra (ingen lyst til nærmere debat, blot vil jeg præsenterer jer for et ganske anderledes syn på religion end den der fremføres her på stedet)
Troen den kristne, den urkristne, den paulinske, drejer sig om entusiasme og begejstring og har intet at gøre med noget tvivlsomt eller noget vi ikke kan vide noget om.
"God himself as Spiritual Presence"; Spirit created ecstacy (Spirit created ecstacy revelation, in its transcendence of the subject-object structure). Paul Tillich.
Troen har alene at gøre med vores ekstatiske gejst, entusiasme, begejstring og humør hvor vi bliver os selv frie i kreativ handlen:
"Dette er, hvad guddommelig ånd betyder, nemlig Gud som nærværende i vor ånd. Ånd er ikke en mystisk substans, den er ikke en del af Gud. Den er Gud selv" Paul Tillich.
Vores entusiasme er Gud selv.
Den urkristne tro drejer sig alene om mennesker der er grebet af Guds Ånd, og de har denne entusiasme som Gud selv, her har vi Gud og Guds Ånden som nærværende i vor ånd. Denne ny Åndens virkelighed er vores nye liv i Kristus.
Neuropsykoanalysen anskuer netop religion ud fra vores humør, begejstring og glæde, og alle de neuroaffektive ekstatiske forhold der her gør sig gældende på en sådan måde at vi overgår os selv, bliver os selv frie i kreative handlinger, udviser vedvarende undersøgende adfærd og interesser som engagement for vores omgivelser (naturen, medmennesket som samfundsforhold og kulturelle forhold).
Vi ser forholdet (de neuroaffektive ekstatiske humør og glædesforhold, begejstringsforhold) hos børn forbindelse titte bøh legen. Livet drejer sig primært om at bevare ånden, glæden, begejstringen, livsmodet og kreativiteten, vores intentionale vitalitet, fra vugge til grav. Når vi hører at Guds Ånd helbreder menneskers liv, så betyder det at de neuroaffektive ekstatiske humør og glædesforhold, begejstringsforhold, er altafgørende vigtige såvidt vores sundhed og velvære.
Neuropsykoanalysen har bevist at det (de affektive ekstatiske humør og begejstringsforhold) forudsætter fornuften, eller at bevidst neocortical aktivitet er involveret. Dette forhold har Tillich forudsagt og redegjort for mange år før neurovidenskaberne er blevet i stand til at påvise forholdet. Altså at ekstatisk fornuft forudsætter fornuften, men at den også transenderer fornuften uden at ødelægge den og sætte den ud af funktion. Selv Paulus har eksplicit redegjort herfor.
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.
mvh HansKrist
PS:
Som sådan er der ikke noget nyt i hvad jeg her skriver i forhold til hvad jeg tidligere igen og igen har præsenteret jer for. Dette viser blot at jeg formår at bevare fokus og til stadighed arbejder videre i samme spor og det med succes, for der bliver flere og flere som anskuer religion på min neuropsykoanalytiske måde.
|
|
|
|