0
registrerede
200
gæster og
169
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: somo
Emne: Re: Videregivelse af hemmeligheder
|
at Islam ikke legaliserede og opmuntrede til slaveri, men snarere etablerede love og regler, der medvirkede betydeligt og effektivet til at hjælpe med at begrænse kilderne til slaveri og frigivelsen af slaver en gang for alle.
Slaverisystemet blandt muslimer var på mange måder forskelligt fra andre samfunds, og hvad mange mennesker forestiller sig om slaveri, udfra skikkene blandt grækerne, romerne og de europæiske kolonialister. Til at begynde med, accepterede Islam slaverisystemet, fordi det var en accepteret og nødvendig del af de økonomiske og sociale forhold for datiden. Slaverisystemet var et verdensomspændende fænomen, hvor mange vitale sektorer var afhængig af slavearbejdere. Slaveri var accepteret og anerkendt i de forrige religioner. Som det er erklæret i Bibelen:
5.Mosebog 20:10-17 10. Når du rykker frem til angreb på en by, skal du først tilbyde den fred. 11. Hvis den da tager mod fredstilbudet og åbner sine porte for dig, skal alle folk, som findes i den, være dine livegne og trælle for dig. 12. Vil den derimod ikke slutte fred, men kæmpe med dig,da skal du belejre den, 13. og når Herren den Gud giver den i din hånd, skal du hugge alle af mandkøn ned med sværdet. 14. Men kvinderne, børnene, kvæget og alt, hvad der er i byen, alt, hvad der røves i den, må du tage som bytte, og du må gøre dig til gode med det, som røves fra dine fjender, hvad Herren din Gud giver dig. 15. Således skal du bære dig ad med alle de byer, som ligger langt fra dig og ikke hører til disse folkeslags byer her! 16. men i disse folks byer, som Herren din Gud giver dig i eje, må du ikke lade en eneste sjæl i live. 17. På dem skal du lægge band, på hetitterne, amoritterne, kanaanæerne, perizzitterne, hivvitterne og jebusitterne, som Herren din Gud har pålagt dig. Og i den jødiske lov kunne en herre endda prygle sin slave til døde, som denne næste tekst erklærer: 2. Mosebog, 21:20-21 20. Når en mand slår sin træl eller trælkvinde med sin stok, så de dør på stedet, skal han straffes derfor! 21. men hvis de bliver i live en dag eller to, skal han ikke straffes! Det er jo hans egne penge.
2- De kristnes holdning til slaver:
Kristendommen bekræftede slaveriet, som det på forhånd var blevet bekræftet af jødedommen. Der er ingen tekst i evangelierne, der forbyder eller fordømmer slaveri.
Snarere rådede Paulus i sine breve til, at slaver skulle være loyale over for deres herrer, som han siger i sit brev til efeserne, hvor han påbyder slaver at adlyde deres herrer, som de ville adlyde Messias:
Slaver, adlyd jeres jordiske herrer, som var det Kristus, med frygt og bæven og af et oprigtigt hjerte, ikke som øjentjenere, der vil stå sig godt med mennesker, men som Kristi tjenere, der af hjertet gør Guds vilje. Gør jeres arbejde med god vilje som et arbejde for Herren og ikke for mennesker. I ved jo, at enhver skal få gengældt af Herren, hvad han gør af godt, hvad enten han er slave eller fri. Og I, som er herrer, optræd på samme måde over for dem; lad være med at true. I ved jo, at de og I har den samme Herre i himlene, og han gør ikke forskel på nogen. Guds fulde rustning Efeserne 6:5-9
3-
Ingensteder i Bibelen er der nogen antydning om forbud mod slaveri, og dette fører til, at mange frimodigt erklærer, som Jefferson Davis, præsident for Amerikas forenede Stater, sagde: "(Slaveri) blev oprettet ved den Almægtige Guds dekret ... det er stadfæstet i Bibelen, i begge testamenter, fra 1.Mosebog til Åbenbaringen ... det har eksisteret til alle tider, det kan findes blandt folk fra de højeste civilisationer og i nationer med højeste kyndighed indenfor kunsten."
Ved at tage hensyn til verdenssituationen, fulgte islamisk lov en langsigtet og gradvis plan for at eliminere slaveri fra samfundet. Vi finder ikke nogen direkte befaling om en brat standsning af al handel indenfor slaveri, men derimod blev kilderne til slaveri gradvis indskrænket og formindsket, og frigørelsen af slaver blev opmuntret. Desuden blev der indført strenge regler for en retfærdig og ærefuld adfærd overfor slaver, og givet tilladelse til at de (slaverne) kunne købe sig selv fri. Det første trin var en befrielse af dem selv, i hjerte og tanke.
De (slaverne) blev instrueret i at føle sig stærke, sunde og duelige inderst inde, og blev opmuntrede til ikke at føle sig svage og underværdige. Islam genopbyggede den menneskelige følelse og integriteten i slavernes hjerter og tanker, ved at kalde dem for brødre til deres herrer og ejere. Guds budbringer (fvmh) sagde:
"Jeres arbejdere er jeres brødre. Den Almægtige Gud satte dem under jer (til jeres hjælp). Enhver, der har en (af sine brødre) under sig (arbejdende for ham), han skal føde ham, med hvad han selv spiser, beklæde ham med, hvad han selv klæder sig med, og pålæg dem ikke arbejde, som de ikke er i stand til at udføre.Hvis du gør dette, så hjælp dem." [126]
4-
Allah tillader profeten, først og derefter hans soldater, at være i stand til at tilfredsstille deres "ønsker" med krigsfanger.(Slaver)
Nej selvfølgelig
Status lignede hustruens. Børnene var ligesom de andre børn af personens lovligt gifte kone. De burde have nøjagtig de samme rettigheder som hans andre børn. Slavens børn ville arve ejendom ligesom andre børn. Der var absolut ingen forskel mellem børnene. Og når først en slavepige fik et barn, kunne hun ikke sælges til andre og blev dermed fast medlem af husstanden.
Så vil du sikkert spørge dig selv, hvordan adskiller dette sig fra det moderne begreb elskerinde/prostitution/utroskab?
Der er en enorm forskel på den tids slavepiger og det prostitutionssystem, der er så udbredt som en sygdom i dagens samfund.
Slaveri var et datidens socialt problem, som, hvis det ikke blev løst af islam, ville give anledning til utroskab og prostitution. I prostitution sælger kvinden her ydelser mod betaling til alle, der er villige til at betale.
5-
Mænds og kvinders lige værd
Oh I mennesker! Nær ærefrygt for Herren, der skabte jer af en enkelt livscelle (nafsin wâhida), af hvilken (minhâ) Han skabte dens mage (zawjahâ) og af dem lod utallige mænd og kvinder sprede sig (ud over jorden). (4:1, nutidig fortolkning)
Verset fortæller endvidere, at mand og kvinde – som alt andet i skabelsen – er skabt som par (zawj), som to forskellige parter, som modstykker, der udadtil kan synes nok så forskellige, men som supplerer hinanden og tilsammen danner et hele – og som derfor er uløseligt forbundet med hinanden. Man kan ikke komme udenom, at selve brugen af ordet “zawj” er et smukt billede på den ligeværdighed og harmoni, der bør herske mellem kønnene – og dermed mellem alle mennesker.
Logical Evidence that Men and Women are Equal in Islam - Dr Zakir Naik
https://www.youtube.com/watch?v=zT5l2VRxi4I
|
|
|
|