annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Blitz your Bliss
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 29 gæster og 1500 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: somo
Emne: Re: Videregivelse af hemmeligheder

Gud er den, der forbyder alkohol i jødedommen, kristendommen og islam
Hvis en person frivilligt ikke adlyder Guds befalinger, må han bære sin straf i efterlivet

Der er forskellige nationaliteter, der arbejder i muslimske lande og lever i fred og kærlighed

Muslimer dræber dem ikke eller fornærmer deres religion

Ligesom muslimer blev udsat for at fornærme deres religion og tegne stødende billeder af islam og dens profet i Danmark

Er det den kærlighed du taler om!

Udover muslimske indvandrere og efterkommere, findes der en del etniske danskere, der er konverteret til Islam. Teknisk set betragtes denne gruppe af muslimer for værende revertitter, da mennesket ifølge Islam anses for at være født muslim i kraft af en naturlig og medfødt uskyld, Muslimer kalder disse folk for revertitter da de er vendt tilbage til Islam.

I forbindelse med menneskerettigheder i islam er her samlet en række rettigheder der berører ytringsfrihed.

Retten til at protestere mod tyranni

Blandt de rettigheder, islam har givet mennesker, er retten til at protestere mod regeringstyranni. Koranen siger, idet den henviser til dette emne:

“Allah elsker ikke ond tale i offentlighed, med mindre det føres af én, der er blevet undertrykt.”

Som tidligere anført, tilhører al magt og myndighed i islam Allah. Mennesket er kun overdraget magt som en forvaltning. Det betyder, at enhver, som forvalter denne magt, skal stå i æresfrygt foran sit folk, på hvem og for hvis skyld han eller hun udøvede denne magt.

Dette forvaltningsansvar formulerede Abu Bakr, det andet statsoverhoved for den muslimske stat i år 633 e.v.t, således:

“Samarbejd med mig, når jeg har ret, men ret mig, når jeg begår fejl.
Adlyd mig, så længe jeg følger Allah og Hans profets anbefalinger, men irettesæt mig, når jeg afviger.”

Retten til ytringsfrihed

Islam giver borgerne retten til tanke- og ytringsfrihed på betingelse af, at den bruges til udbredelse af dyd og sandhed og ikke for at sprede ondskab og dårligdom. Islam tillader under ingen omstændigheder udbredelse af ondskab og dårligdom. Islam giver heller ikke nogen ret til at bruge grove og frastødende vendinger i frihedens eller kunstens navn.

Muslimerne plejede at forhøre sig hos Profeten om, hvorvidt han havde fået åbenbaret en guddommelig formaning om et bestemt anliggende. Hvis han sagde, at han ikke havde modtaget nogen formaning, udtrykte de frit deres mening om sagen.

Retten til foreningsfrihed

Islam har også givet folk ret til foreningsfrihed og dannelse af partier eller organisationer. Denne rettighed er også underlagt bestemte generelle regler.

Retten til samvittigheds- og overbevisningsfrihed

Islam har fastlagt påbuddet: Der skal ikke være tvang i tro. Modsat berøver totalitære samfund fuldstændig den enkeltes frihed. Denne uretmæssige ophøjelse af statsmagten udgør en slags slaveri for mennesket. På et tidspunkt betød slaveri et menneskes fuldstændige kontrol over et andet menneske. Nu er den slags slaveri blevet retsligt afskaffet, men i stedet pålægger totalitære samfund en lignende slags kontrol over enkeltpersoner.

Retten til beskyttelse af religiøse synspunkter

Foruden retten til egen overbevisning og samvittighed har islam givet mennesket retten til, at deres religiøse synspunkter vil blive givet den fornødne respekt, og at intet vil blive sagt eller gjort, der kan gøre indgreb i denne ret. Det gælder, så længe sådanne synspunkter ikke forulemper andres ret.

\\\\\\\\\\\

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Det første bud i loven

En af de skriftkloge, som havde hørt dem diskutere og lagt mærke til, at Jesus svarede dem rigtigt, kom hen og spurgte ham: »Hvilket er det første af alle bud?« Jesus svarede: »Det første bud er: ›Hør Israel! Herren vor Gud, Herren er én,

Markusevangeliet Kapitel 12
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Seneste indlæg
Lys
af Anonym
12/03/2025 12:54
Ramadan
af somo
11/03/2025 13:12
Hvad er meningen?
af Hanskrist
05/03/2025 10:46
Den religiøse spirituelle dimension
af Hanskrist
04/03/2025 19:19
Vigtige præciseringer
af somo
27/02/2025 18:20
Nyheder fra DR
Nu kan du se stjerner derude - og det er..
12/03/2025 20:59
En række pander solgt siden 2020 tilbag..
12/03/2025 19:59
Togbusser forlænges her til aften
12/03/2025 19:26
Siumuts formand trækker sig efter valgn..
12/03/2025 19:16
Pakistans militær om kapret tog: Alle g..
12/03/2025 19:05
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Medie: Putin besøger Kursk for første ..
12/03/2025 18:24
Minister vil ikke undtage udlandsdansker..
12/03/2025 18:20
Møder om våbenhvile rykker til Moskva ..
12/03/2025 18:04
Der findes mange metoder til selvforglem..
12/03/2025 18:00
Stegepander solgt siden 2020 tilbagekald..
12/03/2025 17:46