0
registrerede
238
gæster og
258
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: somo
Emne: Re: Gennemsigtighed og troværdighed af faktiske fakta
|
I Allahs navn, Den Mest Nådefulde, Særdeles Barmhjertige.
Og må Allahs fred og velsignelser være med Hans elskede Sendebud, hans rene familie og alle hans retskafne ledsagere.
Nedenstående har enkelte passager med angivelse af sidetal i parentes og er med reference til bogen “Salat & Salam – A manual of Blessing & Peace upon the Prophet Muhammad“. Fortrinligheden af påkaldelsen af velsignelser og fred på ham
Allah Den Ophøjede siger i Koranen: ”I sandhed! Allah og Hans engle velsigner Profeten. Oh I som tror! Påkald I også velsignelser på ham og hils ham med fred” (Kapitel 33: vers 56).
Dette vers er interessant idet Allah tilkendegiver over for os, at det er Hans Sunna/praksis at sende Sine fred og velsignelser på Profeten Muhammad (Allahs fred og velsignelser være med ham). Det fortæller os, hvilken storslået handling det egentlig er. Når vi som muslimer gør det samme, er det derfor en stor og retskaffen handling, der er adskilt i forhold til andre tilbedelseshandlinger. I ingen af de andre tilbedelseshandlinger, såsom udførelsen af den rituelle bøn, fasten, almissen og selv pilgrimsrejsen, er det etableret i Koranen, at Allah Den Ophøjede også udfører dem. Men inden vi selv bliver beordret til påkaldelsen af velsignelser og fred, fortæller Allah os som en nyhed/en oplysning, at dette også er en del af Hans Sunna. Dens betydning
Det er værd at se på betydningen af ovenfor nævnte vers, idet Allah Den Ophøjede beordrer os to ting: Det ene er at sende velsignelser (salat) og det andet er at sende fred (salam).
Allah Den Ophøjede og Hans engle sender velsignelser, hvorfor vi også bør gøre det. Der er dog ingen tvivl om, at selvom verset angiver ét verbum for både Allah og Hans engle, er det absolut ikke det samme. Hans skabelse kan aldrig udføre det samme som Allah idet Han Den Ophøjede er den eneste, der kan forårsage effekten af salawat. Således skal salat ses i lyset af, hvem det tilskrives. Dette betyder, at salat fra Allah er, når Han sender Sine velsignelser på Profeten (Allahs fred og velsignelser være med ham). Og når det kommer til mennesket og englene, er det i virkeligheden en anråbelse (du’a) til Allah om, at Han skal sende Sine velsignelser på Profeten.1 Det ligger også implicit i alle de formularer og i alle de udtryk, der findes om påkaldelsen af velsignelser og fred. For eksempel ses det, at anråbelserne starter med ”Allahumma” (O Allah).
Dog er velsignelser (salat) meget mere omfattende end som så. Det indebærer adskillige betydninger såsom kærlighed, barmhjertighed, at ære, forædle, lovprise, anråbelser om forøgelse af status og rang, at bede for det gode osv. I forhold til når Allah sender salat betyder dette altså, at Allah elsker sit Sendebud, behandler ham med barmhjertighed, ærer ham, lovpriser ham, forøger hans rang og velsigner ham. Dette er mens mennesket og englene gør du’a om, at Allah skal elske, ære, lovprise, forøge hans rang og status samt velsigne ham endnu mere. På samme vis indebærer påkaldelsen af fred (salam) tillige adskillige betydninger, blandt andet at påberåbe fred og sikkerhed for ham og at man gør du’a om, at han og hans nation (ummah) bliver beskyttet fra ulykker og mangler.2
Denne praksis vil også medføre, at ens egen kærlighed til Profeten (Allahs fred og velsignelser være med ham) bliver forøget. Dens dom (hukm)
Mindst én gang i livet er det obligatorisk (fard) for enhver moralsk og ansvarlig person at påkalde Allahs fred og velsignelser på Profeten. Dernæst er det nødvendigt (wajib) og anbefalet (mustahhab) i andre situationer. Det viser dog, hvilken storhed og fortrinlighed der ligger i det, når Allah har pålagt os denne handling. Og samtidig bør der ikke herske tvivl om, at de obligatoriske handlinger har den største ret over os, og at det bliver udført af os. Vigtige pointer
Det er det vigtigt at understrege, at når man gør du’a om, at Allah skal sende Sine fred og velsignelser på Profeten (Allahs fred og velsignelser være med ham), er det i virkeligheden at bede for én selv, da fordelene uden tvivl kommer tifold tilbage til vedkommende.3
At påkalde det blot én gang medfører, at man bliver velsignet af Allah tifold, at man får udhvisket ti synder og bliver ophøjet ti grader. Således er påkaldelsen af velsignelser og fred på Profeten (Allahs fred og velsignelser være med ham) ikke kun et middel til at opnå Profetens forbøn, nærhed og tilfredshed, men det er ligeledes et middel hvorved man kan opnå Allahs tilfredshed og blive tildelt utallige velsignelser.
I forlængelse af ovenstående pointe, kan det også bemærkes, at hverken Allah eller Profeten (Allahs fred og velsignelser være med ham) har brug for os. Profeten har kun brug for Allah. Men ligesom at man udviser taknemmelighed over for den læge, der behandler ens brækkede ben og ligesom, at man føler sig forpligtet til at takke sådan et menneske, selvom man ikke har et personligt forhold til vedkommende, på samme vis føler vi os som muslimer forpligtet over for dem, der gavner os. Og der er ingen tvivl om, at den største velsignelse og barmhjertighed til muslimer og hele skabelsen, er Muhammad, Allahs elskede Sendebud.4
Og årsagen til, at vi beder Allah om at lovprise Profeten (Allahs fred og velsignelser være med ham) og sende Sine fred og velsignelser bunder i det faktum, at Profetens ophøjethed og fortrinlighed ingen grænser har og ikke mindst: “Fordi han er den rene uden fejl, og vi er dem med fejl og mangler. Så hvordan kan dem med mangler, lovprise den uden? Derfor beder vi Allah om at sende Sine velsignelser, således at velsignelserne er fra Den Rene (at-Tayyib) Herre til den rene (at-Tahur) Profet“.5
Selvom mennesket aldrig vil være i stand til at kunne udtrykke Profetens (Allahs fred og velsignelser være med ham) storhed og ophøjethed med deres munde, ligger der derfor som ovenfor nævnt en stor visdom bag forpligtelsen. Og vi ved i princippet heller ikke mere end, at Profeten (Allahs fred og velsignelser være med ham) var et menneske, men hans essens rummer meget mere end dette og meget mere end vi kan forstå. Derfor er det en stor nedkrænkelse af Profeten, hvis man begrænser hans ophøjethed da det er hans rettighed. Man kan sige, at påkaldelsen af velsignelser og fred også er et udtryk for vores loyalitet over for ham. Hans gavmildhed og alle hans bestræbelser for sin nation er utallige, og vi står i virkeligheden i gæld til ham for hans anstrengelser på at føre os tilbage til den sande vej.6 Og i vores ydmyge forsøg på at betale denne gæld af, ender vi selv med at få millioner på kontoen, da fordelene ryger tilbage til os selv. Allah er sandelig Den Barmhjertige.
https://detstraalendelys.wordpress.com/2012/02/04/hvad-er-salawat/
En livsforandrende påmindelse med Majed Mahmoud - Udforsk Islam
https://www.youtube.com/watch?v=SoYxAHG8rrM Fejring af Profetens fødselsdag (Sheikh 'Uthman al-Khamees) - Udforsk Islam https://www.youtube.com/watch?v=E2sC9Bk8vQk En fri gave - Udforsk Islam https://www.youtube.com/watch?v=9kggjnCpucw
|
|
|
|