0
registrerede
13
gæster og
1464
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Velduft fra Hans ordsprog
|
P.s.:
Jeg vil lige anbefale dig lidt smuk læsning, dersom du altså har tid til andet end koranlæsning, i det mindste noget jeg forestiller mig at du vil mene er smuk læsning, når du læser den, nemlig bogen Niels Lyhne af forfatteren J P Jacobsen.
Rainar Maria Rilke havde hvorhen han rejse altid denne forfatteres bøger med sig rundt, og han bestilte næsten ikke andet end at rejse hvorhen hans fødder førte ham, i hele sit liv. En livets vandringsmand, om du vil, men en stor poet med et religiøst men menneskeligt sind, så Niels Lyhne anbefaler jeg altså ikke for bare at dutte dig lidt mistro på ærmet. Hans sind var dog på ingen måde plaget af samme dogmetro som datidens stærkt troende, nærmest var han plaget af et umådelig følsomt sind, en indadvendt natur der søgte et liv i en alenehed som nogen måske betragter som en askese, men han tålte ikke larm og støj. Rilke havde denne evne til at skabe de smukkeste tankebilleder, og det i en tid hvor han færdedes mellem mange store kunstnere, en mindre kunstner ville sikkert være druknet mellem dém, men ikke han, der tillige afskyede alt for meget opmærksomhed omkring sin person. En af hans dyrebareste forfattere var netop danskeren J P Jacobsen, og nu ka du jo selv se om du ka’ finde grunden, god fornøjelse…;)
mvh Simon
|
|
|
|