0
registrerede
46
gæster og
140
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#8309 - 06/12/2009 12:55
Re: Jesus
[Re: treram]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Treram.
Jo, da - de fattige i ånden, det er de fattige i troen, foreslår du - hvis jeg forstår dig ret.
Mit gæt er, at det er de ikke-begejstrede - uden skelnen mellem dem, der har en eller anden tro eller en ikke-tro - det betyder (Sådan er den mytologiske Jesus for mig).
Så vi ligger vel egentlig ikke så langt fra hinanden
Nu ka' jeg jo godt se, at hvis man er ateist, så har man vel grund til at føle sig dobbelt snydt, for dels har man vel ikke noget at være begejstret over (eller har man?), og dels bliver man lovet et himmerige, som man ikke tror eksisterer.
Rent fup og bedrag - eller hva'?
Alligevel glider saligprisningerne lige ned i mig - helt udenom forstanden
M.v.h. Arne.
Redigeret af Arne Thomsen (06/12/2009 12:57)
|
|
Svar
|
|
|
#8315 - 06/12/2009 18:21
[Re: Arne Thomsen]
|
|
Kære Arne og Serotonin, Arne, de fattige i ånden opfatter jeg som de ydmyge af sind. Du kan faktisk godt være rig og samtidig være fattig i ånden. Vi i vesten er jo faktisk stenrige i forhold til de i u-landene. Men det er ikke umuligt at finde ydmyge mennesker i vesten. De er født rige, men i ånden - af sindelag - kan de være fattige på den måde, at de ikke begærer deres rigdom; at de ikke skraber til sig. De kan ønske at dele den med andre! De er rige... og dog fattige I ÅNDEN. Jan, nogle gange vil jeg give mit bud på teksten, andre gange vil jeg lade den stå. Som du kan se, så vækker den debat alligevel. Desuden sagde Arne noget interessant et andet sted; nemlig at ordene smutter i ham uden om forstanden. Der er ikke altid grund til at "fortolke" og "diskutere" - bare nyd ordene, og DRIK af dem som en vis herre ville sige
|
|
Svar
|
|
|
#8318 - 06/12/2009 21:35
[Re: Anonym]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Anonym.
Jo, de ydmyge lyder overbevisende, synes jeg.
Det er der også andre der mener:
Hvis du slår op her og søger: de fattige i ånden http://www.idiomordbogen.dk/ bliver du bekræftet - med tilføjelsen, de ydmyge over for Gud.
Men der er jo også mange andre udlægninger, og jeg spekulerer på, om ikke det teologiske fakultet i Århus kan afklare det for os (Og hvis ikke, hvad skal vi så med dem? ).
Om vi kan lokke Anne til at forhøre sig, ved jeg jo ikke, men det er da et rimeligt væsentligt spørgsmål, skulle jeg mene
M.v.h. Arne.
Redigeret af Arne Thomsen (06/12/2009 21:38)
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|