0
registrerede
46
gæster og
140
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#8320 - 06/12/2009 22:46
Re: Jesus
[Re: Arne Thomsen]
|
|
"I er jordens salt. Men hvis saltet mister sin kraft, hvad skal det så saltes med? Det duer ikke til andet end at smides ud og trampes ned af mennesker. I er verdens lys. En by, der ligger på et bjerg, kan ikke skjules. Man tænder heller ikke et lys og sætter det under en skæppe, men i en stage, så det lyser for alle i huset. Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene." (Matthæus 5, 13-16)
"Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget. For jeg siger jer: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget." (Matthæus 5, 17-20)
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#8322 - 06/12/2009 23:16
Re: Jesus
[Re: Anonym]
|
|
Kære Arne, Ja, hvad skal vi så med dem, hehe. Jeg tror egentligt ikke, at teologi og præsteskab har fat i den lange ende. Det lyder for spekulativt til mig. Dermed ikke sagt at mange præster ikke kan vælge en mere "barnlig" tilgang. Jesus underviste de skarerne, som de aldrig var blevet undervist før. Med enkle og letforståelige ord lærte han dem. Gad vide hvordan det foregår på universitetet
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#8325 - 07/12/2009 11:16
Re: Jesus
[Re: Anonym]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7542
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Anonym.
Du har efter min mening en væsentlig pointe deri, at Jesus (mytologisk figur eller faktisk historisk menneske - det er egentlig mindre væsentligt) henvendte sig til mennesker, hvoraf en meget stor del hverken kunne læse eller skrive.
De ord, som Jesus citeres for (flere årtier senere) må vel derfor have været umiddelbart forståelige - uden at kræve intellekt.
Så vidt jeg ved, talte Jesus aramæisk (måske også græsk) og de originale tekster, som siden blev taget med i Bibelen, har nok også været skrevet på ét af de to sprog.
Det er så her, jeg mener, at teologerne burde kunne finde tilbage til den oprindelige mening i saligprisningerne - uanset, at de første skrifter fremkommer årtier efter, at ordene blev udtalt af Jesus - og uanset at mange kloge folk har pillet gevaldigt ved skrifterne i tidens løb.
Dertil kommer at oversættelser nok aldrig helt rammer den oprindelige tekst.
Det er så her, jeg mener, at universitets-teologerne må være dem, der bedst har mulighed for at opklare det oprindelige.
En ung teolog fra Københavns Universitet, der holdt foredrag, i området, hvor jeg bor, og som var optaget af dødehavsrullerne, mente ud fra sit kendskab til disse tekster, at "fattig i ånden" var det samme som "barmhjertig" (så vidt jeg husker). Pointen er i hvert fald, at han ramte en af de andre saligprisninger - og så mister den unge teolog jo sin troværdighed (det samme bli'r jo næppe saligprist to gange)
Der er blevet skrevet - og skrevet - og skrevet - om, hvad "de fattige i ånden" betyder, men der er tydeligvis ingen troværdig afklaring.
Så man kan vel egentlig godt tillade sig at påstå, at teologerne ikke magter at læse Bibelen
M.v.h. Arne.
Redigeret af Arne Thomsen (07/12/2009 11:17)
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#8332 - 07/12/2009 14:33
Re: Jesus
[Re: Anonym]
|
|
"I har hørt, at der er sagt til de gamle: 'Du må ikke begå drab,' og: 'Den, der begår drab, skal kendes skyldig af domstolen.' Men jeg siger jer: Enhver, som bliver vred på sin broder, skal kendes skyldig af domstolen; den, der siger: Raka! til sin broder, skal kendes skyldig af Det store Råd; den, der siger: Tåbe! skal dømmes til Helvedes ild. Når du derfor bringer din gave til alteret og dér kommer i tanker om, at din broder har noget mod dig, så lad din gave blive ved alteret og gå først hen og forlig dig med din broder; så kan du komme og bringe din gave. Skynd dig at blive enig med din modpart, mens du er på vej sammen med ham, så din modpart ikke overgiver dig til dommeren og dommeren igen til fangevogteren, og du kastes i fængsel. Sandelig siger jeg dig: Du slipper ikke ud derfra, før du har betalt den sidste øre." (Matthæus 5, 21-26)
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
annonce
|
|