annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 19269153
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2604415
Åndelig Føde 2345231
Et andet syn 2147050
Så er der linet op... 1794981
Galleri
Den nye synagoge i Berlin
Hvem er online?
0 registrerede 404 gæster og 200 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8285 - 05/12/2009 16:38 Jesus
Anonym
Uregistreret

Johannes - "Øgleyngel, hvem har bildt jer ind, at I kan flygte fra den kommende vrede? Så bær da den frugt, som omvendelsen kræver, og tro ikke, at I kan sige ved jer selv: Vi har Abraham til fader. For jeg siger jer: Gud kan opvække børn til Abraham af stenene dér. Øksen ligger allerede ved træernes rod, og hvert træ, som ikke bærer god frugt, hugges om og kastes i ilden."
(Matthæus 3, 7-10)

Johannes - "Jeg døber jer med vand til omvendelse; men han, som kommer efter mig, er stærkere end jeg, og jeg er ikke værdig til at bære på hans sko. Han skal døbe jer med Helligånden og ild. Han har sin kasteskovl i hånden, og han skal rydde sin tærskeplads og samle sin hvede i lade, men avnerne skal han brænde i en ild, der aldrig slukkes."
(Matthæus 3, 11-12)
Top Svar Citer
#8287 - 05/12/2009 16:54 Re: Jesus [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Det er forbudt at true på debatten her, så er der nogen der får spat, disse ord har du garanteret selv "fundet" på, de kan da ikke komme fra en Jesus, som jo er så from???.

Ved at komme med sådanne sætninger sviner du de troende og Jesus til.

Men lad os bare få det hele frem på bordet, både det gode og det onde, for det onde er slet ikke ondt, kan de troende bortforklare, det er noget vi misforstår, ligesom det meste af det gamle testamente.



_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#8288 - 05/12/2009 16:58 Re: Jesus [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Kære Treram,

Ordenene er ikke Jesus', men Johannes. Og hvad vredes du over? - Må du gerne svine alle troende til med skældsord, mens Johannes dengang ikke måtte kalde nogle af de magtfulde religiøse for 'øgleyngel', når de fremstod som Gudsfrygtige, men kun overholdt deres egne overleveringer frem for at ære Gud ved at elske deres medmennesker?
Top Svar Citer
#8289 - 05/12/2009 17:17 Re: Jesus [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
"Men avnerne skal han brænde i en evig ild der aldrig slukkes"
og dermed oprettede Jesus helvedet ????
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#8290 - 05/12/2009 17:20 Re: Jesus [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Kære Treram,

Se, det er et godt spørgsmål. Det er ogå lidt af et spørgsmål, hvad "helvede" overhovedet er (er der f.eks. en rød mand med horn?!). Og det er et spørgsmål, der skal besvares i den enkelte, når han eller hun følger Jesus og får Helligånden, visdommen, erkendelsen. Så vil det menneske vide besked.

Jeg kan godt svare, men det gør jeg først, når et ærligt menneske spørger. Dine intentioner har du gjort klar for længst.
Top Svar Citer
#8291 - 05/12/2009 17:44 Re: Jesus [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Jesus - "Mennesket skal ikke leve af brød alene, men af hvert ord, der udgår af Guds mund."
(Matthæus 4, 4)

Jesus - "Du må ikke udæske Herren din Gud."
(Matthæus 4, 7)

Jesus - "Du skal tilbede Herren din Gud og tjene ham alene."
(Matthæus 4, 10)
Top Svar Citer
#8300 - 06/12/2009 11:01 Re: Jesus [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Jesus - "Omvend jer, for Himmeriget er kommet nær!"
(Matthæus 4, 17)

"Kom og følg mig, så vil jeg gøre jer til menneskefiskere."
(Matthæus 4, 19)
Top Svar Citer
#8301 - 06/12/2009 11:06 Re: Jesus [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Jesus - "Salige er de fattige i ånden, for Himmeriget er deres." (Matthæus 5, 3)

Jesus - "Salige er de, som sørger, for de skal trøstes." (Matthæus 5, 4)

Jesus - "Salige er de sagtmodige, for de skal arve jorden." (Matthæus 5, 5)

Jesus - "Salige er de, som hungrer og tørster efter retfærdigheden, for de skal mættes." (Matthæus 5, 6)

Jesus - "Salige er de barmhjertige, for de skal møde barmhjertighed." (Matthæus 5, 7)

Jesus - "Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud." (Matthæus 5, 8)

Jesus - "Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn." (Matthæus 5, 9)

Jesus - "Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed, for Himmeriget er deres." (Matthæus 5, 10)

Jesus - "Salige er I, når man på grund af mig håner jer og forfølger jer og lyver jer alt muligt ondt på. Fryd jer og glæd jer, for jeres løn er stor i himlene; således har man også forfulgt profeterne før jer." (Matthæus 5, 11-12)
Top Svar Citer
#8303 - 06/12/2009 11:50 Re: Jesus [Re: Anonym]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Kære Ano.

Jeg synes det kunne være smukt hvis du også skrev lidt om din forståelse af citaterne. Og måske også lidt om den praktiske anvendelse i det liv vi lever her og nu.

Det er jo meget symbolsk det sprog som anvendes. Jeg tænker hvis du også kom med nogle praktiske og konkrete eksempler fra f.eks dit liv - hvordan du praktisere budskabet og hvordan du oplever det måske har ændret dit liv - så gav det måske en lidt større indsigt i meningen og formålet med budskabet.

Det kunne så også ske at andre ville byde ind med deres fortolkning eller opfattelse af det skrevne, og hvordan det måske også har været med til at ændre deres liv. smiler

F.eks er formålet eller meningen altid for mig at få fred i mit sind. Altså at trandcendere mit ego. Derfor forsøger jeg altid at fortolke udfra denne mening uanset hvad jeg læser og hører. Hvis der så skulle være en anden mening end fred og kærlighed i det budskab jeg forholder mig til, så lader jeg det blot ligge og går videre.

Kærligst Jan.



Top Svar Citer
#8305 - 06/12/2009 12:01 Re: Jesus [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7498
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Når du fra bjergprædikenen citerer:

Citat:
"Salige er de fattige i ånden, for Himmeriget er deres."

så har du vel en idé om, hvem "de fattige i ånden" er?

Jeg har spurgt adskillige teologer - og fået lige så mange - forskellige - svar.

En sognepræst undveg spørgsmålet ved at hævde, at saligprisningerne var blevet påklistret dette evangelium - og altså ikke eksisterede i den oprindelige tekst.

Det eneste, jeg har fundet enighed om, er, at det ikke er de åndssvage, der sigtes til.

Hvad mener du?

(Jeg holder ellers meget af saligprisningerne - og har også selv en idé om, hvem de fattige i ånden er - men teologerne forvirrer mig)

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (06/12/2009 12:02)
Top Svar Citer
#8306 - 06/12/2009 12:34 Re: Jesus [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Hvem er de fattige i ånden spør du atter om, jeg har et svar, som jeg nok for skideballe for, men hvad, det er ved at blive en vane.

De salige har fået himmeriget, fordi de er fattige i troen. (de knap så kloge troende).

Ok det var da et forsøg og forholdsvis pænt sagt.

Men mange vil nok mene det er ateisterne der er fattige i troen, men det er udelukket, fordi vi behøver ikke et himmerige, hedder det i grunden ikke himmelriget??.

Og nu skal vi så atter til at vade rundt i biblens mange "kloge" budskaber, jeg siger ikke hvem der også gjorde dette før.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#8309 - 06/12/2009 12:55 Re: Jesus [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7498
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jo, da - de fattige i ånden, det er de fattige i troen, foreslår du - hvis jeg forstår dig ret.

Mit gæt er, at det er de ikke-begejstrede - uden skelnen mellem dem, der har en eller anden tro eller en ikke-tro - det betyder (Sådan er den mytologiske Jesus for mig).

Så vi ligger vel egentlig ikke så langt fra hinanden smiler

Nu ka' jeg jo godt se, at hvis man er ateist, så har man vel grund til at føle sig dobbelt snydt, for dels har man vel ikke noget at være begejstret over (eller har man?), og dels bliver man lovet et himmerige, som man ikke tror eksisterer.

Rent fup og bedrag - eller hva'? smiler

Alligevel glider saligprisningerne lige ned i mig - helt udenom forstanden smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (06/12/2009 12:57)
Top Svar Citer
#8315 - 06/12/2009 18:21 Re: Jesus [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne og Serotonin,

Arne, de fattige i ånden opfatter jeg som de ydmyge af sind. Du kan faktisk godt være rig og samtidig være fattig i ånden. Vi i vesten er jo faktisk stenrige i forhold til de i u-landene. Men det er ikke umuligt at finde ydmyge mennesker i vesten. De er født rige, men i ånden - af sindelag - kan de være fattige på den måde, at de ikke begærer deres rigdom; at de ikke skraber til sig. De kan ønske at dele den med andre! De er rige... og dog fattige I ÅNDEN.

Jan, nogle gange vil jeg give mit bud på teksten, andre gange vil jeg lade den stå. Som du kan se, så vækker den debat alligevel. Desuden sagde Arne noget interessant et andet sted; nemlig at ordene smutter i ham uden om forstanden. Der er ikke altid grund til at "fortolke" og "diskutere" - bare nyd ordene, og DRIK af dem som en vis herre ville sige blinker
Top Svar Citer
#8316 - 06/12/2009 19:01 Re: Jesus [Re: Anonym]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Du har ret, kære Ano.

Jeg drikker på livet løs. blinker

Top Svar Citer
#8318 - 06/12/2009 21:35 Re: Jesus [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7498
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Jo, de ydmyge lyder overbevisende, synes jeg.

Det er der også andre der mener:

Hvis du slår op her og søger: de fattige i ånden
http://www.idiomordbogen.dk/
bliver du bekræftet - med tilføjelsen, de ydmyge over for Gud.

Men der er jo også mange andre udlægninger, og jeg spekulerer på, om ikke det teologiske fakultet i Århus kan afklare det for os (Og hvis ikke, hvad skal vi så med dem? cool ).

Om vi kan lokke Anne til at forhøre sig, ved jeg jo ikke, men det er da et rimeligt væsentligt spørgsmål, skulle jeg mene smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (06/12/2009 21:38)
Top Svar Citer
#8320 - 06/12/2009 22:46 Re: Jesus [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

"I er jordens salt. Men hvis saltet mister sin kraft, hvad skal det så saltes med? Det duer ikke til andet end at smides ud og trampes ned af mennesker. I er verdens lys. En by, der ligger på et bjerg, kan ikke skjules. Man tænder heller ikke et lys og sætter det under en skæppe, men i en stage, så det lyser for alle i huset. Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene."
(Matthæus 5, 13-16)

"Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget. For jeg siger jer: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget."
(Matthæus 5, 17-20)
Top Svar Citer
#8322 - 06/12/2009 23:16 Re: Jesus [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne,

Ja, hvad skal vi så med dem, hehe.

Jeg tror egentligt ikke, at teologi og præsteskab har fat i den lange ende. Det lyder for spekulativt til mig. Dermed ikke sagt at mange præster ikke kan vælge en mere "barnlig" tilgang.

Jesus underviste de skarerne, som de aldrig var blevet undervist før. Med enkle og letforståelige ord lærte han dem. Gad vide hvordan det foregår på universitetet blinker
Top Svar Citer
#8325 - 07/12/2009 11:16 Re: Jesus [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7498
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Du har efter min mening en væsentlig pointe deri, at Jesus (mytologisk figur eller faktisk historisk menneske - det er egentlig mindre væsentligt) henvendte sig til mennesker, hvoraf en meget stor del hverken kunne læse eller skrive.

De ord, som Jesus citeres for (flere årtier senere) må vel derfor have været umiddelbart forståelige - uden at kræve intellekt.

Så vidt jeg ved, talte Jesus aramæisk (måske også græsk) og de originale tekster, som siden blev taget med i Bibelen, har nok også været skrevet på ét af de to sprog.

Det er så her, jeg mener, at teologerne burde kunne finde tilbage til den oprindelige mening i saligprisningerne - uanset, at de første skrifter fremkommer årtier efter, at ordene blev udtalt af Jesus - og uanset at mange kloge folk har pillet gevaldigt ved skrifterne i tidens løb.

Dertil kommer at oversættelser nok aldrig helt rammer den oprindelige tekst.

Det er så her, jeg mener, at universitets-teologerne må være dem, der bedst har mulighed for at opklare det oprindelige.

En ung teolog fra Københavns Universitet, der holdt foredrag, i området, hvor jeg bor, og som var optaget af dødehavsrullerne, mente ud fra sit kendskab til disse tekster, at "fattig i ånden" var det samme som "barmhjertig" (så vidt jeg husker).
Pointen er i hvert fald, at han ramte en af de andre saligprisninger - og så mister den unge teolog jo sin troværdighed (det samme bli'r jo næppe saligprist to gange) blinker

Der er blevet skrevet - og skrevet - og skrevet - om, hvad "de fattige i ånden" betyder, men der er tydeligvis ingen troværdig afklaring.

Så man kan vel egentlig godt tillade sig at påstå, at teologerne ikke magter at læse Bibelen cool

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (07/12/2009 11:17)
Top Svar Citer
#8331 - 07/12/2009 14:31 Re: Jesus [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne,

Du har ret, synes jeg. Det må være teologernes arbejde at finde tilbage til det oprindelige. Jeg tror, at kirken gennem tiden har valgt mange skrifter fra, fordi de ikke passede ind i deres fortolkninger af andre skrifter desværre.
Top Svar Citer
#8332 - 07/12/2009 14:33 Re: Jesus [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

"I har hørt, at der er sagt til de gamle: 'Du må ikke begå drab,' og: 'Den, der begår drab, skal kendes skyldig af domstolen.' Men jeg siger jer: Enhver, som bliver vred på sin broder, skal kendes skyldig af domstolen; den, der siger: Raka! til sin broder, skal kendes skyldig af Det store Råd; den, der siger: Tåbe! skal dømmes til Helvedes ild. Når du derfor bringer din gave til alteret og dér kommer i tanker om, at din broder har noget mod dig, så lad din gave blive ved alteret og gå først hen og forlig dig med din broder; så kan du komme og bringe din gave. Skynd dig at blive enig med din modpart, mens du er på vej sammen med ham, så din modpart ikke overgiver dig til dommeren og dommeren igen til fangevogteren, og du kastes i fængsel. Sandelig siger jeg dig: Du slipper ikke ud derfra, før du har betalt den sidste øre."
(Matthæus 5, 21-26)
Top Svar Citer
#8343 - 07/12/2009 18:24 Re: Jesus [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

"I har hørt, at der er sagt: 'Du må ikke bryde et ægteskab.' Men jeg siger jer: Enhver, som kaster et lystent blik på en andens hustru, har allerede begået ægteskabsbrud med hende i sit hjerte. Hvis dit højre øje bringer dig til fald, så riv det ud og kast det fra dig; for du er bedre tjent med, at et af dine lemmer går tabt, end med, at hele dit legeme kastes i Helvede. Og hvis din højre hånd bringer dig til fald, så hug den af og kast den fra dig; for du er bedre tjent med at miste et af dine lemmer, end at hele dit legeme kommer i Helvede."
(Matthæus 5, 27-30)

"Der er sagt: 'Den, der skiller sig fra sin hustru, skal give hende et skilsmissebrev.' Men jeg siger jer: Enhver, som skiller sig fra sin hustru af anden grund end utugt, forvolder, at der begås ægteskabsbrud med hende, og den, der gifter sig med en fraskilt kvinde, begår ægteskabsbrud."
(Matthæus 5, 31-32)

"I har også hørt, at der er sagt til de gamle: 'Du må ikke sværge falsk,' og: 'Du skal holde, hvad du har svoret Herren.' Men jeg siger jer: I må slet ikke sværge, hverken ved himlen, for den er Guds trone, eller ved jorden, for den er hans fodskammel, eller ved Jerusalem, for det er den store konges by. Du må heller ikke sværge ved dit hoved, for du kan ikke gøre et eneste hår hvidt eller sort. Men i jeres tale skal et ja være et ja og et nej være et nej. Hvad der er ud over det, er af det onde."
(Matthæus 5, 33-37)

"I har hørt, at der er sagt: 'Øje for øje og tand for tand.' Men jeg siger jer, at I ikke må sætte jer til modværge mod den, der vil jer noget ondt. Men slår nogen dig på din højre kind, så vend også den anden til. Og vil nogen ved rettens hjælp tage din kjortel, så lad ham også få kappen. Og vil nogen tvinge dig til at følge ham én mil, så gå to mil med ham. Giv den, der beder dig; og vend ikke ryggen til den, der vil låne af dig."
(Matthæus 5, 38-42)

"I har hørt, at der er sagt: 'Du skal elske din næste og hade din fjende.' Men jeg siger jer: Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer, for at I må være jeres himmelske faders børn; for han lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige. Hvis I kun elsker dem, der elsker jer, hvad løn kan I så vente? Det gør tolderne også. Og hvis I kun hilser på jeres brødre, hvad særligt gør I så? Det gør hedningerne også. Så vær da fuldkomne, som jeres himmelske fader er fuldkommen!"
(Matthæus 5, 43-48)
Top Svar Citer
#8355 - 07/12/2009 22:29 Re: Jesus [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

"Pas på, at I ikke viser jeres retfærdighed for øjnene af mennesker for at blive set af dem, for så får I ingen løn hos jeres fader, som er i himlene. Når du giver almisse, så lad ikke blæse i basun for dig, som hyklerne gør det i synagoger og på gader for at prises af mennesker. Sandelig siger jeg jer: De har fået deres løn. Når du giver almisse, må din venstre hånd ikke vide, hvad din højre gør, for at din almisse kan gives i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig."
(Matthæus 6, 1-4)

"For tilgiver I mennesker deres overtrædelser, vil jeres himmelske fader også tilgive jer. Men tilgiver I ikke mennesker, vil jeres fader heller ikke tilgive jeres overtrædelser."
(Matthæus 6, 14-15)
Top Svar Citer
#8356 - 07/12/2009 22:41 Re: Jesus [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Jesus - "Pas på, at I ikke viser jeres retfærdighed for øjnene af mennesker for at blive set af dem, for så får I ingen løn hos jeres fader, som er i himlene. Når du giver almisse, så lad ikke blæse i basun for dig, som hyklerne gør det i synagoger og på gader for at prises af mennesker. Sandelig siger jeg jer: De har fået deres løn. Når du giver almisse, må din venstre hånd ikke vide, hvad din højre gør, for at din almisse kan gives i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig."
(Matthæus 6, 1-4)

Jesus - "Og når I beder, må I ikke være som hyklerne, der ynder at stå og bede i synagoger og på gadehjørner for at vise sig for mennesker. Sandelig siger jeg jer: De har fået deres løn. Men når du vil bede, så gå ind i dit kammer og luk din dør og bed til din fader, som er i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig."
(Matthæus 6, 5-6)

Jesus - "Når I beder, så lad ikke munden løbe, som hedningerne gør, fordi de tror, at de bønhøres for deres mange ord. Dem må I ikke ligne. Jeres fader ved, hvad I trænger til, endnu før I beder ham om det."
(Matthæus 6, 7-8)

Jesus - "Vor Fader, du som er i himlene! Helliget blive dit navn, komme dit rige, ske din vilje som i himlen således også på jorden; giv os i dag vort daglige brød, og forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere, og led os ikke ind i fristelse, men fri os fra det onde. For dit er Riget og magten og æren i evighed! Amen."
(Matthæus 6, 9-13)

Jesus - "For tilgiver I mennesker deres overtrædelser, vil jeres himmelske fader også tilgive jer. Men tilgiver I ikke mennesker, vil jeres fader heller ikke tilgive jeres overtrædelser."
(Matthæus 6, 14-15)
Top Svar Citer
#8359 - 08/12/2009 10:56 Re: Jesus [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej anonyme.

Det er meget godt at smide en masse skrifter i hovedet på os, men hvad med dine egne meninger, du er jo ikke Jesus og må have selvstændige meninger.

Og der er jo intet bevis for at det du skriver er en Jesus ord, idet der jo gik omkring 300 år inden nogle fandt på at skrive ned, hvad man troede var en Jesus ord.
Nu fandtes der jo hverken kuglepenne, båndoptagere eller andet der kunne bruges til at gemme ordene med.

De gamle ægyptere og grækere har derimod nedhugget i sten hvad der er sket længe før den påståede Jesus gik på jorden, så man kan tvivle meget på rigtigheden af Jesus ord og liv, men ok jeg accepterer at det er noget man kan tro, ligesom mennnesket troede at jorden var flad, båret af 4 elefanter der stod på en skilpadde og midtpunktet i verden o.s.v.



_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#8367 - 08/12/2009 14:32 Re: Jesus [Re: treram]
Thomas
Uregistreret

Kære Treram,

Mine meninger adskiller sig ikke fra Jesus'. Faktisk vil jeg slet ikke kalde det "meninger". For mig er det Livets og Sandhedens Herre, der lærer os om kærlighed og uselviskhed.

Hvordan kan du f.eks. bede mig om at have en anden mening end den, at vi ikke skal vise vores retfærdighed for øjnene af mennesker, men derimod give i det skjulte? Er det i virkeligheden ikke en selvfølge - når du nu lytter til ordene med hjertet - at vi ikke skal vise os frem, selvrosende, så det, der kunne have været retfærdighed faktisk går hen og bliver selvretfærdighed? Er det ikke sand godhed, at når vi giver, så giver vi udelukkende for modtagerens skyld og ikke for at vise os og vinde tilskuernes gunst?

- Hvordan kan du så bede mig om at komme med "mine egne meninger", når jeg citerer Jesus? Når jeg lytter til Jesus, så hører jeg sandheden.

Hvad angår om ordene er sande, må du fortsat lytte med hjertet.

Venlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#8377 - 08/12/2009 17:05 Re: Jesus [Re: ]
Anonym
Uregistreret

Jesus - "Når I faster, må I ikke gå med dyster mine som hyklerne. For de gør deres ansigt ukendeligt, for at det skal være kendeligt for mennesker, at de faster. Sandelig siger jeg jer: De har fået deres løn. Men når du faster, så salv dit hoved og vask dit ansigt, så du ikke faster synligt for mennesker, men for din fader, som er i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig."
(Matthæus 6, 16-18)

Jesus - "Saml jer ikke skatte på jorden, hvor møl og rust fortærer, og hvor tyve bryder ind og stjæler. Men saml jer skatte i himlen, hvor hverken møl eller rust fortærer, og hvor tyve ikke bryder ind og stjæler. For hvor din skat er, dér vil også dit hjerte være."
(Matthæus 6, 19-21)

Jesus - "Øjet er legemets lys. Er dit øje klart, er hele dit legeme lyst; men er dit øje mat, er hele dit legeme mørkt. Hvis nu lyset i dig er mørke – hvilket mørke!"
(Matthæus 6, 22-23)

Jesus - "Ingen kan tjene to herrer. Han vil enten hade den ene og elske den anden eller holde sig til den ene og ringeagte den anden. I kan ikke tjene både Gud og mammon."
(Matthæus 6, 24)

Jesus - "Derfor siger jeg jer: Vær ikke bekymrede for jeres liv, hvordan I får noget at spise og drikke, eller for, hvordan I får tøj på kroppen. Er livet ikke mere end maden, og legemet mere end klæderne? Se himlens fugle; de sår ikke og høster ikke og samler ikke i lade, og jeres himmelske fader giver dem føden. Er I ikke langt mere værd end de? Hvem af jer kan lægge en dag til sit liv ved at bekymre sig? Og hvorfor bekymrer I jer for klæder? Læg mærke til, hvordan markens liljer gror; de arbejder ikke og spinder ikke. Men jeg siger jer: End ikke Salomo i al sin pragt var klædt som en af dem. Klæder Gud således markens græs, som står i dag og i morgen kastes i ovnen, hvor meget snarere så ikke jer, I lidettroende? I må altså ikke være bekymrede og spørge: Hvordan får vi noget at spise og drikke? Eller: Hvordan får vi tøj på kroppen? Alt dette søger hedningerne jo efter, og jeres himmelske fader ved, at I trænger til alt dette. Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift. Så vær da ikke bekymrede for dagen i morgen; dagen i morgen skal bekymre sig for det, der hører den til. Hver dag har nok i sin plage."
(Matthæus 6, 25-34)
Top Svar Citer
#8378 - 08/12/2009 17:17 Re: Jesus [Re: Anonym]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hvorfor poster du ikke dit indlæg under brugernavnet Thomas.

Er det fordi Jesu ord, dem tør man ikke stå ved?
Top Svar Citer
#8379 - 08/12/2009 17:20 Re: Jesus [Re: Michael]
Anonym
Uregistreret

Kære Michael,

Naturligvis står jeg ved dem. Jeg har også vist mig ved at svare Treram under mit navn.

Venlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#8388 - 08/12/2009 21:09 Re: Jesus [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Jesus - "Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes. For den dom, I dømmer med, skal I selv dømmes med, og det mål, I måler med, skal I selv få tilmålt med. Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men lægger ikke mærke til bjælken i dit eget øje? Eller hvordan kan du sige til din broder: Lad mig tage splinten ud af dit øje! og så er der en bjælke i dit eget øje? Hykler, tag først bjælken ud af dit eget øje; så kan du se klart nok til at tage splinten ud af din broders øje."
(Matthæus 7, 1-5)

Jesus - "Giv ikke hunde det hellige, og kast ikke jeres perler for svin, for at de ikke skal trampe dem ned med deres ben og så vende sig om og sønderrive jer."
(Matthæus 7, 6)

Jesus - "Bed, så skal der gives jer; søg, så skal I finde; bank på, så skal der lukkes op for jer. For enhver, som beder, får; og den, som søger, finder; og den, som banker på, lukkes der op for. Eller hvem af jer vil give sin søn en sten, når han beder om et brød, eller give ham en slange, når han beder om en fisk? Når da I, som er onde, kan give jeres børn gode gaver, hvor meget snarere vil så ikke jeres fader, som er i himlene, give gode gaver til dem, der beder ham!"
(Matthæus 7, 7-11)

Jesus - "Derfor: Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod jer, det skal I også gøre mod dem. Sådan er loven og profeterne."
(Matthæus 7, 12)

Jesus - "Gå ind ad den snævre port; for vid er den port, og bred er den vej, der fører til fortabelsen, og der er mange, der går ind ad den. Hvor snæver er ikke den port, og hvor trang er ikke den vej, der fører til livet, og der er få, som finder den!"
(Matthæus 7, 13-14)

Jesus - "Tag jer i agt for de falske profeter, der kommer til jer i fåreklæder, men indeni er glubske ulve. På deres frugter kan I kende dem. Plukker man druer af tjørn eller figner af tidsler? Sådan bærer ethvert godt træ gode frugter, og det dårlige træ dårlige frugter. Et godt træ kan ikke bære dårlige frugter, og et dårligt træ kan ikke bære gode frugter. Ethvert træ, som ikke bærer god frugt, hugges om og kastes i ilden. I kan altså kende dem på deres frugter."
(Matthæus 7, 15-20)

Jesus - "Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!"
(Matthæus 7, 21-23)

Jesus - "Derfor: Enhver, som hører disse ord og handler efter dem, skal ligne en klog mand, der har bygget sit hus på klippen. Og skybruddet kom, og floderne steg, og stormene suste og ramte det hus. Men det faldt ikke, for dets grund var lagt på klippen. Men enhver, som hører disse ord og ikke handler efter dem, skal ligne en tåbe, der har bygget sit hus på sand. Og skybruddet kom, og floderne steg, og stormene suste og slog imod det hus. Og det faldt, og dets fald var stort."
(Matthæus 7, 24-27)
Top Svar Citer
#8389 - 08/12/2009 22:30 Re: Jesus [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Og du plaprer videre, anonyme Thomas. en udgydelse af ord-ord og atter ord, som vi sikkert alle kender til hudløshed, du kan jo bare henvise til bibelselskabet hvor vi alle kigger når vi mangler skyts.

Men det har jo intet med debat at gøre, hvad vil du have vi skal sige, præsten henne i kirken udgyder det samme og forventer nok heller ingen svar, selvom jeg godt kunne tænke mig at lave lidt ravage og spørge om svar, men nu kommer jeg der kun i "nødstilfælde" , så det blir ikke til noget.

Du virker som et menneske der er besat af en ond ånd, der ikke vil forlade dig, ligesom min indremisionske svigerfar.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#8392 - 08/12/2009 22:43 Re: Jesus [Re: treram]
Thomas
Uregistreret

Kære Treram,

Det er min hensigt at skabe en lille "database" med disse Jesus-ord, så det er muligt at slå et ord op og kopiere det ind i sin tekst, hvor man finder det nyttigt.

Jeg tror, at det er de færreste, der kender ordene. De fleste har hørt et enkelt til to ord måske, mens nogle kender til lidt flere. Men jeg hører næsten aldrig disse Jesus-ord i kirken.

Jeg skelner mellem kirken og Jesus, og jeg opfatter kirken som en religiøs institution, der varetager nogle ritualer, salmer og et stykke kultur, som jeg ikke finder specielt gavnligt for sjælen. Omvendt opfatter jeg Jesus som ét med Gud, og hans ord opfatter jeg som Guddommelig føde for sjælen. At være kristen er mere end et navn og en erklæring; det er et liv, der bygger på Jesus og alt, hvad han er, gør og siger, gjorde og sagde.

Venlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#8413 - 09/12/2009 22:22 Re: Jesus [Re: ]
Anonym
Uregistreret

Jesus - Da Jesus så, at der var en folkeskare omkring ham, befalede han, at de skulle tage over til den anden bred. Og en skriftklog kom til ham og sagde: "Mester, jeg vil følge dig, hvor du end går hen." Men Jesus sagde til ham: "Ræve har huler, og himlens fugle har reder, men Menneskesønnen har ikke et sted at hvile sit hoved." En anden af hans disciple sagde: "Herre, giv mig lov til først at gå hen og begrave min far." Men Jesus sagde til ham: "Følg mig, og lad de døde begrave deres døde."
(Matthæus 8, 18-22)

Top Svar Citer
#8435 - 10/12/2009 14:03 Re: Jesus [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Jesus - Mens Jesus sad til bords i huset, kom der mange toldere og syndere og sad til bords med ham og hans disciple. Da farisæerne så det, spurgte de hans disciple: "Hvorfor spiser jeres mester sammen med toldere og syndere?" Men da Jesus hørte det, sagde han: "De raske har ikke brug for læge, det har de syge. Gå hen og lær, hvad det vil sige: 'Barmhjertighed ønsker jeg, ikke slagtoffer.' Jeg er ikke kommet for at kalde retfærdige, men syndere."
(Matthæus 9, 10-13)

Jesus - Da kom Johannes' disciple hen til ham og spurgte: "Hvorfor faster vi og farisæerne så meget, men dine disciple faster ikke?" Jesus svarede dem: "Kan brudesvendene sørge, så længe brudgommen er sammen med dem? Men der kommer dage, da brudgommen er taget fra dem, og så skal de faste. Ingen sætter en lap af ukrympet stof på en gammel kappe; for så river lappen den i stykker, og hullet bliver værre. Man fylder heller ikke ung vin på gamle lædersække; for så sprænges sækkene, og vinen går til spilde, og sækkene ødelægges. Nej, man fylder ung vin på nye sække, så bevares begge dele."
(Matthæus 9, 14-17)

Jesus - Jesus gik omkring i alle byerne og landsbyerne, underviste i deres synagoger, prædikede evangeliet om Riget og helbredte al sygdom og lidelse. Da han så folkeskarerne, ynkedes han over dem, for de var vanrøgtede og forkomne som får uden hyrde. Da sagde han til sine disciple: "Høsten er stor, men arbejderne få. Bed derfor høstens herre om at sende arbejdere ud til sin høst."
(Matthæus 9, 35-38)
Top Svar Citer
#8442 - 10/12/2009 20:34 Re: Jesus [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

"Følg ikke vejen til hedningerne, og gå ikke ind i samaritanernes byer; men gå derimod til de fortabte får af Israels hus. Gå ud og prædik: Himmeriget er kommet nær! Helbred syge, opvæk døde, gør spedalske rene, driv dæmoner ud. I har fået det for intet, giv det for intet. Skaf jer ikke guld eller sølv eller kobber i jeres bælter, heller ikke en taske til rejsen eller to kjortler eller sko eller stav. For en arbejder er sin føde værd."
(Matthæus 10, 5-10)

"Når I kommer ind i en by eller landsby, så spørg efter, hvem i den der er det værd, og dér skal I blive boende, til I rejser. Når I kommer ind i et hus, så ønsk fred over det. Er huset det værd, skal jeres fred komme over det, men er huset det ikke værd, skal jeres fred vende tilbage til jer selv. Men vil nogen ikke tage imod jer eller høre jeres budskab, så forlad det hus eller den by og ryst støvet af jeres fødder. Sandelig siger jeg jer: Det skal gå Sodomas og Gomorras land tåleligere på dommens dag end den by."
(Matthæus 10, 11-15)

"Se, jeg sender jer ud som får blandt ulve. Vær derfor snilde som slanger og enfoldige som duer. Tag jer i agt for mennesker! De skal udlevere jer til domstolene og piske jer i deres synagoger, og I vil blive stillet for statholdere og konger på grund af mig, som et vidnesbyrd for dem og for hedningerne."
(Matthæus 10, 16-18)

"Men når de udleverer jer, så vær ikke bekymrede for, hvordan I skal tale, eller hvad I skal sige; for det skal blive givet jer i samme stund, hvad I skal sige. For det er ikke jer, der taler, men det er jeres faders ånd, som taler gennem jer."
(Matthæus 10, 19-20)

"En bror skal udlevere sin bror til døden, og en far sit barn, og børn skal rejse sig imod deres forældre og få dem dømt til døden. Og I skal hades af alle på grund af mit navn. Men den, der holder ud til enden, skal frelses."
(Matthæus 10, 21-22)

"Når de forfølger jer i én by, så flygt til den næste. Sandelig siger jeg jer: I når ikke til ende med Israels byer, før Menneskesønnen kommer."
(Matthæus 10, 23)

"En discipel står ikke over sin mester, og en tjener ikke over sin herre. Det må være nok for en discipel, når det går ham som hans mester, og for en tjener, når det går ham som hans herre. Har de kaldt husbonden Beelzebul, hvor meget snarere da ikke hans husfolk!"
(Matthæus 10, 24-25)

"Frygt derfor ikke for dem. For der er intet hemmeligt, som ikke skal åbenbares, og intet skjult, som ikke skal blive kendt."
(Matthæus 10, 26)

"Hvad jeg siger jer i mørket, skal I tale i lyset, og hvad der hviskes jer i øret, skal I prædike fra tagene."
(Matthæus 10, 27)

"Frygt ikke dem, der slår legemet ihjel, men ikke kan slå sjælen ihjel, men frygt derimod ham, der kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede."
(Matthæus 10, 28)

"Sælges ikke to spurve for en skilling? Og ikke én af dem falder til jorden, uden at jeres fader er med den. Men på jer er selv alle hovedhår talt. Frygt derfor ikke, I er mere værd end mange spurve."
(Matthæus 10, 29-31)

"Enhver, som kendes ved mig over for mennesker, vil jeg også kendes ved over for min fader, som er i himlene. Men den, der fornægter mig over for mennesker, vil jeg også fornægte over for min fader, som er i himlene."
(Matthæus 10, 32-33)

"Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred, men sværd. Jeg er kommet for at sætte splid mellem en mand og hans far, en datter og hendes mor, en svigerdatter og hendes svigermor, og en mand får sine husfolk til fjender. Den, der elsker far eller mor mere end mig, er mig ikke værd, og den, der elsker søn eller datter mere end mig, er mig ikke værd. Og den, der ikke tager sit kors op og følger mig, er mig ikke værd. Den, der har reddet sit liv, skal miste det, og den, der har mistet sit liv på grund af mig, skal redde det."
(Matthæus 10, 34-39)

"Den, der tager imod jer, tager imod mig, og den, der tager imod mig, tager imod ham, som har udsendt mig. Den, der tager imod en profet, fordi det er en profet, skal få løn som en profet, og den, der tager imod en retfærdig, fordi det er en retfærdig, skal få løn som en retfærdig. Og den, der giver en af disse små blot et bæger koldt vand at drikke, fordi det er en discipel, sandelig siger jeg jer: Han skal ikke gå glip af sin løn."
(Matthæus 10, 40-42)
Top Svar Citer
#8455 - 11/12/2009 18:48 Re: Jesus [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Da Johannes i fængslet hørte om Kristi gerninger, sendte han bud med sine disciple og spurgte ham: "Er du den, som kommer, eller skal vi vente en anden?" Jesus svarede dem: »Gå hen og fortæl Johannes, hvad I hører og ser: Blinde ser, og lamme går, spedalske bliver rene, og døve hører, og døde står op, og evangeliet forkyndes for fattige. Og salig er den, der ikke forarges på mig."
(Matthæus 11, 2-6)

"Hvad gik I ud i ørkenen for at se? Et siv, der svajer for vinden? Nej, hvad gik I ud for at se? Et menneske i fornemme klæder? Se, de, der bærer fornemme klæder, findes i kongeslottene. Nej, hvad gik I ud for at se? En profet? Ja, jeg siger jer, også mere end en profet. Det er om ham, der står skrevet: Se, jeg sender min engel foran dig, han skal bane din vej for dig."
(Matthæus 11, 7-10)

"Sandelig siger jeg jer: Blandt kvindefødte er der ikke fremstået nogen større end Johannes Døber. Men den mindste i Himmeriget er større end han. Fra Johannes Døbers dage indtil nu er Himmeriget blevet stormet, og de fremstormende river det til sig. For alle profeterne og loven har indtil Johannes været forudsigelser. Og om I vil tage imod det: Han er Elias, som skulle komme. Den, der har ører, skal høre!"
(Matthæus 11, 11-15)

"Men hvad skal jeg sammenligne denne slægt med? Den ligner børn, der sidder på torvet og råber til de andre: Vi spillede på fløjte for jer, og I dansede ikke; vi sang klagesange, og I sørgede ikke. For Johannes kom, han hverken spiste eller drak, og folk siger: Han er besat. Og Menneskesønnen kom, han både spiser og drikker, og folk siger: Se den frådser og dranker, ven med toldere og syndere!"
(Matthæus 11, 16-19)

"Ve dig, Korazin! Ve dig, Betsajda! For hvis de mægtige gerninger, der er sket i jer, var sket i Tyrus og Sidon, havde de for længst omvendt sig i sæk og aske. Derfor siger jeg jer: Det skal gå Tyrus og Sidon tåleligere på dommens dag end jer. Og du, Kapernaum, skal du ophøjes til himlen? I dødsriget skal du styrtes ned! For hvis de mægtige gerninger, der er sket i dig, var sket i Sodoma, havde den stået den dag i dag. Derfor siger jeg jer: Det skal gå Sodomas land tåleligere på dommens dag end dig."
(Matthæus 11, 21-24)

"Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige; ja, fader, for således var det din vilje. Alt har min fader overgivet mig, og ingen kender Sønnen undtagen Faderen, og ingen kender Faderen undtagen Sønnen og den, som Sønnen vil åbenbare ham for."
(Matthæus 11, 25-27)

"Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile. Tag mit åg på jer, og lær af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet, så skal I finde hvile for jeres sjæle. For mit åg er godt, og min byrde er let."
(Matthæus 11, 28-30)
Top Svar Citer
#8472 - 13/12/2009 12:22 Re: Jesus [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

På den tid kom Jesus på en sabbat forbi nogle kornmarker. Hans disciple blev sultne og begyndte at plukke aks og spise. Da farisæerne så det, sagde de til ham: "Se, dine disciple gør noget, som det ikke er tilladt at gøre på en sabbat." Men han sagde til dem: "Har I ikke læst, hvad David gjorde, da han og hans mænd blev sultne, hvordan han gik ind i Guds hus og de spiste af skuebrødene, som det hverken var ham eller hans mænd, men kun præsterne tilladt at spise? Eller har I ikke læst i loven, at præsterne på selve sabbatten krænker sabbatten i templet og det uden at pådrage sig skyld? Men jeg siger jer: Her er noget større end templet! Havde I fattet, hvad det betyder: 'Barmhjertighed ønsker jeg, ikke slagtoffer,' havde I ikke fordømt de uskyldige. For Menneskesønnen er herre over sabbatten."
(Matthæus 12, 1-8)

Jesus gik videre derfra og kom ind i deres synagoge. Og se, der var en mand med en vissen hånd. Og for at de kunne anklage Jesus, spurgte de: "Er det tilladt at helbrede på en sabbat?" Men han sagde til dem: "Hvem af jer, der har et får, ville ikke gribe fat i det og trække det op, hvis det faldt i grøften på en sabbat? Et menneske er dog meget mere værd end et får. Derfor er det tilladt at gøre noget godt på en sabbat." Da sagde han til manden: "Ræk din hånd frem!" Han rakte den frem, og den blev rask igen som den anden.
(Matthæus 12, 9-13)

Da blev en besat, der var blind og stum, ført hen til ham, og han helbredte den stumme, så han både kunne tale og se. Alle folkeskarerne blev ude af sig selv og spurgte: "Mon han er Davidssønnen?" Da farisæerne hørte det, sagde de: "Det kan kun være ved dæmonernes fyrste, Beelzebul, at han uddriver dæmonerne." Men da Jesus kendte deres tanker, sagde han til dem: "Ethvert rige i splid med sig selv lægges øde, og en by eller et hus i splid med sig selv kan ikke bestå. Og hvis Satan uddriver Satan, er han kommet i splid med sig selv; hvordan kan hans rige så bestå? Og hvis jeg driver dæmonerne ud ved Beelzebul, ved hvem uddriver jeres egne folk dem så? Derfor skal de være jeres dommere. Men hvis det er ved Guds ånd, at jeg driver dæmonerne ud, så er Guds rige jo kommet til jer. Eller hvordan kan nogen trænge ind i den stærkes hus og røve hans ejendele uden først at have bundet den stærke? Først da kan han plyndre hans hus."
(Matthæus 12, 22-29)

"Den, der ikke er med mig, er imod mig, og den, der ikke samler med mig, spreder. Derfor siger jeg jer: Al synd og bespottelse skal tilgives mennesker, men bespottelsen mod Ånden skal ikke tilgives. Og den, der taler et ord imod Menneskesønnen, får tilgivelse, men den, der taler imod Helligånden, får ikke tilgivelse, hverken i denne verden eller i den kommende."
(Matthæus 12, 30-32)

"Tag et træ: Enten er det godt, og så er dets frugt også god, eller det er dårligt, og så er dets frugt også dårlig. For et træ kendes på frugten. Øgleyngel, hvordan skulle I, som er onde, kunne sige noget godt? For hvad hjertet er fuldt af, løber munden over med. Et godt menneske tager gode ting frem af sit gode forråd, og et ondt menneske tager onde ting frem af sit onde forråd. Men jeg siger jer: På dommens dag skal mennesker aflægge regnskab for ethvert tomt ord, de har talt. På dine ord skal du frikendes, og på dine ord skal du fordømmes."
(Matthæus 12, 33-37)

Da sagde nogle af de skriftkloge og farisæerne til ham: "Mester, vi vil se dig gøre et tegn." Men han svarede dem: "En ond og utro slægt kræver tegn, men den skal ikke få andet tegn end profeten Jonas' tegn. For som Jonas var i bugen på havdyret i tre dage og tre nætter, sådan skal Menneskesønnen være i jordens skød i tre dage og tre nætter. Mænd fra Nineve skal opstå ved dommen sammen med denne slægt og fordømme den, for de omvendte sig ved Jonas' prædiken, og se, her er mere end Jonas. Og Sydens dronning skal opstå ved dommen sammen med denne slægt og fordømme den, for hun kom fra jordens fjerneste egne for at lytte til Salomos visdom, og se, her er mere end Salomo."
(Matthæus 12, 38-42)

"Når den urene ånd er drevet ud af et menneske, flakker den om i øde egne og søger hvile, men finder den ikke. Da siger den: Jeg vil vende tilbage til mit hus, som jeg er drevet ud af. Og når den kommer, finder den det ledigt, fejet og prydet. Så går den ud og tager syv andre ånder med, værre end den selv, og de kommer og flytter ind dér. Og det sidste bliver værre for det menneske end det første. Sådan skal det også gå denne onde slægt."
(Matthæus 12, 43-45)

Endnu mens Jesus talte til folkeskarerne, da stod hans mor og hans brødre udenfor og søgte at få ham i tale. Og der var en, der sagde til ham: "Se, din mor og dine brødre står udenfor og vil tale med dig." Men han svarede ham, der sagde det til ham: »Hvem er min mor, og hvem er mine brødre?" Og han pegede på sine disciple og sagde: "Se, her er min mor og mine brødre. For den, der gør min himmelske faders vilje, er min bror og søster og mor."
(Matthæus 12, 46-50)
Top Svar Citer
#8474 - 13/12/2009 13:26 Re: Jesus [Re: Anonym]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland


Kære Anonym.

Hvilket formål skal det tjene, at du blot bringer en hoben bibelsteder uden at angive, hvad du vil med dem?


Med venlig hilsen

Kristian Pedersen

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
#8475 - 13/12/2009 13:32 Re: Jesus [Re: Kræn-P]
Anonym
Uregistreret

Kære Kristian,

Det er min hensigt at skabe en lille database til disse vidunderlige ord. Så bliver det meget lettere at kopiere dem ind i sin tekst. Jeg tager dem fra www.bibelen.dk, men jeg bryder mig ikke om, at der er tal midt inde i citaterne, så jeg renser dem først for disse tal.
Top Svar Citer
#8476 - 13/12/2009 13:46 Re: Jesus [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

"Se, en sædemand gik ud for at så. Og da han såede, faldt noget på vejen, og fuglene kom og åd det op. Noget faldt på klippegrund, hvor der ikke var ret meget jord, og det kom straks op, fordi der kun var et tyndt lag jord; men da solen kom højt på himlen, blev det svedet, og det visnede, fordi det ikke havde rod. Noget faldt mellem tidsler, og tidslerne voksede op og kvalte det. Men noget faldt i god jord og gav udbytte, noget hundrede, noget tres og noget tredive fold. Den, der har ører, skal høre!"
(Matthæus 13, 4-9)

Disciplene kom hen til ham og spurgte: "Hvorfor taler du til dem i lignelser?" Han svarede dem: "Jer er det givet at kende Himmerigets hemmeligheder, men de andre er det ikke givet. For den, der har, til ham skal der gives, og han skal have overflod; men den, der ikke har, fra ham skal selv det tages, som han har. Derfor taler jeg til dem i lignelser, fordi de ser og dog ikke ser, og hører og dog ikke hører og heller intet fatter."
(Matthæus 13, 10-13)

"På dem opfyldes den profeti af Esajas, der siger: I skal høre og høre, men intet fatte, I skal se og se, men intet forstå. For dette folks hjerte er dækket med fedt, og med ørerne hører de tungt, og deres øjne har de lukket til, for at de ikke skal se med øjnene, høre med ørerne og fatte med hjertet og vende om, så jeg må helbrede dem."
(Matthæus 13, 14-15)

"Når et menneske hører ordet om Riget og ikke fatter det, kommer den Onde og røver det, der er sået i hans hjerte; det er det, som blev sået på vejen. Det, som blev sået på klippegrund, det er ham, der straks tager imod ordet med glæde, når han hører det; men han har ikke rod i sig, han holder kun ud en tid, og når der kommer trængsler eller forfølgelse på grund af ordet, falder han straks fra. Det, som blev sået mellem tidsler, det er ham, der hører ordet, men denne verdens bekymring og rigdommens blændværk kvæler ordet, så det ikke bærer frugt. Men det, som blev sået i den gode jord, det er ham, der hører ordet og fatter det og så bærer frugt og giver hundrede eller tres eller tredive fold."
(Matthæus 13, 19-23)

"Himmeriget ligner en mand, der såede god sæd i sin mark. Mens folkene sov, kom hans fjende og såede ukrudt i hveden og gik sin vej. Da kornet skød op og satte kerne, kom også ukrudtet frem. Husbondens folk kom så og spurgte: Herre, såede du ikke god sæd i din mark? Hvor kommer da ukrudtet fra? Han svarede: Det har en fjende gjort. Folkene spørger ham så: Vil du have, at vi skal gå ud og luge det væk? Han svarer dem: Nej, for når I luger ukrudtet væk, kommer I til at rykke hveden op sammen med det. Lad blot begge dele gro side om side indtil høsten. Ved høsttid vil jeg så sige til høstfolkene: Tag først ukrudtet fra og bind det i knipper, så det kan brændes, men saml hveden i min lade."
(Matthæus 13, 24-30)

"Himmeriget ligner et sennepsfrø, som en mand tog og såede i sin mark. Det er mindre end alle andre frø, men når det vokser op, er det større end alle andre planter og bliver et helt træ, så himlens fugle kommer og bygger rede i dets grene."
(Matthæus 13, 31-32)

"Himmeriget ligner en surdej, som en kvinde tog og kom i tre mål hvedemel, til det hele var gennemsyret."
(Matthæus 13, 33)

"Den, der sår den gode sæd, er Menneskesønnen, marken er verden, og den gode sæd er Rigets børn. Men ukrudtet er den Ondes børn, og fjenden, der såede det, er Djævelen. Høsten er verdens ende, og høstfolkene er engle. Ligesom altså ukrudtet tages fra og brændes i ild, således skal det også gå ved verdens ende: Menneskesønnen skal sende sine engle, og fra hans rige skal de tage alt det væk, som fører til frafald, og alle dem, der begår lovbrud, og kaste dem i ovnen med ild. Dér skal der være gråd og tænderskæren. Da skal de retfærdige skinne som solen i deres faders rige. Den, der har ører, skal høre!"
(Matthæus 13, 37-43)

"Himmeriget ligner en skat, der lå skjult i en mark; en mand fandt den, men holdt det skjult, og i sin glæde går han hen og sælger alt, hvad han ejer, og køber den mark."
(Matthæus 13, 44)

"Igen: Himmeriget ligner en købmand, der søgte efter smukke perler; og da han fandt én særlig kostbar perle, gik han hen og solgte alt, hvad han ejede, og købte den."
(Matthæus 13, 45-46)

"Igen: Himmeriget ligner et vod, der blev kastet i søen og samlede fisk af enhver art; da det var fuldt, trak de det op på bredden og satte sig og samlede de gode fra i tønder og kastede de dårlige ud. Således skal det gå ved verdens ende: Englene skal gå ud og skille de onde fra de retfærdige og kaste dem i ovnen med ild. Dér skal der være gråd og tænderskæren. Har I fattet alt dette?" De svarede: "Ja!" Da sagde han til dem: "Derfor: Enhver skriftklog, der er blevet Himmerigets discipel, ligner en husbond, der tager nyt og gammelt frem fra sit forråd."
(Matthæus 13, 47-52)

"En profet er ikke miskendt undtagen i sin hjemby og i sit hus."
(Matthæus 13, 57)
Top Svar Citer
#8483 - 14/12/2009 21:52 Re: Jesus [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Da kom der nogle farisæere og skriftkloge fra Jerusalem til Jesus og spurgte: "Hvorfor overtræder dine disciple de gamles overlevering? De vasker ikke deres hænder, før de spiser." Men han svarede dem: "Hvorfor overtræder I selv Guds bud for jeres overleverings skyld? For Gud har sagt: 'Ær din far og din mor!' og: 'Den, der forbander sin far eller sin mor, skal lide døden.' Men I siger: Hvis nogen siger til sin far eller sin mor: Det, du skulle have haft som hjælp af mig, skal være tempelgave! så behøver han ikke at ære sin far. I har sat Guds ord ud af kraft af hensyn til jeres overlevering. Hyklere! Esajas profeterede rigtigt om jer, da han sagde: Dette folk ærer mig med læberne, men deres hjerte er langt borte fra mig, forgæves dyrker de mig, for det, de lærer, er menneskebud."
(Matthæus 15, 1-9)

"Hør og forstå: Ikke det, som kommer ind i munden, gør et menneske urent, men det, som kommer ud af munden, det gør et menneske urent."
(Matthæus 15, 10-11)

"Fatter I ikke, at alt det, som går ind gennem munden, kommer ned i maven og forsvinder ud igen? Men det, som kommer ud af munden, udgår fra hjertet, og det gør et menneske urent. Thi fra hjertet udgår onde tanker, mord, ægteskabsbrud, utugt, tyveri, falsk vidnesbyrd og bespottelser. Det er det, som gør et menneske urent. Men at spise uden at vaske hænder gør ikke et menneske urent."
(Matthæus 15, 17-20)

Top Svar Citer
#8494 - 16/12/2009 11:24 Re: Jesus [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

"Farisæerne og saddukæerne kom hen til Jesus, og for at sætte ham på prøve bad de ham om at vise dem et tegn fra himlen. Men han sagde til dem: "Ved aftenstid siger I: Det bliver godt vejr i morgen, for himlen er rød, og om morgenen siger I: Det bliver dårligt vejr i dag, for himlen er rød og truende. Himlens udseende forstår I at tyde, men tidernes tegn kan I ikke tyde. En ond og utro slægt kræver tegn, men den skal ikke få andet tegn end Jonastegnet." Og han forlod dem og gik sin vej.
(Matthæus 16, 1-4)

Da disciplene kom over til den anden bred, havde de glemt at tage brød med. Jesus sagde til dem: "Se til, at I tager jer i agt for farisæernes og saddukæernes surdej." De talte med hinanden og sagde: "Det er, fordi vi ikke har brød med." Da Jesus blev klar over det, sagde han: "Hvorfor siger I til hinanden, I lidettroende, at det er, fordi I ikke har brød med? Kan I endnu ikke fatte, eller husker I ikke de fem brød til de fem tusind, og hvor mange kurve I da samlede? Eller de syv brød til de fire tusind, og hvor mange kurve I da samlede? Hvorfor fatter I ikke, at jeg ikke talte til jer om brød? Men tag jer i agt for farisæernes og saddukæernes surdej." Da forstod de, at han ikke sagde, at de skulle tage sig i agt for surdej til brød, men for farisæernes og saddukæernes lære.
(Matthæus 16, 5-12)

Fra da af begyndte Jesus at lade sine disciple vide, at han skulle gå op til Jerusalem og lide meget ondt af de ældste og ypperstepræsterne og de skriftkloge og slås ihjel og opstå på den tredje dag. Da tog Peter ham til side og begyndte at gå i rette med ham og sagde: "Gud bevare dig, Herre, sådan må det aldrig gå dig!" Men Jesus vendte sig om og sagde til Peter: "Vig bag mig, Satan! Du vil bringe mig til fald. For du vil ikke, hvad Gud vil, men hvad mennesker vil."
(Matthæus 16, 21-23)

"Hvis nogen vil følge efter mig, skal han fornægte sig selv og tage sit kors op og følge mig. Den, der vil frelse sit liv, skal miste det; men den, der mister sit liv på grund af mig, skal finde det. For hvad hjælper det et menneske at vinde hele verden, men bøde med sit liv? Eller hvad kan et menneske give som vederlag for sit liv? For Menneskesønnen skal komme i sin faders herlighed sammen med sine engle, og da vil han gengælde enhver efter hans gerninger. Sandelig siger jeg jer: Nogle af dem, der står her, skal ikke smage døden, før de ser Menneskesønnen komme i sit rige."
(Matthæus 16, 24-28)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Hvad er JESUS KRISTUS kendt for?
af Hanskrist
17/10/2024 16:07
Vigtige præciseringer
af somo
17/10/2024 13:30
Gud
af Hanskrist
17/10/2024 12:37
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
08/10/2024 11:42
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
25/09/2024 00:18
Nyheder fra DR
Dommer blokerer for henrettelse af mand ..
18/10/2024 02:20
Hizbollah varsler ny eskalerende fase i ..
18/10/2024 00:36
Bandmedlemmer efter sangers dødsfald: '..
17/10/2024 23:09
Antonsen kvartfinaleklar efter maratonka..
17/10/2024 22:40
Lind videre efter pligtsejr ved EM
17/10/2024 22:06
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Pulje til solceller på tage og motorvej..
18/10/2024 00:14
Dommer blokerer for henrettelse af mand ..
17/10/2024 23:08
Hizbollah varsler ny eskalerende fase i ..
17/10/2024 22:32
Netflix får yderligere fem millioner ku..
17/10/2024 22:08
EU-topmøde diskuterer mulighed for hjem..
17/10/2024 21:36