Tak Michael for at udnytte citatet til noget konstruktivt. Det glæder mig naturligvis uhyre, at det ikke kun vækker vrede, men at en ligeså naturlig følge kan være diskussion (dette er jo netop også oplagt på en debatside!).
Man kan jo endda tale om tvangsægteskaber i dag, og bør sådan et ikke kunne brydes? Selvfølgelig! Det centrale er, at de to mennesker elsker hinanden, just som du siger.
Generelt om Jesus-ordene mener jeg derfor også, at det er ånden i dem, der er afgørende. Sproget kan aldrig blive "præcist nok" - man vil altid kunne finde et eller andet modeksempel.
Jeg er derfor ikke sikker på det med interpolationen. Jeg kan sagtens forestille mig, at det er blevet talt sådan. Men det stiller naturligvis krav til den sunde fornuft, nøjagtig som den du udviser i dit indlæg.
Jeg synes, at det er stort af dig at give konstruktiv kritik på dette citat, og jeg håber, at flere vil gøre det samme i fremtiden. Det er mig en glæde, at ordene nu endelig får den ære, de bør have: Kontemplation.