annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
SÃ¥ er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Limfjorden Nørresundby siden
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 13 gæster og 166 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 4 < 1 2 3 4
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#45035 - 17/03/2025 20:53 Re: Lys [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne

Tanker ...

Dine ord om din stærke oplevelse, og din ydmyghed i forhold til at sætte for mange sikre ord på den slags oplevelser, minder mig om dette fra Kristi Efterfølgelse:

Det er i sandhed ikke lærdom, der gør et menneske helligt og retfærdigt, men et dydigt liv gør ham velbehagelig for Gud. Jeg vil hellere føle anger end at vide, hvordan jeg skal definere den.
- Thomas à Kempis

Har du haft en lignende oplevelse siden dengang?
Top Svar Citer
#45036 - 18/03/2025 15:58 Re: Lys [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym (hvem du så er).
Du citerer den fromme Thomas á Kempis:
Citat:
Det er i sandhed ikke lærdom, der gør et menneske helligt og retfærdigt, men et dydigt liv gør ham velbehagelig for Gud. Jeg vil hellere føle anger end at vide, hvordan jeg skal definere den.
og du spørger mig:
Citat:
Har du haft en lignende oplevelse siden dengang?
Mit svar:
Nej, jeg søger ikke hellighed eller velbehagelighed, men i stedet at være kærlig og omsorgsfuld overfor alt og alle - den smule, jeg magter.
Det er ikke noget, jeg har besluttet. Det er noget, jeg inspireres til fra oplevelsen af verden som mirakuløs og hellig - en oplevelse, som jeg tror, enhver kan få.
Jeg vil heller ikke definere anger, men jeg vil bruge denne følelse som inspiration til at forbedre mig - så godt jeg kan - mens jeg kan smiler

Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
#45058 - 01/04/2025 20:08 Re: Lys [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Tanker ...

Gud er én. Højt hævet over alt, men også inden i alt. Det ene princip bag al mangfoldighed.

Atman gennemtrænger hele universet, men ingen gennemtrænger den. Det er den alene, som lyser. Universets lys er kun et genskær af den.
- Shankara

Det særlige ved os er, at vi - ja, alle væsner - i vores inderste er ét med Gud.

Mit selv er Gud, og jeg kender ikke noget andet selv end Gud.
- Katarina af Genova

I de henseender hvor sjælen er ulig Gud, er den også ulig sig selv.
- Bernhard af Clairvaux

Det er den største af alle lektioner at kende sig selv. For hvis
man kender sig selv, vil man kende Gud, og ved at kende Gud, vil den person blive som Gud.
- Clement af Alexandria
Top Svar Citer
#45059 - 04/04/2025 13:08 Re: Lys [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
I spørgsmålet om Gud og mennesket afviser kristendommen både identifikationen og adskillelsen, men understreger foreningen: Hele formålet med at vi eksisterer er at blive forenet med Gud og optaget i Guds Liv. Og det er kun kristendommen, der har en forestilling om, hvordan menneskesjælen kan blive optaget i Guds Liv og stadig forblive sig selv, ja i virkeligheden først her finde sin sande identitet.

Niels Arbøl "Den Lykkelige Forening" Grundbog i Katolicismen

Citat:
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erasure of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal.

Albert Schweitzer

Mit livs største og stærkeste spirituelle erfaring var da jeg læste Paulus. Hvor der godt nok er meget om Begivenheden Guds Kærlighed Kristus - hvordan Gud kommer til os gennem Gud Helligåndens Ny Væren og Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Men lige så vigtigt som dette ovenfor hos Paulus vi kunne betegne som Guds Fødsel i vores liv; er: menneskets fødsel i Gud, Guds Hemmelighed Kristus, hvem vi mennesker er i Kristus (er i Gud), nemlig de nye skabninger vi er i Kristus som Guds Børn (og Gud Vor Far) qua Gud Helligåndens forunderlige vidunderlige gerninger med os.

Ingen formulerer dette bedre end Nicolai Berdyaev:

Citat:
The Mystics taught the mystery of God's birth in man. But there is another mystery, that of man's birth in God. There is a summons, a call in man, for God to be born in him. But there is also God's call that man be born in him. This is the mystery of Christianity, the mystery of Christ.

There must be revealed in me not only God and the Divine but man as well, my human nature --- this means that man must be born in God.

This is the meaning of Christianity, as a religion of Divine-humanity.

A mature courageous consciousness knows God as immanent, near us and within.

Nicolai Berdyaev.

I Kristus er Gud ikke højt hævet over mennesket, men Gud er her kommet os nær, nærmere end vi er os selv nær. Gud er med os og hos os, i selv alle vores jordiske menneskelige eksitentielle udfordringer og prøvelser og mange dilemmaer.

A mature courageous consciousness knows God as immanent, near us and within.

I Kristus er det himmelske og jordiske forenet, Gud og mennesket forenet (ikke identisk) - det guddommelige og menneskelige forenet.

Mennesket mister ikke sig selv i Kristus; "there is no loss of self but an enriching of it".

Ikke alle kristne mystikere har forstået hvor meget der sker over på menneskets halvdel. De Nye Skabninger vi er i Kristus, eller Guds Hemmelighed Kristus, hvem vi mennesker er i Gud.

Utallige mange millioner mennesker er gået til grunde i Gud og deres religiøse søgen, har mistet sig selv og deres ego og orientering i tiden (1)*, ja de er endt mere eller mindre ude af stand til at klare sig selv i verden, og at kunne finde sig selv i verden, i tiden (1)*. Og det er lige præcist det modsatte vi møder hos Paulus, ja hans "i Kristus Mystik" er så meget anderledes, fordi det gør os duelige dygtige og dynamiske kreative og i stand til at begå os i verden fordi der ikke foregår en svækkelse af vores menneskelighed og vores selv og ego forstandighed.

(1)*:

"no erasure of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal"..

Vores "i Kristus liv" - liv i Gud, vores i Gud Væren - vores ENTUSIASME (i Gud Væren) er et dynamisk skabende kreativ samspil - hvor både Gud og mennesket spiller ind, har et indspil, og formår at spille op til store præstationer og indsatser sammen, den Ny Skabelse, 8. dags Skabelse. Gud og mennesket skaber fortløbende sammen den dag i dag og imorgen. Det statiske, eller den statiske skabelsesforståelse er overvundet.

-0-0-0-0-

Citat:
Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle (gældende for alle), bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).

In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man - of a new SPIRITUAL and ETERNAL MAN. Nicolai Berdyaev

Man is born in revelation (Ã¥benbaringer er altid EKSTATISKE SPONTANE BRUD ERFARINGER); and not only the divine nature but also the human nature is there disclosed. Degrees of revelation imply also degrees in the development of man.
Revelation is always the revelation both of God and of man; it is divine-human by nature, and it is this aspect which finds its definitive expression in Christianity. In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man; for the Second Hypostasis of the Holy Trinity is Man in the absolute sense, and His revelation means the appearance of a new SPIRITUAL and eternal man. Nicolai Berdyaev

Det særlige helt specielle specifikke ved kristendommen eller God in Christ er:

Revelation is always the revelation both of God and of man; it is divine-human by nature, and it is this aspect which finds its definitive expression in Christianity. In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of his other-self, that is to say, of man

Kunne jeg bare hjælpe et menneske til ikke at gå død i Gud - til ikke at give afkald på sig selv i Gud og miste sig selv i Gud - men først her finde sit sande duelige dygtige forstandige menneskelige jordiske selv, så har jeg ikke levet forgæves.

Okay jeg har hjulpet et stakkels menneske, og det mig selv.

Vi mennesker er bestemt af Gud og kaldet af Gud til et aktivt kreativt skabende entreprenant virke her på jorden - hvor vi er forpligtet på at spille Gud - det himmelske og guddommelige ind - sætte Gud og det himmelske og guddommelige på spil her i verden som Jesus og Paulus og de første kristne gjorde.
Side 4 af 4 < 1 2 3 4

Seneste indlæg
Lys
af Hanskrist
04/04/2025 13:08
Den religiøse spirituelle dimension
af Arne Thomsen
30/03/2025 18:01
Eid-Al-Fitr
af somo
29/03/2025 07:50
Ramadan
af somo
23/03/2025 14:33
Hvad er meningen?
af Hanskrist
05/03/2025 10:46
Nyheder fra DR
Putins rådgiver: USA og Rusland overvej..
06/04/2025 13:42
Søndagsbillet til en flad 10'er skal fÃ..
06/04/2025 12:59
Paven havde i dag sin første offentlige..
06/04/2025 12:58
Keir Starmer lover at hjælpe britisk er..
06/04/2025 11:02
Forsvaret vil styrke uddannelser: 600 mi..
06/04/2025 11:00
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Simon Kvamm stopper som X Factor-dommer
06/04/2025 11:32
Politiske kampagner giver ifølge rådgi..
06/04/2025 11:00
Pave Frans viser sig for første gang si..
06/04/2025 10:08
Harvard-professor om kulturlivet i USA: ..
06/04/2025 10:00
Forsvaret vil bruge trecifret millionbel..
06/04/2025 08:08