annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
0 registrerede 11 gæster og 315 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44884 - 27/12/2024 13:24 Nyt politisk parti?
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Dagbladet Information bringer i dag en kronik:
Citat:
Der er brug for en ny venstrefløj til venstre for Enhedslisten
hvor der også henvises til en hjemmeside: Den nye Venstrefløj
Meget centralt er, at der sættes fokus på begærlighed.

I kristendommen kender vi jo til fordømmelsen af Mammon, omend det i vore dage nærmest synes glemt.
Hvad er det, der fejres i Julen?
Er det Kristus, eller er det Mammon?
Vågn op, du danske kristne folkekirke!
Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
#44885 - 28/12/2024 12:12 Re: Nyt politisk parti? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

Dit indlæg ,, stritter,, i flere retninger, men jeg vælger, at svare ud fra det jeg ser som fællesnævneren. Nemlig begær.

Begær som jo netop var årsag til det der kaldes syndefaldet - når du nu vil há kristendommen med ind i tanker om et ny politisk parti - så hvad forventer du af kirken - folkets kirke som understøttes af de folkevalgte?

Hvorfor du hiver eventyret om Jesusbarnet ind i dit indlæg, forstår jeg ikke.

Der er vel ikke mange der tror på det, og langt mindre fejre en fødselsdag man ikke kender.

Få venter på Jesu komme, men de der gør går stille med dørene, hvis de kommer fra folkekirken, men ellers er tanken om et nyt politisk parti vel også en form for begær selv om ministerbiler skal reduceres... For er der ikke tale om, de ønsker en magt, de ikke pt har.

Slutteligt har de kristne vel valgt parti -?- de har/bør vel stille sig på Guds side?

De skal leve i verden som lovlydige borgere, men venter på Jesu komme.

Det er jo 2 forskellige livsanskuelser, selv om statskirken mere indretter kirken for at være populære og derved ha medlemmer som er kulturkristne, der vel blot viser, at kirken har verdens ånd.

I øvrigt mener jeg, begær er iboende i menneskets natur. Både i forhold til kærlighed, som er livsnødvendig - men også til fremdrift, som begge forhold kan misbruges ... og i forhold til fremdrift prioriteres profit ofte selv om tanken bagved var god

Godt nytår smiler
Top Svar Citer
#44886 - 28/12/2024 15:39 Re: Nyt politisk parti? [Re: Tikka]
veteran
Hej Tikka.
Når det som Her (klik) forsøges ad verdslig vej at inspirere til, hvad jeg opfatter som livskvalitet: Fred-Fællesskab-Forskellighed i en verden, hvor der er styr på vores medfødte begærlighed, så kan jeg kun sympatisere med og beundre et sådant initiativ.

Det er så her, jeg fik den følelse: Er dette her ikke netop kristendom?
Historien om en ung ugift kvinde, der indvilligede i at blive gjort gravid af Helligånden, er naturligvis væsentlig for kristne.
Men er budskabet: "For således elskede Gud verden -" ikke langt mere væsentligt?
Er Fred-Fællesskab-Forskellighed i en styret Begærlighed ikke netop den rette måde at tage imod den guddommelige kærlighed?
Og er det ikke netop vores begærlighedens amokløb, der lige nu er på vippen til at gøre denne klode ubeboelig for mennesker og meget andet levende.
Det undrer mig at de statsansatte præster ikke griber dette budskab, som jo også kunne sige de kulturkristne noget.
Hvorfor dog smadre det hele, når vi ret enkelt kan undgå det?
Måske vi endda kunne opnå en højere livskvalitet i en styret begærlighed.
Mvh. Arne heart

Redigeret af Arne Thomsen (28/12/2024 15:48)
Top Svar Citer
#44887 - 28/12/2024 21:31 Re: Nyt politisk parti? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Citat:
Måske vi endda kunne opnå en højere livskvalitet i en styret begærlighed.

Denne sætning fik mig til at se et Taliban styre, med moral politi og tildækkede kvinder for mig.

… men måske det nye partis tanke og evt. fremgangsmåde, er at tildele en slags kvoter til den enkelte dansker, så man selv bestemmer om man vælge mellem flyrejser eller oksekød ect.

DET tror jeg nu ikke, de bliver populære på, og populære skal de jo være for at komme til magten.

Ang. dit bibelcitat mm

Syntes ikke kristendommen fokuserer på at begrænse begærlighed, men på tro, og dit bibelcitat står jo i en kontekst om at blive avlet på ny – Få guds forvandlende ånd ind i sig og få evigt liv, og som jo ikke har noget med jomfru fødsel at gøre, som Johannes slet ikke omtaler, men derimod taler om Logos – Guds plan …

… om det er en styreform der holder begæret i ave, skal jeg ikke kunne sige, men man ,,retter vel ind,, fordi man elsker gud, som et guds barn.

Det tror jeg ikke, du kan overføre til et politisk parti, selv om nogle vil syntes, de har super holdninger.

Det er trods alt først og fremmest folket, der skal give dem sin stemme, og ser man på alle de partier vi har, er det tvivlsomt, hvor meget indflydelse de kan få, om nogen, men det da udmærket nogle vil gøre noget for de svage, undertrykte og udnyttede i verden,

- men tro mig.

Mange vil ikke give slip på deres privilegier, luksus og ubekymrede liv, hvor det er pengene der styrer.

… men kirken kunne jo starte med at afgive noget af al den jord de ejer, hvorpå der kunne bygges skæve boliger ect. - og så kunne man tænke på om politikernes lønninger skulle være mindre, og militær udgifter mm kunne bruges til bedre formål.

… men da begærligheden er global, er det nok op ad bakke med gode intentioner, og magt korrumperer.

.
Top Svar Citer
#44891 - 29/12/2024 15:36 Re: Nyt politisk parti? [Re: Tikka]
veteran
Hej Tikka, jeg forstår godt dine betænkeligheder ved "en styret begærlighed", men jeg synes betænkelighederne er langt større ved "en fri begærlighed", der smadrer vores eksistensgrundlag.
For det er jo valget mellem disse to alternativer, vi alt for tøvende står overfor i dag, ja end ofte ikke vil se i øjnene.

Går man lidt grundigere ind på hjemmesiden: Den nye Venstrefløj ser man under overskriften: Begærlighed en nærmere omtale af bægærligheden, dens konsekvenser og vore samfundsmæssige muligheder.
Og går man ind under overskriften: Politik ser man knap en snes foreløbige pejlemærker for politiske standpunkter.
Jeg hæfter mig her især ved de tre første, der handler om: Formueskat, forbud mod finansiel spekulation og forbud med reklamer, mens jeg forstår at du hæfter dig ved forslaget om en personlig miljø-pung.

Det er jo nemt nok at være imod alt dette, men konsekvensen er jo noget nær "Jordens undergang".

Der er ganske vist en del mennesker, der tror på, at vi mennesker i tide kan finde teknologiske løsninger på vort eksploderende forbrug.
Mit skøn er, at det allerede er for sent og derfor ikke er et holdbart argument for at fortsætte "grådighedsfesten".

Er det dér, du står?

Der jo meget godt i dine forslag om kirkejord, politikerlønninger og militærudgifter, men i forhold til forbrugsfestens klimakatastrofe mener jeg, de forslår "som en skrædder i Helvede" trist

Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
#44892 - 29/12/2024 23:17 Re: Nyt politisk parti? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her

Ændrede vaner og værdier kommer indefra, hvad enten det kommer af nødvendighed eller af påvirkning udefra, og jeg har da også flere gange hørt, at fattige er nærmere Gud end rige, som bibelen også selv påpeger.

»Hvor er det vanskeligt for dem, der ejer meget, at komme ind i Guds rige. Det er lettere for en kamel at komme igennem et nåleøje end for en rig at komme ind i Guds rige.«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/luk/18

Og erfaring er da også, at har jeg penge, til det jeg ønsker, ja, så køber jeg det ofte ... ikke at jeg er rig, men den mængde penge man har, kan der jo forbruges for.

Det med begærlighed er ikke helt nemt, for hvem – og hvor skal grænsen sættes, så alle vil acceptere det, - og skal det gælde både høj som lav.

Tænker en god måde er, at påvirke børnenes værdier fra små, men vil nok give protester fra nogle forældre – og mega svært med adgang til diverse medier, som er en helt naturlig del af mange børns hverdag i dag fra de er helt små.

Ang. udviklingen og forbrug så er det ikke let at stoppe ... Måske al den krig der er i verden kan lægge en dæmper på shop amok.

I alle fald er vor teknologiske verden sårbar ...

... men - hvad kan jeg gøre andet end først og fremmest at ,,feje,, for egen dør.

Det nye ,,parti,, - udbryder gruppen der vil ha´mere indflydelse, er ok for mig, men de kommer også til at rette ind, fordi sådan er det bare. Hug en hæl og klip en tå, og så kan de jo se om deres nye taburetter er bedre end de gamle.

Om noget er for sent? –

En talemåde er jo: at så længe der er liv, er der håb,, - og jeg hører nok til dem som håber på noget bedre og tror, at alle de tiltag der kan igangsættes til det bedre vil gavne, og især minde folk der har mere end det nødvendige om livsstilsændring, og så ved lovgivning.

En veninde af mig sagde engang, at jeg både kiggede efter løsning i himlen og lige rundt om hjørnet - og sådan er det nok -

Tænk om der var en kærlig Gud, som vil gribe ind.

.
Top Svar Citer
#44893 - 30/12/2024 16:55 Re: Nyt politisk parti? [Re: Tikka]
veteran
Hej Tikka.
Jeg ser, at du ta'r situationen alvorligt, når du skriver:
Citat:
En talemåde er jo: at så længe der er liv, er der håb,, - og jeg hører nok til dem som håber på noget bedre og tror, at alle de tiltag der kan igangsættes til det bedre vil gavne, og især minde folk der har mere end det nødvendige om livsstilsændring, og så ved lovgivning.
Jeg er da enig med dig i, at storforbrugere burde indse behovet for at bremse forbrugsfesten.
Men der er jo også muligheder for at tilskynde hertil i den måde, vi har vores samfund indrettet.

Blandt de mange allerede fremsatte forslag er det umiddelbart især reklamestop, stop for financiel spekulation samt stærkere formueskat, jeg umiddelbart finder velegnede til at "kultivere" begærligheden.

Men der er jo her mange andre "gode bolde i luften", som jeg håber vil manifestere sig i vores danske samfund - inden det er for sent.

Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
#44894 - 31/12/2024 00:34 Re: Nyt politisk parti? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her

Et lille pip.

Citat:
"kultivere" begærligheden.

Thjaee – Jeg tror ikke rigtig på det.

Der lovgives efter hvad der er muligt – og så ønsker de fleste nok genvalg.

Mange forhold er blevet påpeget og råbt op om i årevis, i forhold til produktion og levevis, der som jeg husker det, startede i 60erne hvor mange danskere oplevede øget velstand og økonomisk vækst.

Ang. reklamestop så ser jeg det som en umulighed.

Må kirkeklokkerne så ikke mere ringe …

Hvor skal grænsen gå?

Vi er jo alle omvandrende reklamesøjler ved vort forbrugsvalg, og vader rundt i reklamer i butikkerne.

Alting kan jo ikke gemmes væk som tobaksvarene …

Man kan ikke stoppe reklame. Kun begrænse det, og det er jo allerede gjort, når vi taler begrænsning af papir reklamer.

Tak for nu og godt nytår.

.
Top Svar Citer
#44898 - 01/01/2025 14:28 Re: Nyt politisk parti? [Re: Tikka]
veteran
Hej Tikka.
Som jeg ser det, står vi mennesker "på afgrundens rand" - som en konsekvens af vore handlinger.
Dét synes du - set med mine øjne - ikke at tage alvorligt.

Mig siger det: Find en højere livskvalitet - eller affind dig med, at det går os, som det gik dinosaurerne - denne gang endda selvforskyldt.
Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
#44902 - 01/01/2025 19:50 Re: Nyt politisk parti? [Re: Arne Thomsen]
veteran
Hvis jeg hørte rigtigt, da jeg Nytårsnat på TV fulgte Midnatsmessen i Maribo Domkirke med biskop Marianne Gaarden, så nævnte biskoppen: Kærlighed til kloden heart
Håber jeg opfattede det korrekt - og glæder mig smiler
Arne heart
Top Svar Citer
#44906 - 02/01/2025 11:30 Re: Nyt politisk parti? [Re: Tikka]
Anonym
Uregistreret

Arruh: stortchock

Jeg som sagt i en den tråds emne ikke længere personligt følge med ved mit skriveri faktisk også om et af Tikka´s emner og mit møde med en kristen mand på tankstationen...
Måske jeg senere uddyber lidt mere ikke det hele...
Top Svar Citer
#44907 - 02/01/2025 11:35 Re: Nyt politisk parti? [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Men overvældende, i mit fornylig møde med flere sker intet information tilfældigt så præcist, så selv jeg mærker Helligåndens kraft.
Top Svar Citer
#44909 - 02/01/2025 11:37 Re: Nyt politisk parti? [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Imorgen til kaffe jeg måske nævner forklaringen...
Top Svar Citer
#44910 - 02/01/2025 11:39 Re: Nyt politisk parti? [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Efter morgenkaffen (lidt Helligånds coffein)

Har jeg været oppe i soveværelset for at se hvordan det kunne blive et tilfredsstillende Airbnb soveværelse

Sengene og hovedgærdet skal længere over mod døren ind i soveværelset det giver plads til en rigtig god læse lænestol (der dog ikke skal fylde alt for meget - være alt for stor) over på den anden side dobbelt sengene.

Airbnb gæsterne kan godt fra tid til anden have brug for alenetid på deres værelser (fx om morgenen og om aftenen på vej i seng) uden at de behøver kravle op i sengene
#44911 - 02/01/2025 11:40 Re: Nyt politisk parti? [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Status over havens fugle

Rødhalsen og Gærdesmutte konstaterede jeg straks fra nøgleoverdragelsen og et par Gråspurve

Solsorten der knækkede halsen og mistede livet ved at flyve imod terasse stuevinduet har levende søskende i haven (ihvertfald ses her solsorte jævnligt)

Rødhalsen ses hver eneste dag og er stamgæst på adressen

Forleden dag vågner jeg ved et fugle kald - det var en musvit der kaldte og efter nogen tid var de tre musvitter - og lige siden har musvitter også været stamgæster

Forleden dag så jeg en blåmejse

Så igår kom den glædelige overraskelse med to sumpmejser

Husskaden ses ofte i toppen af vores store træ (den er en rovfugl der æder æg og fugleunger i store mængder, så jeg bryder mig ikke om dens besøg)

Gærdesmutte Rødhals Gråspurve Solsort Musvitter Blåmejse og Sumpmejser og Husskaden holder til eller fouragerer på adressen

Sortmejsen og Spætmejsen hører jeg hver dag jeg løber i skoven (om de forlader skoven og kigger forbi haven er jeg spændt på - ligeledes om Topmejsen dukker op og Halemejsen)

Det undrer mig at jeg endnu ikke har set Bogfinken og Dompap

Svaner og gæs flyver lavt i flokke ind over adressen haven dagligt - virkelig ikke et særsyn - og de høres højlydt hver nat og dag (som Cikaderne sydpå) ret så fascinerende der om natten at åbne vinduerne og høre deres koncert

Jeg så Mikkel Ræv forleden i skoven - han var i fin pels form - et smukt eksemplar
#44912 - 02/01/2025 11:41 Re: Nyt politisk parti? [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Gik ud i køkkenet - hvor alt lyset er slukket og så ser jeg en ude på vejen tænde nytårs krudt af en slags - dette flyver overraskende nok langs med vores fliser langs vores garage og eksploderer lige udenfor køkken vinduet hvor jeg står og det tænder vores udendørs lys under garage udhænget

Jeg er åbenbart stadig et trækplaster - troede vejret afholdt dem

Det eneste jeg nok frygter er at de beskadiger den udendørs del af varmepumpen
#44913 - 02/01/2025 11:43 Re: Nyt politisk parti? [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Der har været skudt af i haven og nogen har banket på stue vinduerne men da jeg åbnede døren kunne jeg ikke registrere nogen - de var nok flygtet da de så mig rejse mig fra lænestolen
#44914 - 02/01/2025 11:44 Re: Nyt politisk parti? [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
kun et sted kom der slinger i valsen og lidt nervøsitet,,,omkring yderpunkter der desværre blev til synspunkter hos frederik

Noget mærkeligt sker
#44915 - 02/01/2025 11:45 Re: Nyt politisk parti? [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Gerth:
Jeg oplever ´pludseligt en aldrig før i mit liv ligesom mirakler hurtigt tempo i mit møde med folk men derfor selv ´teorien´, kan jeg ikke p.t. sige...faktisk ordløs!
Top Svar Citer
#44916 - 02/01/2025 11:46 Re: Nyt politisk parti? [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Senere blev jeg kaldt Schopenhauer - han lærte mig at hovedet og bevidstheden kun i bedste fald kan være at betragte som vores tjenestepige vi kan gøre brug af -- men sætte os i forbindelse med livet kan bevidstheden aldrig
#44917 - 02/01/2025 12:04 Re: Nyt politisk parti? [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Jamen jeg har i min G-mail gemt nok om ikke kun intellektuel herligt men også i ´hjerte´ oplevelse af mit på det seneste tilmed ifølge min opfattelse her relevant fysisk materiel og/eller åndelig lykke altså fattigdom-rigdom.
Jeg oplever med forskellige folk et forenet Ord, hvor jeg altså p.t. ikke gider gentagen ´saglig´ ting. Hans K har prædiket om Joels bog...
Top Svar Citer
#44918 - 02/01/2025 12:49 Re: Nyt politisk parti? [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

OVERVÆLDET
Top Svar Citer
#44919 - 02/01/2025 21:02 Re: Nyt politisk parti? [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Ja (hilsen ´Gerth´), hvilket jeg netop positivt har ´talt ´ til en kristen mand på tankstation og at ok selv i Facebook snakker Ordet dog med en vis anstændighed og respekt for alle.
Ouhhh - tuder
Top Svar Citer
#44922 - 05/01/2025 18:37 Re: Nyt politisk parti? [Re: Arne Thomsen]
veteran
Som jeg skrev her i denne tråd #44902 - 01/01/2025 19:50, synes der at være tegn på, at den kristne folkekirke begynder at fokusere på: Kærlighed til Kloden.
Og på den politiske side sker der også noget.
Gruppen til venstre for Enhedslisten: Rødt Venstre holder møde i dag om deres fremtid og deres mulige alliancer, mens den endnu slet ikke organiserede: Den nye Venstrefløj melder om et stigende antal ineresserede samt overvejelser om muligheder for organisering og samarbejde.

Er der mon "grøde i luften" - både spirituelt og politisk? blinker

At fokusere på Fred kunne måske både handle om fred modsat krig samt om fred i sindet.
At fokusere på Fællesskab kunne måske både handle om samfundsindretning samt om medmenneskelighed.
At fokusere på Forskellighed kunne måske både handle om samfundsmæssig ligeret samt om medfølelse.
Endelig også at fokusere på Begærlighed kunne måske både handle om et overlevelsesinstinkt samt om vildtvoksende "ukrudt i sindet".
Sådan, som her beskrevet, opfatter jeg i hvert fald Den nye Venstrefløj blinker

Mvh. Arne heart

Redigeret af Arne Thomsen (05/01/2025 18:38)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >

Seneste indlæg
Afviger-Forræder-Kætter?
af Anonym
15/01/2025 12:23
Vigtige præciseringer
af somo
13/01/2025 22:29
Helligånden
af Anonym
10/01/2025 00:17
Troens frihed
af Anonym
07/01/2025 09:56
Nyt politisk parti?
af Arne Thomsen
05/01/2025 18:37
Nyheder fra DR
Mindst 62 har mistet livet i Gaza det se..
15/01/2025 13:52
To danmarksdemokrater genopstiller ikke ..
15/01/2025 13:50
Politiet ransager ti adresser i sag om m..
15/01/2025 12:59
Midt i fredsforhandlingerne diskuteres e..
15/01/2025 12:41
Københavns Kommune afsætter 2,1 millio..
15/01/2025 11:21
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Mænd fra bandemiljøet sigtet for salg ..
15/01/2025 11:49
240 var en del af Bandidos da forbud ble..
15/01/2025 11:45
To folketingsmedlemmer fra Danmarksdemok..
15/01/2025 11:45
Brandmændenes landsby skyder op på str..
15/01/2025 11:30
Nykredit har kurs mod fjerde rekordresul..
15/01/2025 11:27