annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 19636874
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2618134
Åndelig Føde 2430143
Et andet syn 2160911
Så er der linet op... 1853871
Galleri
Min første store kærlighed
Hvem er online?
0 registrerede 795 gæster og 82 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 17 af 18 < 1 2 ... 15 16 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44835 - 10/11/2024 16:54 Re: Nemesis [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du skriver til mig:
Citat:
Du snakker udenom - du forstår ikke en bønne af hvad vi drøfter

Du har ikke Jesus med, men din egen helt personlige opdigtede forestillede Kristus

Vi kan jo ikke hævde at det modsatte af hvad Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt anerkendt for at have bragt i spil i verden også er fra Jesus Kristus

At du kan hævde dette skyldes jo som sagt at du ikke er kristen - og at du hævder der på ingen måde er en Åbenbaring Gud vi møder i Jesus Kristus

Jamen så har du jo ikke del i kristendommen eller i Kristus - hvilket du jo også utallige gange har skrevet at du ikke er kristen

Så har du opfundet din egen helt private ide om Jesus Kristus der ovenikøbet er Anti Jesus Kristus apropos citationsboksen du hævder er Pro din Jesus Kristus
Mit svar:
Nej - jeg snakker ikke udenom- tværtimod!
Mine oplevelser af Jesus Kristus er ikke noget, jeg har "opdigtet", det er noget, jeg har oplevet - og stadig oplever!
Jeg glemmer aldrig den dag, hvor jeg lige efter at have forladt den lille kirke i det mennesketomme kloster på den lille bjergtop i den subtropiske urskov fik ordene fra Kristus:
Citat:
Tag ikke dogmerne højtideligt.
Det rystede mig, for jeg var netop - efter mange, mange år - begyndt at tro på dem.
Jeg fik en sten i min ene sandal så det blødte og senere på dagen mistede jeg nøglerne til både min lejede scooter og mit studio-værelse, så jeg måtte overnatte et tilfældigt sted.
Næste dag, da jeg kom tilbage til scooteren, ca. 400 trappetrin højere oppe, stak jeg for 117-ende gang hånden i min venstre bukselomme, hvor jeg plejede at have mine nøgler, men hvor de ikke var mere - og nu lige pludselig - var de der igen!
Jo - jeg glemmer ikke ordene fra Kristus om dogmerne, og de har arbejdet i mig lige siden.

I øvrigt, når du kalder min "antidogme" Kristus-oplevelse "opdigtet", så kunne man vel med samme sikkerhed kalde Paulus' oplevelse på vejen til Damaskus "opdigtet".
Men nej, det tror jeg ikke, den er, og angående min egen oplevelse, så ved jeg det jo!

Når du påstår, at jeg "hævder der på ingen måde er en Åbenbaring Gud vi møder i Jesus Kristus", så har du ikke fattet ret meget af mig.
For mig er Kristus en del af det guddommelige på en måde som vi mennesker ikke har mulighed for at fatte, hvorfor vi må nøjes med dogmer som Hellig Treenighed.

At du bruger din "frihed i Kristus" til dine beskidte og løgnagtige frækheder overfor mig, frister mig til at stoppe dialog med dig, men som du ser har jeg endnu ikke stoppet - og hvorfor, det fortæller jeg dig ikke blinker

Arne heart
Top Svar Citer
#44836 - 10/11/2024 17:15 Re: Nemesis [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Tag ikke dogmerne højtideligt

Og det har du så gjort må man sige

Citationsboksen er det mest dogmatiske jeg har læst

I Nye Testamente er der overhovedet ikke det der ligner dogmer så grelle som dine dogmer i citationsboksen

Hvad Jesus Kristus har bragt i spil i verden er jo ikke dogmer og forskerne diskuterer ivrigt hvorfor der ikke findes dogmer hos Paulus.

Men hvad du skriver i citationsboksen er dogmatiske udsagn. Hvor du retter dit dogmatiske skyts imod religion og Gud og den jødiske gnosticisme som Jesus og Paulus tydeligvis tilhørte.

At vi møder Gud i Jesus Kristus gennem Åbenbaringen Gud i Jesus Kristus er det der gør at Jesus er Kristus.

Så du har ikke Kristus med overhovedet i citationsboksen.

Jesus Kristus betyder ikke Jens Jensen.

At Jesus er Kristus kommer sig af at her møder vi Gud i Jesus Kristus - her Åbenbares Gud for os - hvem Gud er for os og hvem vi er i Gud og Kristus.

At Jesus er Kristus har du overhovedet ikke med i citationsboksen - tværtimod bekæmper du at Jesus er Kristus.

Så du har intet at gøre med Jesus der er Kristus.

Du bekæmper at Jesus er Kristus.

Alt hvad du skriver i citationsboksen er en dogmatisk benægtelse af at Jesus er Kristus.

Det står klart at du med din dogmatiske bekæmpelse at Jesus er Kristus - at din ikon oplevelse intet har at gøre med Jesus Kristus.

Du siger jo også at det er en personlig subjektiv oplevelse - altså noget du har oplevet - hvor Jesus Kristus ikke indgår og det ser vi tydeligt i citationsboksen der er en dogmatisk benægtelse Jesus Kristus - benægtelse af eksistensen af Jesus der er Kristus.

Du siger jo også selv at det ikke er Jesus der er Kristus du har oplevet - det står sort på hvidt i citationsboksen at du benægter Jesus er Kristus.

Dette ovenfor stemmer jo igen med at du erklærer at du bestemt ikke er kristen.

Citat:
Arne:

Jeg glemmer aldrig den dag, hvor jeg lige efter at have forladt den lille kirke i det mennesketomme kloster på den lille bjergtop i den subtropiske urskov fik ordene fra Kristus:

Nej det er ikke Jesus der er Kristus du har fået ordene fra - de stammer fra dig selv da du benægter Jesus er Kristus.

Og iøvrigt ændres din beskrivelse af din oplevelse sig en hel del, nu er din oplevelse og ordene om ikke at tage dogmerne alvorlige pludselig samme dag - hvilket det ikke var tidligere når du har fortalt herom som jeg husker det.

Med hvad du skriver i citationsboksen hævder og påstår du meget dogmatisk at Jesus ikke er Kristus.

Så det er ikke Jesus Kristus der har talt til dig eller som står bag din oplevelse. For som du siger dogmatisk er Jesus ikke Kristus.

Hvad er det så du har oplevet? Jo du har en personlig oplevelse der ikke er knyttet til Jesus der er Kristus.

Din oplevelse er altså privat og subjektiv uden nogen form for objektiv indhold - fx at Jesus er Kristus.

-0-0-0-

Men du er jo ikke kristen og det ser vi tydeligt da dine dogmer i citationsboksen afviser at Jesus er Kristus.

-0-0-0-

Milliarder af mennesker har erfaret at Jesus er Kristus (Peter er den første vi hører der har erfaret dette). Kristendommen bygger på disse KristusVidnesbyrd at Jesus er Kristus - i ham vi møder Gud og Gud er blevet Åbenbaret.

Så er der et eneste menneske der dogmatisk i citationsboksen benægter at Jesus er Kristus og da også indrømmer han ikke er kristen og ved Gud han ikke er det, for som kristen, for os kristne er Jesus Kristus.

Men Jesus er ikke Kristus for Arne, ifølge citationsboksens Arne dogmer.

Nu du ikke har oplevet at Jesus er Kristus - hvad har du så oplevet?

Jo Jesus er Gud'løs eller Kristus'løs. Jesus er AntiKrist.

Hvilket vi jo er advaret om at AntiKrist vil optræde iblandt os. Du er den første der indrømmer at være AntiKrist - jeg er ikke kristen men ikke nok med at jeg ikke er kristen så i citationsboksen har jeg samlet nogle af mine vigtigste AntiKristus dogmer.
#44837 - 10/11/2024 22:10 Re: Nemesis [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Hanskrist, du omtaler igen og igen, hvad du kalder "citationsboksen", så jeg gentager lige her hvad du har samlet af ord fra mig:
Citat:
Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud?
Jeg tror det ikke!

som en del af det ufattelige guddommelige - en ufattelighed, jeg fornemmer, at man ikke skal gramse i, men i stedet skal bruge de givne evner i kærlighed til verden - så godt og så længe, man kan.

Egentlig ganske enkelt og ligetil - og uden åndsrigdom ;)

Jeg spilder ikke kræfter på at spekulere over, hvad det guddommelige er. Det evner jeg jo alligevel ikke - og har jeg jo egentlig ikke behov for at vide - ja, måske er det endda hovmodigt at "kloge sig" på dét

agnostisk panteist

at bag de mange menneskeskabte Guds-billeder ligger der vel dog noget guddommeligt, som vi mennesker blot ikke magter at fatte

Det lidt længere svar er: Vi mennesker og vore religioner har forestillinger om Gud som en person, der ligner et menneske - endda som oftest af hankøn.
Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige, så det kan rummes i menneskelig bevidsthed.
For mig er Gud eller det guddommelige noget langt højere, noget som menneskelig bevidsthed ikke kan rumme og - tror jeg - heller ikke skal forsøge at rumme.
Men jeg oplever/fornemmer noget guddommeligt i verdens væren - enkelt og ligetil - umuligt at fornægte - men uden at kunne sætte ord på.

Jeg har nok aldrig bedt til nogen Gud

i denne kærligheds-sammenhæng er vi mennesker på denne klode, i denne galakse, dette univers jo nærmest en ubetydelighed

anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud.
og du kommenterer disse citater med ordene:
Citat:
Citationsboksen er det mest dogmatiske jeg har læst
Men jeg skriver jo bare, hvordan det hele ser ud for mig, og jeg missionerer ikke for, at andre skal tro det samme.

Det bemærkelsværdige er, synes jeg, at du så heftigt søger at nedgøre denne min tro.
Er den virkelig så farlig for dig?

Den stærke Paulus måtte gerne få en åbenbaring "på vejen til Damaskus", men lille mig må ikke i en subtropisk urskov på en lille græsk Ø - hvor jeg i øvrigt også lærte at indse, at jeg var en fremmed, en gæst, der ikke skulle forstyrre skovens harmoni, hvorfor mine fodtrin ikke skulle larme som "tordenskrald" og mit åndedræt ikke skulle hvæse højlydt. smiler

Arne heart
Top Svar Citer
#44838 - 10/11/2024 23:32 Re: Nemesis [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Jo du må gerne få en Åbenbaring

Ud fra citationsboksen siger dine dogmer at Jesus ikke er Kristus - hvilket stemmer overens med at du også siger du ikke er kristen - så god overensstemmelse der

Det sjove er at du foran et Jesus Kristus Ikon får den Åbenbaring at Jesus ikke er Kristus - der er ikke Gud i ham - der er ikke en Åbenbaring Gud i og med og ved Jesus Kristus der bliver bragt i spil i verden.

Så Jesus Kristus (Jesus der er Kristus) har du ikke haft kontakt med.

Din Åbenbaring er AntiKristus Åbenbaring som du også prædiker og missionere - hvor vi i årevis har skullet lægge ører til dine dogmer i citationsboksen.

Det er altså lykkedes AntiKristus at være virksom i en ortodoks Jesus Kristus Ikon. Eller AntiKristus er nu nok alligevel hvad der bor i dig - jeg tror ikke vi kan give den ortodokse kirke og Jesus Kristus Ikon'et skylden for at du benægter der er en Åbenbaring Gud i Jesus Kristus (Sønnen) der gør at vi møder Gud - Jesu Kristi Gud Fader gennem Helligånden.

Nå men det sjove er at går vi år tilbage der var du mindre dogmatisk AntiKristus - det er noget der begyndte at spire for ca 10 år siden og de sidste år her har det været meget slemt.

Isoleret har du beskrevet din Jesus Kristus Ikon oplevelse flere gange så der ikke er noget Anti Jesus Kristus i denne din beskrivelse. Men det er bevægelsen du foretager dig fra din Jesus Kristus Ikon oplevelse over til citationsboksens dogmer der er AntiKristus eller Anti Jesus Kristus synspunkter i forhold til hvad Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt anerkendt for at have bragt i spil i verden.

Du hævder at der intet objektivt sandt findes i Jesus Kristus, at når vi står overfor Jesus Kristus står vi ikke overfor noget objektivt gyldigt og sandt der tiltaler os - fx at vi her igennem Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore Hjerter gennem Helligånden møder Gud som Jesus Kristus Åbenbarer Gud for os.

Nej for dig er der intet objektivt sandt gyldigt - det hele beror på vores egne subjektive private oplevelser og som du siger, de kan være hvad som helst og hvem som helst. Og det kalder du Trosfrihed og mener du vi skal respektere. Fx respektere at hvis nogen får den oplevelse at Jesus Kristus er djævlen så er dette sådan det er. Vi må respektere folks oplevelser hævder du.

Folks private subjektive oplevelser er hellige.

Nej siger jeg og alle andre - dette er menneskets ånd og ikke Guds Ånd at have private kun subjektive oplevelser. Subjektive oplevelser hører ind under menneskets ånd. Guds Ånd har karakter af Åbenbaring og er forskelligt fra at vi oplever noget subjektivt. Vi kan have en Åbenbarings Erfaring men ikke en Åbenbarings subjektiv oplevelse - da subjektive oplevelser er noget vores ånd har og gør i. For at noget kan kaldes en Åbenbarings Erfaring skal der være også noget objektivt med i erfaringen.

Hvad Paulus oplevede på vej til Damaskus eller i Damaskus, var dette en privat subjektiv Åbenbarings oplevelse???

Nej det var om den Jesus som Folkebevægelsen omkring Jesus, Vejen, havde en bekendelse til som Kristus; altså i og med og ved Jesus, der er Kristus, og derfor her Gud var kommet - havde Åbenbaret sig for os at være kommet nær som virkelighed gennem sin Ånd Helligånden for derigennem at etablere og grundlægge sit Rige - Guds Riget på jorden.

Netop sådan var Paulus's Åbenbaring - en Åbenbaring i forhold til noget objektivt givet. Og her fik Paulus svaret JA - Gud er i Jesus Kristus - det er en Åbenbaring Gud vi har modtaget i Jesus Kristus - her er især syndere og fjender af Gud blevet forenet med Gud for at blive en del af Guds Riget.

Så en Åbenbaring har altid et objektivt sandt gyldigt indhold også - det er ikke bare menneskers subjektive private oplevelser, det er mere end det.

Åbenbaring i religiøs spirituel åndelig forstand er altid Gud der meddeler sig til os. Også derfor Guds Ånd er Åbenbaringens Ånd.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

Citat:
Arne:

Det bemærkelsværdige er, synes jeg, at du så heftigt søger at nedgøre denne min tro.
Er den virkelig så farlig for dig?

Nej den er ikke farlig da hvad du skriver i citationsboksen aldrig vil blive accepteret at være fra Jesus Kristus, det er istedet fra den menneskelige forvirringens ånd - det har intet med Kristus at gøre - det er jo også AntiKristus synspunkter hver og en. Hvilket du godt er klar over når du har erklæret sort på hvidt så ofte at du bestemt ikke er kristen. Og ja dine citationsboks dogmer taler deres tydelige sprog og bekræfter med en uhyggelig præcision at du rigtig nok ikke er kristen - Jesus er ikke Kristus står der i hver en dogme sætning af din citationsboks tekst.

Hvad du tillægger Jesus Kristus får aldrig almen gyldighed og almen interesse. Så på den måde er det uskyldigt og totalt ligegyldigt. Det eneste interessante er dig og ikke Gud eller Kristus. Ja det er interessant hvordan pokker du får en Åbenbaring AntiKristus foran et Jesus Kristus Ikon i en ortodoks kirke. Dette er meget mærkeligt.

AntiKristus siger til dig at du ikke skal tage dogmerne alvorlige og det misforstår som at der i Jesus Kristus ikke er en Åbenbaring Gud - at vi ikke bliver forenet med Gud i og med og ved Jesus Kristus.

Men dette er jo ikke et dogme, men den begivenhed hvorpå kristendommen er grundlagt:
Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - hvor vi møder Gud - lykkeligt forenes med Gud og Gud åbenbares for os (bliver os nærværende virkelighed gennem Helligånden og BØN), der grundlægger de kristne samfund menigheder og Kirkerne.
#44839 - 11/11/2024 19:38 Re: Nemesis [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Hanskrist, det er dog utroligt, som du kan blive ved at vrøvle.
Du skriver nu:
Citat:
Det sjove er at du foran et Jesus Kristus Ikon får den Åbenbaring at Jesus ikke er Kristus - der er ikke Gud i ham - der er ikke en Åbenbaring Gud i og med og ved Jesus Kristus der bliver bragt i spil i verden.
Mit svar:
Dette er noget du opfinder og søger at tilskrive mig.

Jeg forsøger ikke at fatte det guddommelige, og jeg tror heller ikke, det er lykkedes med kristendommens alene menneske-centrerede treenigheds-dogme, men jeg er ikke i tvivl om, at Jesus Kristus er en del af det guddommelige!
Stik modsat af, hvad du påstår om mig - og det er vanskeligt at undgå den mistanke, at du bevidst misforstår mig.
Arne heart
Top Svar Citer
annonce
Side 17 af 18 < 1 2 ... 15 16 17 18 >

Seneste indlæg
Nemesis
af Arne Thomsen
12/11/2024 17:10
Bøn
af Anonym
10/11/2024 03:04
ALKOHOL
af Anonym
05/11/2024 03:29
Vigtige præciseringer
af somo
04/11/2024 05:38
ARABISKE RACISTER JAGER GRØNLÆNDERE UD AF GELLERUP
af Anonym
02/11/2024 14:51
Nyheder fra DR
Enhedslisten ude af forhandlinger om ny ..
13/11/2024 08:11
Populær kandidat vil have borgmesterpos..
13/11/2024 08:06
Axelsen og Rindom nomineret til årets s..
13/11/2024 07:47
22-årige Jack Teixeira får 15 års fæ..
13/11/2024 07:33
Dansk NHL-stjerne skifter klub
13/11/2024 06:58
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
100-års-hændelser kan ske hvert andet ..
13/11/2024 06:10
Det overgik min fantasi: Mental retarde..
13/11/2024 06:06
EL er ude af sundhedsforhandlinger og ka..
13/11/2024 06:05
Brud overlever som den eneste i busulykk..
13/11/2024 05:03
Danske rådgivere forventer kinesisk kul..
13/11/2024 05:00