annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18628079
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2571845
Åndelig Føde 2226820
Et andet syn 2120851
Så er der linet op... 1715461
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 536 gæster og 185 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20908 - 13/06/2016 14:54 Re: Healing [Re: RoseMarie]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2038

Tak for din uddybning RoseMarie. smiler

Jeg har ikke den bibelforståelse, som du tror på, men det er jo heller ikke afgørende for kærligheden mellem mennesker og til livet, da man godt kan elske uden en guds åndelige mellemkomst.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#20920 - 13/06/2016 21:27 Re: Healing [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Her lidt til mavemullerne: https://www.youtube.com/watch?v=KVugsBipaMA

mvh
jesus ;)
Top Svar Citer
#44510 - 02/09/2024 14:56 Re: Healing [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
💕♥️💕

Pludselig faldt jeg over denne smukke harmoniske tråd - så fredelig en samtale - det var en nydelse at læse. Arne Tikka og RoseMarie.

De 3 og deres standpunkter træder tydeligt frem. Og det er ikke svært for mig at pege på at det er RoseMarie jeg er mest enig med, ja endda kan erklære mig stort set 100% enig med her i denne tråd. Jamen RoseMarie er jo ellers ret stor fan af Arne til tider, og du HansKrist og Arne står jo langt fra hinanden, så hvordan kan du være enig med RoseMarie? Jamen der er også forhold hos RoseMarie jeg vil anke over og protestere over og det er hendes Niels Grønkjær teologi hvor Gud indimellem reduceres væk - altså istedet for at det er Gud der er kærlighed så bliver det kærlighed der er Gud. Arne gør lidt det samme, også han forsøger at få Gud erstattet af noget andet end Gud (fx guddommelig kærlighed). Og nok når Arne lykkes på en sublim måde at få erstattet Gud med noget andet at RoseMarie bifalder Arne. Jeg har ingen berøringsangst for Gud eller Paulus's store ord om Kristus i os etc. så I den forstand er jeg ingen Niels Grønkjær selv om jeg sætter pris på ham uden at jeg har hans berøringsangst. Jeg er nok en neo ortodoks teologisk tænker vel også derfor jeg mener Paulus er så relevant og aktuel og at vi godt kan tage ham på ordene og at der ikke er 2000 års uovervindelig afstand mellem Paulus's tænkning og vores idag.

Også ser jeg tydeligt forskellen på Tikka og RoseMarie's forhold til kristendommen. Ja Tikka påpeger selv denne forskel i denne tråd her.

Og mig der har troet de to kunne være en og samme, ihvertfald her ses to forskellige personer med forskellige opfattelser af kristendommen.


Citat:
Tikka:

- Og for at vende tilbage til at tro kan helbrede, så skal der være noget at tro på, for at helbredelsen kan ske …

… og tro er tanker.


Citat:
Hvortil Arne svarer:

så er mit svar, at det man her tror på, ganske enkelt er helbredelsen.



Som kristen må jeg sige at det er Helbrederen eller vores Frelser og Forløser Herre Jesu Kristi Ånd eller Helligånden vi tror på. Den Guds Livets Ånd - den Ånd der gør levende og ikke slår ihjel som bogstavens sindslige logiske mentalitets tanke ånd (logiske tanke ånd) har det med at gøre.


-0-0-0-


Tidligere skrev Tikka:

"Der er ikke noget hokus pokus i at tanken former vort liv, og har indflydelse på vort helbred".


Dette tror jeg nu ikke er tilfældet. Det er lige før jeg vil sige at tanken hverken kan gøre fra eller til.

Den TV2 Journalist der har lavet de mest dybsindige udsendelser om Tro og HEL'bredelser igennem en årrække, konkluderer også at tanken ikke har nogen helbredende kraft. Eller at man ikke kan tænke sig rask, konkluderer TV2 journalisten.

Jeg vil sige det er vores handlinger og aktiviteter og gøremål der har HEL'bredende Kraft i sig. En ny handling, aktivitet og gøremål, arbejde fx, der bliver over tid til en god vane vil kunne forandre vores biologi til det bedre og derfor også være årsagen til HEL'bredelsen eller årsagen til at vi ikke blev mere hårdt ramt af sygdom end vi gjorde.


Selvfølgelig er det også et spørgsmål om hvad vi forstår ved en tanke.

Paulus skelner mellem menneskets ånd og tanker og Guds Ånd og Guds Tanker. Guds Tanker og Ideer som vi får det forklaret i 1 Kor 2 er meget anderledes end menneskets. De Tanker Ideer og ORD (GUDS ORD) vi har direkte fra Gud som Paulus sætter os i forbindelse med er BILLED'LIGE - eller BILLEDE TANKER og forestillinger. Urbilleder eller Arketyper MOTIVATIONER. Altså noget der MOTIVERER mennesket til handling og dåd og præstationer, større indsatser. Fordi de er i overensstemmelse med Guds Vilje - hvad Gud ønsker af os.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist

PS:

Tikka er tydeligvis præget af den relativisme at verden er vores forestillinger, eller som vi tænker om verden. En relativisme der har medført hendes hårdnakkede påstande om at kristendommen er hjernespind. Hun har selv berettet for os at sådan har det været for hende selv indtil hun opdagede miseren. Hun fik så den ide eller konklusion at det ikke bare gjaldt hende at kristendommen var hjernespind men alle kristne i hele verden og Simon klappede i sine små hænder og fredede Tikka og Tikka skulle så fuldstændig pille HansKrist i småstykker. Og ser jeg i gamle indlæg kan jeg se hvor overbevist Tikka var om at hun fuldstændig kunne afmontere HansKrist og gøre ham til grin. Men den der ler sidst ler bedst. Jeg gav ikke op. Fandt mig ikke i at kristendommen blev latterliggjort og karikeret som hjernespind. Jeg stod fast i denne ateisme storm rettet imod mig fra Tikka Simon og Arne og indimellem også fra RoseMarie i forbindelse hendes Niels Grønkjær teologi angreb på mig og mine skriverier.


Det er ikke hjernens opgave at lave tankespind eller hjernespind eller fiktion, det kan hjernen dog hjælpe en skønlitterær forfatter med, så hjernen kan godt disse numre med hjernespind, men ellers er det hjernens fornemste opgave at kunne skelne mellem virkeligheden og hjernespind, vores forestillinger om virkeligheden.

Den bedste måde at arbejde på desangående er fysisk at omgås virkeligheden gennem at vi bøvle med at løse praktiske opgaver, fx få køkkenhaven til at lykkes så godt at vi kan få den føde og næring derfra der holder os i live så vi ikke dør af sult.

Det er med vores hænder vi begriber virkeligheden fordi det er her vi kommer i forbindelse med virkeligheden. Hjernen hjælper os i vores praktiske håndgribelige omgang med tingene, virkeligheden.



PPS:

Arne og delvist RoseMarie siger at man ikke kan prædike kristendom som HansKrist gør det ved at bruge Paulus's terminologi, det bliver bare svulstige tomme intetsigende ord.

Tikka siger, det kan man godt, men det er et udtryk for hjernespind.

Simon siger det er en misforståelse at præsentere os moderne mennesker for Paulus's teologiske tænkning da der ingen forbindelse er fra vores verdensbillede idag og så det 2000 år religiøse verdensbillede Paulus var et offer for, der er latterligt naivt barnligt. Nej siger jeg, denne afstand er der på ingen måder. Ihvertfald ikke hvis vi læser Paulus korrekt.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
11/09/2024 21:31
Nyheder fra DR
Dansk morddømt våbenhandler død i fæ..
16/09/2024 20:43
Mand død i arbejdsulykke - fik jernplad..
16/09/2024 19:47
Eksplosion i rørledning ved den amerika..
16/09/2024 19:16
Trump giver Harris og Bidens retorik sky..
16/09/2024 19:14
Nyvalgt præsident i Iran lover, at mora..
16/09/2024 19:12
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Kongebuste mangler hovedet - kommune giv..
16/09/2024 18:12
Livstidsdømte Peter Frederiksen er død..
16/09/2024 18:10
Kristeligt Dagblads kulturredaktør: Væ..
16/09/2024 17:30
Hvilken bog er din favorit? Vær med til..
16/09/2024 17:15
Palæstinas Plads i København nærmer s..
16/09/2024 17:03