annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18628079
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2571845
Åndelig Føde 2226820
Et andet syn 2120851
Så er der linet op... 1715461
Galleri
Light Blue Mind Rødhus marts
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 67 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 43 af 55 < 1 2 ... 41 42 43 44 45 ... 54 55 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44298 - 07/08/2024 12:51 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7452
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Når du i dit indlæg #44296 - 07/08/2024 10:11 skriver:
Citat:
Det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET og fromhedsliv er ikke dogmatisk, men selv om det ikke er dogmatisk så har det dog et nogenlunde vel defineret "positivt essentielt indhold" vi ikke kan modsige som du gør med dine dogmatiske agnostiske påstande i citationsboksen ovenfor.
så tror jeg ikke, der er mange - om nogen - der kan følge dig i din "teologik" - især ikke når man sammenholder med, hvad Den Danske Ordbog siger herom.

Dermed falder din påstand om, at jeg er dogmatisk, jo samtidig til jorden.
Jeg har jo blot den anelse, at det guddommelige er på et så højt niveau, at vi mennesker ikke kan kommunikere, men godt ane, fornemme, opleve.
For mig giver det en klar motivation for mit liv: Elske verden - også selvom ikke alt lige er efter min ønskeseddel.

Hvad motiverer din tro dig til?

Mvh. Arne heart
Top Svar Citer
#44299 - 07/08/2024 16:44 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Hej Arne


Her følger i citationsboksen den din dogmatiske teologik hvor du udelukker dig selv fra kristendommen, fra den ortodokse kristendom og fra din Kristus Ikon:

Citat:
Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud?
Jeg tror det ikke!

som en del af det ufattelige guddommelige - en ufattelighed, jeg fornemmer, at man ikke skal gramse i, men i stedet skal bruge de givne evner i kærlighed til verden - så godt og så længe, man kan.
Egentlig ganske enkelt og ligetil - og uden åndsrigdom ;)


Jeg spilder ikke kræfter på at spekulere over, hvad det guddommelige er. Det evner jeg jo alligevel ikke - og har jeg jo egentlig ikke behov for at vide - ja, måske er det endda hovmodigt at "kloge sig" på dét

agnostisk panteist

at bag de mange menneskeskabte Guds-billeder ligger der vel dog noget guddommeligt, som vi mennesker blot ikke magter at fatte

Det lidt længere svar er: Vi mennesker og vore religioner har forestillinger om Gud som en person, der ligner et menneske - endda som oftest af hankøn.
Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige, så det kan rummes i menneskelig bevidsthed.
For mig er Gud eller det guddommelige noget langt højere, noget som menneskelig bevidsthed ikke kan rumme og - tror jeg - heller ikke skal forsøge at rumme.
Men jeg oplever/fornemmer noget guddommeligt i verdens væren - enkelt og ligetil - umuligt at fornægte - men uden at kunne sætte ord på.

Jeg har nok aldrig bedt til nogen Gud

i denne kærligheds-sammenhæng er vi mennesker på denne klode, i denne galakse, dette univers jo nærmest en ubetydelighed

anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud.



Hvorfor du afviser Jesus Kristus forstår jeg ikke, og da slet ikke når du siger et Kristus Ikon har haft stor betydning for dig og den ortodokse kristendom står dig nær.

Jeg har sagt det før, hvad du skriver ovenfor i citationsboksen ville få den ortodokse kristendom til at smide dig ud på røv og albuer.


-0-0-0-

Håber du begynder at forstå hvor det er kæden hopper af for dig.

Du må beslutte dig, du kan ikke både hævde hårdnakket dogmatisk hvad du har skrevet igen igen igennem nu en årrække som er identisk med det i citationsboksen ovenfor, og så samtidigt hævde at den ortodokse kristendom står dig nær og hævde et Kristus Ikon betyder meget for dig.

Ihvertfald er det ikke Jesus Kristus du har mødt foran det Kristus Ikon hvis du samtidigt vil hævde hvad du skriver i citationsboksen.


Hvis dette er tilfældet kan Jesus Kristus bruges til hvad som helst.

Kunne man forestille sig at Jesus Kristus siger:

1):

I skal ikke bede til Gud.

2):

Det er ikke meningen at vi skal forstå og kende Gud.

NEJ - selv børn i folkeskolen der har haft bare et par timer i religion om kristendom vil korrekt svare at disse to udsagn 1) og 2) aldrig i livet kan være sagt af Jesus Kristus da de modsiger alt det Jesus Kristus står for.

Hopper vi op på HF og Gymnasie niveau for religion i kristendom, og vi spørger dem til eksamen om Jesus Kristus er agnostisk panteist? Alle der har læst bare lidt på lektierne ville straks kunne argumentere for at dette umuligt kunne være tilfældet.


Vi kan ikke gøre Jesus Kristus til vores egen personlige opdigtede Jesus Kristus - endda så fantasifuld opdigtet at han modsiger sig selv. Pludselig står for det stik modsatte af hvad hele verden dog er klar over han repræsenterer.


-0-0-0-

Du Arne, tænker nok, hvorfor må jeg ikke hævde det stik modsatte af hvad Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt og anerkendt for? Og samtidigt hævde den ortodokse kristendom står mig nær og et Kristus Ikon spiller en hovedrolle i mit religiøse udsyn.

Jamen det giver ingen mening Arne.

Det er ikke bare meningsløst sludder det er også ulogisk selvmodsigende.

Og derfor isolerer du dig selv fra enhver fornuftig samtale om tingene.

Og jeg går ud fra at du skriver på Trosfrihed fordi du gerne vil deltage i fornuftige samtaler om tingene med andre forstandige fornuftige tænkende mennesker.

Men altså du diskvalificerer dig selv og udelukker dig selv fra enhver meningsgivende fornuftig forstandig samtale om tingene.

Så du må beslutte dig.

Enten må du droppe hvad du konstant har fremført i årevis der er taget et kopi af i citationsboksen.

Eller også må du droppe at flage med et Jesus Kristus Ikon og hævde at den ortodokse kristendom står dig nær.

Du kan ikke både blæse og have mel i munden hvis du ønsker at blive taget seriøs af andre fornuftige tænkende forstandige mennesker.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44300 - 07/08/2024 18:16 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7452
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, din "teologik" holder ikke.
For mig er den Kristus Ikon, jeg mødte, et budskab om helt dyb guddommelig kærlighed - dette helt uafhængigt af hvad kristendommen i dens forskellige versioner i øvrigt står for.
Denne kærlighed, sammen med "Sandhedens Mirakel": Verdens Væren, er min tro, og den motiverer mig til at elske den værende verden.
Mere indviklet er dët ikke.
Hvad motiverer din kristendom dig til? - spørger jeg nu om for tredje gang.
Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (07/08/2024 20:15)
Top Svar Citer
#44301 - 07/08/2024 22:40 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Hej Arne

Du skriver:

Citat:
For mig er den Kristus Ikon, jeg mødte, et budskab om helt dyb guddommelig kærlighed - dette helt uafhængigt af hvad kristendommen i dens forskellige versioner i øvrigt står for.
Denne kærlighed, sammen med "Sandhedens Mirakel": Verdens Væren, er min tro, og den motiverer mig til at elske den værende verden.
Mere indviklet er dët ikke.


Nej dette er okay - der er intet der skurer i mine ører. Der er ikke noget galt i hvad du der skriver.


Hvor er det kæden hopper af, jo hvad du har gentaget i årevis som følger her i citationsboksen:




Citat:
Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud?
Jeg tror det ikke!

som en del af det ufattelige guddommelige - en ufattelighed, jeg fornemmer, at man ikke skal gramse i, men i stedet skal bruge de givne evner i kærlighed til verden - så godt og så længe, man kan.
Egentlig ganske enkelt og ligetil - og uden åndsrigdom ;)


Jeg spilder ikke kræfter på at spekulere over, hvad det guddommelige er. Det evner jeg jo alligevel ikke - og har jeg jo egentlig ikke behov for at vide - ja, måske er det endda hovmodigt at "kloge sig" på dét

agnostisk panteist

at bag de mange menneskeskabte Guds-billeder ligger der vel dog noget guddommeligt, som vi mennesker blot ikke magter at fatte

Det lidt længere svar er: Vi mennesker og vore religioner har forestillinger om Gud som en person, der ligner et menneske - endda som oftest af hankøn.
Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige, så det kan rummes i menneskelig bevidsthed.
For mig er Gud eller det guddommelige noget langt højere, noget som menneskelig bevidsthed ikke kan rumme og - tror jeg - heller ikke skal forsøge at rumme.
Men jeg oplever/fornemmer noget guddommeligt i verdens væren - enkelt og ligetil - umuligt at fornægte - men uden at kunne sætte ord på.

Jeg har nok aldrig bedt til nogen Gud

i denne kærligheds-sammenhæng er vi mennesker på denne klode, i denne galakse, dette univers jo nærmest en ubetydelighed

anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud.




Kunne man forestille sig at Jesus Kristus siger:

1):

I skal ikke bede til Gud.

2):

Det er ikke meningen at vi skal forstå og kende Gud.

NEJ - selv børn i folkeskolen der har haft bare et par timer i religion om kristendom vil korrekt svare at disse to udsagn 1) og 2) aldrig i livet kan være sagt af Jesus Kristus da de modsiger alt det Jesus Kristus står for.



Ser du, selv børn i folkeskolen med minimal undervisning i religion og kristendom, vil ikke kunne tage dig seriøst.

Du melder dig ud af enhver god meningsfyldt fornuftig forstandig samtale i enhver offentlig debat.

Du kan simpelthen ikke med hvad du har gentaget igen og igen de sidste mange år, som er gengivet i citationsboksen, også påstå at den ortodokse kristendom står dig nær og at et Kristus Ikon spiller en afgørende rolle for dig.

Lod man selv skolebørn læse hvad du skriver i citationsboksen, de ville alle opdage at du ihvertfald ingenting har fælles med Jesus Kristus.

Dette er logik helt ned på selv de yngre klassetrin i folkeskolen.

Du ville simpelthen ikke kunne bestå en folkeskolens afgangsprøve i religion og kristendom.

Det må da være flovt.

Hvad skal du gøre for igen at blive taget seriøst af selv store børn?

Jo du skal bide mærke i hvad jeg skriver nu for jeg ved ikke hvilken gang. Det gør du ikke, du glider af og snakker udenom.

Men denne gang lader du være med at snakke udenom og du bider mærke i hvad jeg skriver.

Så kan du i fremtiden vælge følgende:

Aldrig mere at skrive som du gør i citationsboksen.

Eller aldrig mere at flage med din Kristus Ikon og sige at den ortodokse kristendom står dig nær.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

PS:

Prøv at rette en henvendelse til den ortodokse kristendom i Danmark.

Fortæl dem at dine religiøse overbevisninger er som i citationsboksen. Derefter spørger du om dette ikke harmonerer godt med den ortodokse kristendom som du føler et slægtskab med.

Hvilket svar tror du, at du ville få???

Nøjagtig som jeg svarer dig.



PPS:

Din Kristus Ikon oplevelse som du beskriver den, skurer ikke i mine ører.

Det er hvad du skriver i citationsboksen der ikke går sammen med din Kristus Ikon oplevelse og din udtalelse om at den ortodokse kristendom står dig nær.


Jeg synes ikke du skal svare mig hvis du snakker udenom igen.

Hvis du svarer mig skal du forholde dig til at selv folkeskole elever ryster på hovedet af hvor meget du vrøvler.


Folkeskole afgangsprøve:

Den mand der skriver sådan her efterfølgende, kan han være inspireret af Jesus Kristus og står han den ortodokse kristendom nær???


1):

I skal ikke bede til Gud.

2):

Det er ikke meningen at vi skal forstå og kende Gud.


Alle skoleelever svarer nej
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44302 - 07/08/2024 23:32 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7452
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Hvad du citerer mig for, står jeg ved - fuldt og helt.
Mere har jeg egentlig ikke at sige herom - udover at jeg jo hele tiden udtrykkeligt skriver, at det er sådan, det ser ud for mig.

Hvis du ikke kan respektere dét, har du et problem, som jeg nok ikke kan hjælpe dig med - udover at minde dig om, at vi har trosfrihed i Danmark.
Og endnu engng undviger du at svare på, hvordan din tro motiverer dig til at leve dit liv.

Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (07/08/2024 23:53)
Top Svar Citer
annonce
Side 43 af 55 < 1 2 ... 41 42 43 44 45 ... 54 55 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
11/09/2024 21:31
Nyheder fra DR
Vestager overtager fransk kommissærs op..
16/09/2024 21:59
Olietanker slæbt i sikkerhed efter Hout..
16/09/2024 21:36
Dansk morddømt våbenhandler død i fæ..
16/09/2024 20:43
Mand død i arbejdsulykke - fik jernplad..
16/09/2024 19:47
Eksplosion i rørledning ved den amerika..
16/09/2024 19:16
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Rapport: Demokratiet er i nedadgående s..
16/09/2024 22:01
Mistænkt bag formodet attentatforsøg h..
16/09/2024 21:04
Mindst 18 er døde i oversvømmelser i C..
16/09/2024 20:23
Torkil Lauesen holdt oplæg i Enhedslist..
16/09/2024 19:52
Kongebuste mangler hovedet - kommune giv..
16/09/2024 18:12