annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18628079
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2571845
Åndelig Føde 2226820
Et andet syn 2120851
Så er der linet op... 1715461
Galleri
Light Blue Mind Rødhus marts
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 67 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 25 af 55 < 1 2 ... 23 24 25 26 27 ... 54 55 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44068 - 07/07/2024 21:57 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Hej Arne



Citat:
Arne:

Hanskrist, så at "underlægge sig" - som den ortodokse kirke og Paulus siger - det er det samme - iflg. dig - som at "sidestille sig", men som de tre kristne kirker har skændtes om i århundreder.
Du fik åbenbart ikke læst: dette link.
Arne.



Du fik ej heller læst mit indlæg.


"at "underlægge sig" - som den ortodokse kirke og Paulus siger - det er det samme - iflg. dig - som at "sidestille sig"

Jeg tror ikke jeg forstår dig hvis jeg skal være helt ærligt


Jeg tror du snakker abstrakt teori og skolastisk dogmatisk kirkefædre logik eller sort snak Arne


I samme øjeblik jeg gør dette så mister jeg kontakten til min eksistens og virkelighed

Så du får mig aldrig over i Bibelen som et logisk system eller dogmerne som et logisk system

Jeg forbliver altid i virkeligheden - min eksistens og virkelighed - det er derfra jeg har mine erfaringer med min virkelighed med Gud.


Du er med på at vi kristne møder Gud i Kristus primært

Og det ikke fordi Jesus Kristus fortæller om Gud men fordi her i dette menneske har Gud valgt at nå frem til os og komme til verden og os på en måde aldrig tidligere i religionshistorien set før

Det er her Gud er - i Kristus - her Gud handler med os og når os vi møder Gud - Gud får fat i os - så Gud kan være alt i os eller vi have hele guddomsfylden i kød og blod

Inkarnationen snakker man også om

Vores Frelse er her (i Kristus)

Guds Riget er her - bryder frem her (i Kristus)

Der er netop "forfærdeligt" meget Gud i Kristus - eller sagt på en anden måde, "100% Gud" er her på spil - på færde (i Kristus)

Mangler der noget - er der en Gud udenfor her??? Nej selvfølgelig ikke

Er der en mere rigtig og stærk og overordnet Gud et andet sted end i Kristus??? Så Gud i Kristus er en halvGud eller halvfjerds procents Gud?? Nej der er tale om Gud som i Gud - Gud er ikke en sølle svækket udgave i Kristus


Jeg forstår tingene ud fra virkeligheden - min eksistens og min virkelighed med Gud - og de erfaringer jeg har med Gud - gennem Guds Ånds utallige åbenbaringer i mit liv om hvem Gud er for mig i Kristus etc etc etc

I Kristus er Gud - vi må ikke tøve her

Fordi her kommer Gud os nær som virkelighed og i samme øjeblik ophører alle menneskelige spekulationer og teoretiseren om Gud


-0-0-0-

Jeg har aldrig hoppet ind i noget - det være sig Bibelen eller dogmerne (eller de psykologiske eller medicinske eller filosofiske lærerbøger da jeg studerede disse tre fag på universitetet (nok fordi jeg er ordblind og ikke havde evnerne)) men jeg bliver stående i min eksistens - min fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens eksistens og virkelighed


Tænk hvis det var i Bibelen eller dogmerne, ved at læse rundt her, at jeg skulle have mine erfaringer og viden om min virkelighed med Gud

Det ville jo gå helt galt og jeg blive fortabt fordi jeg glemte mig selv mit liv og eksistens og den levende eller virkelige Gud

Så jeg er nøjagtig lige så stædig som Paulus - min viden om Gud stammer fra den min virkelighed jeg har med Gud - hvor jeg har Guds Ånd eller Kristi Ånd (iøvrigt også Helligånden) der åbenbarer for mig hvordan lige det med Gud er

Jeg har det ikke fra mennesker - jeg er fuldstændig enig med Paulus

Hvis ord fra mennesker skal blive Guds Ord - jamen dette kan kun ske dersom Gud Helligånden Åbenbarer sandheden eller forståelsen i disse ord og gør dem derigennem til Guds Ord i mit liv


Og jeg har altid sagt at ingen så meget som du Arne og Jan ABC - skubber alting ud i spekulationer og teoretiseren og forestillinger

Og det gjorde du med Teodice og nu med noget Treenighed

Men det er ikke der jeg hører hjemme Arne - jeg er ligeglad med spekulation, menneskelig filosofisk abstrakt logisk teoretisk spekulation

Der er hverken Gud eller Frelse heri -

Du Arne er alt alt alt for spekulativ og dogmatisk til mit temperament og du mangler Spirituel Intelligens og Åndelige Åbenbarings Erfaringer - hvis du havde dette så ville der være kød på og liv i dine ord

Men som agnostiker du kan jo ej heller have noget at sige da du ingen erfaringer har du kan beskrive og sige noget om til os andre


Så øvelsen fra 1 Kor 2: at vi skal tale om det Åndelige til Åndelige (mennesker med Åndelige eller Guds Ånd Åbenbarings Erfaringer i deres liv) - den øvelse som kristendommen vokser igennem - og udbreder sig igennem ved Helligåndens hjælp kan du jo ikke deltage i


-0-0-0-

At hoppe over i dogmerne (Teodice og Treenigheden mm) som du gør Arne er sgu da hovmod og dogmatisk at være

Skulle du ikke blive stående i din eksistens og virkelighed og her også din virkelighed med Gud??? Så ville dine ord være inspirerende

Nåh nej du har ikke nogen virkelighed med Gud og ingen gennem Guds Ånd Åbenbarings Erfaringer om Gud og hvem Gud er og hvad Gud har til os i Kristus -- det glemte jeg lige at du jo er agnostiker - men sgu sjovt at en agnostiker forvilder sig selv ind i Teodice og Treenighedsdogmet og mister forbindelsen til virkeligheden


-0-0-0-

Det er en og samme Gud der udtrykker sig selv forskelligt overfor vi mennesker - gør sig gældende overfor os i Faderen og Sønnen og Helligånden

Gud er en og samme Gud der giver forskellige gaver til os eller prøver på sig selv hvem han er og hvad han gør for os i Faderen og Sønnen og Helligånden
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44069 - 07/07/2024 23:46 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7452
Sted: Sydsjælland
For mig er de kristne kirkers uenighed om treenigheden - Paulus medregnet - egentlig ret uvæsentlig, for mig er alt dette menneskelig overmod i forhold til det guddommelige.

Dog glæder jeg mig over, hvad jeg læste i filioque-linket:
Citat:
For det andet var der i østkirken et andet syn på det religiøse billede end vestkirken havde. I øst havde kirken efter stor og voldsom indbyrdes strid nu fastslået, at det religiøse billede, ikonen, i sig indeholdt det guddommelige selv.

Ved et kirkemøde i Nikæa i 787 havde man i østkirken formuleret det sådan, at et billede af Kristus eller en helgen skulle tilbedes. Altså at det var den, som billedet forestillede og ikke billedet selv, der skulle være genstand for andagt. Det guddommelige var som idé gemt bag selv det ydre billede. Det hellige bllede er, som ortodokse teologer siger i dag, et ”vindue til Guds rige”.
Det visuelle har somme tider noget, som ord ikke magter - og ikoner af Faderen har man ikke blinker

Arne.
Top Svar Citer
#44070 - 08/07/2024 09:37 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Hej Arne eller godmorgen Arne



Citat:
Arne:

For mig er de kristne kirkers uenighed om treenigheden - Paulus medregnet - egentlig ret uvæsentlig, for mig er alt dette menneskelig overmod i forhold til det guddommelige.


"For mig er de kristne kirkers uenighed om treenigheden - Paulus medregnet - egentlig ret uvæsentlig"

Paulus tar ikke stilling til abstrakt teoretisk kirkefædre dogmatik

Og Paulus var modstander af at gøre vores liv og virkelighed med Gud i Kristus abstrakt

Abstrakt og teoretisk bliver det når vi taler om noget - som om der er objektive sandheder hvor vi som subjekter er fjernet fra ligningen

Det gjorde Paulus ALDRIG

Subjekt (vi mennesker) og objekt (Gud og det guddommelige) er ikke adskilt og kan ikke adskilles

Det er derfor Paulus er så livsbekræftende og det er derfor han fascinerer og drager os med sine Breve - der er enestående både litterært og teologisk - og i religiøs spirituel åndelig sammenhæng - der findes en SPIRITUALITET her som formidles os på enestående genial måde - manden må vi sige har været et geni

Paulus taler aldrig om Gud og det guddommelige uden at vi mennesker er talt med - altså kan vi ikke gøre vores samtale om Gud og det guddommelige til noget objektivt hvor vi mennesker er tænkt ud af ligningen, er fjernet fra ligningen

Også derfor jeg egentlig ikke bryder mig om følgende som også er abstrakt teoretisk kirkefædre dogmatisk tænkning:

Citat:
For det andet var der i østkirken et andet syn på det religiøse billede end vestkirken havde. I øst havde kirken efter stor og voldsom indbyrdes strid nu fastslået, at det religiøse billede, ikonen, i sig indeholdt det guddommelige selv.

Ved et kirkemøde i Nikæa i 787 havde man i østkirken formuleret det sådan, at et billede af Kristus eller en helgen skulle tilbedes. Altså at det var den, som billedet forestillede og ikke billedet selv, der skulle være genstand for andagt. Det guddommelige var som idé gemt bag selv det ydre billede. Det hellige bllede er, som ortodokse teologer siger i dag, et ”vindue til Guds rige”.


"I øst havde kirken efter stor og voldsom indbyrdes strid nu fastslået, at det religiøse billede, ikonen, i sig indeholdt det guddommelige selv.

Altså at det var den, som billedet forestillede og ikke billedet selv, der skulle være genstand for andagt."


Selvfølgelig indeholder ikonen i sig ikke det guddommelige selv. Det er jo afgudsdyrkelse.

Kun Helligånden kan oversætte og åbenbare for os hvad billedet forestiller eller symboliserer der har relevans og betydning for os.

Det religiøse spirituelle åndelige er ikke abstrakt om noget objektivt fordi i det religiøse spirituelle åndelige er vi mennesker altid tænkt med, aktivt inddraget.

Det er altid om os og kan aldrig blive til en snak om noget i objektiv forstand.

Vi kan ikke skubbe Gud og det guddommelige væk fra os - ud i stiv arm.

I Jesus Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed og fra det øjeblik kan det ikke være abstrakt teoretisk kirkefædre dogmatik. Som om vi kan tale om Gud og det guddommelige uden at vi samtidigt taler os selv med - hvilket er Paulus store fortjeneste - her bliver det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET ALDRIG abstrakt, kirke eller kirkefædre dogmatiske abstraktioner, hvor man taler om noget fx Gud og det guddommelige og Ikoner uden at medtale og medtænke hvilken relevans og betydning har det for os.

Det er jo os der er på tale - fordi Gud og det guddommelige ikke har eksistens og virkelighed uafhængig vi mennesker.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44071 - 08/07/2024 09:38 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2038
Citat:
Det visuelle har somme tider noget, som ord ikke magter - og ikoner af Faderen har man ikke


Hvis ikon billedet er et ,,vindue til Guds rige,, og det er ok at tilbede personen der afbilledes på lærredet, så mener jeg, du ikke kan sige, du ikke kan sige noget om det guddommelig, nu du har haft denne din ikon oplevelse med Jesus, der repræsenterer Faderen – er Faderens udsending og frelser, med mindre det er billedet du ,,tilbeder,,

Der må jo være en trosoplevelse, hvis ikke det er billedet selv du ,,tilbeder,, ... og så må du vel kunne berette om ,,Guds rige,, når billedet forstås som et vindue, og Ånden har vel så være tilstede?

Ej for mig er det ikke ok med ikon billeder som kristen, men hører gerne om oplevelsen, som Ånden har givet dig.

.

Top Svar Citer
#44072 - 08/07/2024 09:48 Re: Tro [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Uha at gøre det med Gud til en mandsperson er alt alt for primitivt - det er blasfemi.

Skal vi prøve at finde hvad Arne har sagt herom i indlæg efter indlæg.

Jesus Kristus er primitiv og spotter og forhåner det guddommelige med talen om Faderen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 25 af 55 < 1 2 ... 23 24 25 26 27 ... 54 55 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
11/09/2024 21:31
Nyheder fra DR
Vestager overtager fransk kommissærs op..
16/09/2024 21:59
Olietanker slæbt i sikkerhed efter Hout..
16/09/2024 21:36
Dansk morddømt våbenhandler død i fæ..
16/09/2024 20:43
Mand død i arbejdsulykke - fik jernplad..
16/09/2024 19:47
Eksplosion i rørledning ved den amerika..
16/09/2024 19:16
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Rapport: Demokratiet er i nedadgående s..
16/09/2024 22:01
Mistænkt bag formodet attentatforsøg h..
16/09/2024 21:04
Mindst 18 er døde i oversvømmelser i C..
16/09/2024 20:23
Torkil Lauesen holdt oplæg i Enhedslist..
16/09/2024 19:52
Kongebuste mangler hovedet - kommune giv..
16/09/2024 18:12