annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 17352563
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2498861
Et andet syn 2062341
Åndelig Føde 1966434
Jesu ord 1568570
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist ,(1 usynlig), 234 gæster og 140 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 25 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 24 25 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#44013 - 05/07/2024 11:25 Re: Tro [Re: Anonym]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3776
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Nå,da da. Du vil også være moderator


Sagde Tikka der gang på gang i detaljer har skrevet hvad der skulle ske med folks indlæg.

Nej jeg synes Arne var kommet igang med et stykke godt arbejde som var ved at bære frugt, så det var en opmuntring og opfordring at han fortsatte.


-0-0-0-


Citat:
Gerth:

Forummet her handler om tro nok også ytringsfrihed,


Ja for nogen er tro noget diffust - nøjagtig som der er mere mellem himmel og jord end vi almindeligvis opfatter det.

Jeg har gjort et stort arbejde om TRO i en Ny Testamentlig urkristen sammenhæng.

Som iøvrigt Bibelen Leth Fortalt også bruger at pointere og sætte fokus på.

Og dette arbejde er vigtigt fordi vi ellers kommer til at misforstå det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET - og ja hvad TRO egentlig er og dækker over.

De fleste er af den opfattelse at det er noget man render rundt og tror på oppe i hovedet eller bevidstheden eller sindet, sit mentale forestillingsliv. Men dette er overhovedet ikke tilfældet i Nye Testamente og i urkristendommens første tid.

Nå men jeg har redegjort så klart for det men ikke en kommenterer på det, selv om det er en BOMBE der vil revolutionere hele vores måde at drøfte fx pro et contra kristendommen.

Iøvrigt har jeg studeret dette med TROEN ret grundigt.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

PS:

Iøvrigt har jeg også haft en redegørelse for filoque problemstillingen og hvordan vi kan forstå den trinitariske Gudsforståelse. Men igen ingen reaktioner.

Når Tikka så vender tilbage efter en længere pause så vil hun endnu engang tækkes den mand der bevidst ondskabsfuld forsøger at skade Trosfrihed med spam.

Hvorfor dog når vi var ved at få lidt ro og koncentration på.

Kræn-p fx (iøvrigt klart sammen med Bjørn før han gik amok) de to bedste debattører vi har haft) kunne aldrig finde på at ignorere mine indlæg selv om vi repræsenterede noget forskelligt.

Han svarede altid på folks indlæg på en sådan måde at det fremgik tydeligt han havde læst modpartens argumentation.

Idag er vi nok tæt på at ingen ved hvad et argument og en argumentation er. Ihvertfald bliver argumenter og argumentation forbigået uden et ord.

Dette er rystende.

Folk vil bare snakke pludre og sludre - som om ingen tør gøre ophold ved noget.

Alle tidsskrifter og aviser og ja fagfolk gør altid "holdt" ved eller ophold ved et tema eller skænderier og uenigheder. Vi gør næsten aldrig ophold ved noget.

Nogle synes måske jeg er ret direkte og hård i min kritik af andres synspunkter og ja det kommer sig af at det er den eneste måde jeg kan opnå respons på hvad jeg skriver.

Fx har jeg skrevet så mange kvalitets indlæg - men som Gerth korrekt har opdaget det, så er jeg åbenbart boycottet hvilket han betragter som et angreb på ytringsfriheden.

Nå der er enkeltstart i Tour de France - hvor mange minutter risikerer Jonas Vingegaard at tabe til Pogacar og Remco Evenepol på dagens lange enkeltstart der ikke er særlig kuperet.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44014 - 05/07/2024 11:46 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3776
Sted: Nørresundby
Lad os et kort øjeblik forlade vores fordomme om tro, at det er at tro på Bibelen eller Kirkens trosbekendelser, begge dele er lige forkerte

TRO i en Ny Testamentlig urkristen betydning

er menneskets levende eksistentielle møde og virkelighed med Gud, det er altså ikke abstrakt teoretisk,

det er erfaringen af Guds tilstedeværelse - nærvær - i vores liv - derom kommer der aldrig tvivl,

iøvrigt det al religion bygger på, den religiøse spirituelle åndelige dimension bygger på menneskets erfaringer af Guds tilstedeværelse i deres liv, som ikke bare styrker os, men som forvandler og transformerer os, især fordi vi reagerer og svarer på den levende Guds virksomhed i vores liv,,, ud fra de nye skabninger vi er "i Kristus", som vi har mødt Gud i Guds Kærlighed Kristus, udgydt i vore hjerter ved eller gennem HelligÅnden som han/hun er givet os,,

disse vores Guds Erfaringer er altid Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer, fordi det ellers ville være et produkt af vores eget mentale forestillingsliv (nogle ville her bruge ordet sind eller bevidsthed),

det religiøse spirituelle åndelige, må ikke være et produkt af menneskets mentale forestillingsliv og trosforestillingsliv (et sindsprodukt eller bevidstheds produkt), fordi det i så fald ikke er fra Gud men fra mennesket selv, og i sidste ende er en slags selvsuggestion eller hjernespind

hvis nogen ønsker klare tydelige kvalitative beskrivelser af vores erfaringer med Guds nærvær og tilstedeværelse i vores liv, så gå tilbage i denne tråd og find hvor jeg har skrevet herom ud fra Paul Tillich og Luther og Rudolf Otto fx


-0-0-0-

hvis nogen spærrer øjnene op over at tro ikke er at tro på hvad der står i bibelen fra a - z,, så åbn de kommende aftner Nye Testamente og læs et Paulus Brev de næste mange aftner, og I bliver blæst omkuld og vil erfarer at jeg har ret i mine påstande om TROEN


Mange Kærlige Hilsner HansKrist


PS:

hvad jeg skriver burde egentlig ikke komme bag på folk, men det gør det

Tikka nægter at acceptere hvad jeg skriver og forstå det ned i eksistens og materien

Arne afviser pure at mennesket skulle have erfaringer af Guds tilstedeværelse og nærvær i dets liv - selv om milliarder af mennesker har berettet og bevidnet herom i 2000 år indenfor kristen regi bare


Atter andre forsøger gennem rusmidler fx alkohol at holde det eksistentielle møde og nærvær med den levende Gud fra døren, væk fra sig selv - for at kunne forblive i synd og undgå at tage sit kors op og gå den smalle vej her i livet

Atter andre forsøger at undgå dette eksistentielle nærvær og møde med den levende Gud i Kristus Jesus ved at meditere i kødet og høste kødets frugter

Andre fastholder febrilsk kun det verdensbillede natur videnskab er nået frem til - selv om denne videnskab kun lige er begyndt - og alt andet afvises


PPS:

Arne gav for nylig et link til Hartmut Rosa og et til det åndelige. Men linket til det åndelige - hvordan det blev defineret var fyldt med fordomme og ikke retvisende, da det åndelige ikke er noget der er over det legemlige biologiske fysiske liv - fx hos Paulus.

Så altså at være kødeligt sindet hos Paulus skyldes ikke vores legemlige biologiske fysiske liv og kontakt hertil men at vi ikke har Gud og Guds Ånd og de guddommelige Himmelske åndelige åbenbarings velsignelser med inde over vores liv og eksistens.

At være kødeligt sindet er at udelukke Gud og Guds Ånd og alle de herfra stammende Himmelske Åndelige Åbenbarings Velsignelser

Vores legeme og kødet (1)* har netop brug for Gud og Guds Hemmelighed Kristus - alle de Guddommelige Himmelske Åndelige Åbenbarings Velsignelser

Fx "i Kristus" har vi hele guddomsfylden i kød og blod

Både menneskets fysiske kropslige (kød og blod) biologiske sanselige eksistens og legeme såvel som vores farverige mangfoldige sjælelige liv bliver begge styrket af Guds Ånd og alle de Himmelske eller Guddommelige Åndelige Åbenbarings Velsignelser der har rod i Gud

Så hos Paulus er det åndelige ikke eksisterende uafhængige det fysiske kropslige biologiske sanselige legemlige eller det sjælelige - ja begge disse eksistens modus'er har brug for Åndens virksomhed - Gud Helligåndens virksomhed

Men det link Arne gav os misforstod fuldstændigt dette forhold

Vi vader rundt i fordomme og misforståelser om et utal af forhold ved kristendommen (fx Paulus) og TRO eller TROEN og ja selv hvordan det Åndelige Spirituelle skal forstås.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#44015 - 05/07/2024 12:00 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Kan Hanskrist godt pakke sammen ler Hvem ved blinker Krishna er for vild...

https://debatingchristianity.com/forum/viewtopic.php?t=41727
Top Svar Citer
#44016 - 05/07/2024 13:12 Re: Tro [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2003
Indsendt af: Anonym
Forummet her handler om tro nok også ytringsfrihed, så om den mest fornuftig passioneret gudsbevidst ´nørd´ ok, anbefaler jeg, at vedkommende rummer ikke kun sig selv men også kærligt de mindst åndeligt begavede personer ligesom Guddommen. Dog ikke angående uretfærdighed! Jeg anbefaler generelt fred og omsorg sammen istedet for had og vrede imod hinandens eksistens.

Ja det er godt med dig. Skriv forståeligt!- Gud er død - men ja en guddom kan alle ha.

Forummet handler ud over klik om at blive trosfri, og ytringsfriheden har trange kær her, hvis ikke man mener ,,det samme,, som den man skriver med, eller bliver læst af, og så er der en del spam i forskellig udklædning.

Var det dig der skrev i min tråd: ,,Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham?,,

Citat:
jeg kan IKKE bare sex uden kærlighed med de misbugte store brystvorter, men jeg elsker os alle....
SÃ¥, ligesom insekter forvirret i naturens program som, jeg ikke Er.


Hvis ja, bør du bede om at få dette slettet, for det var da en underlig måde at lukke tråden og munden på mig på.

.
Top Svar Citer
#44017 - 05/07/2024 13:18 Re: Tro [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2003

Citat:
Vi vader rundt i fordomme og misforståelser om et utal af forhold ved kristendommen (fx Paulus) og TRO eller TROEN og ja selv hvordan det Åndelige Spirituelle skal forstås.


Hvad der er den rette tro – Paulus tro vel at mærke, selv om bibelen – forstår jeg - ikke må ligge til grund for troen, tror jeg ikke du kan há patent på, selv om en gruppe mennesker kan komme frem til en korrekt måde - altså forstå den kristne tro som Paulus har formuleret den.

Menneskets oplevelse er helt des egen, og havde mennesket ikke sin bevidsthed, ville troen ikke eksistere.

.
Top Svar Citer
annonce
Side 14 af 25 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 24 25 >


Seneste indlæg
Tro
af Arne Thomsen
07/07/2024 23:46
Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham?
af Anonym
01/07/2024 01:29
SAN
af Anonym
01/07/2024 01:08
Blanke sider
af Anonym
30/06/2024 22:01
MIRAKLET
af Anonym
30/06/2024 14:36
Nyheder fra DR
Omkring hvert femte hus på Sjælland er..
08/07/2024 08:48
I 2032 kan Norge indføre et tredje juri..
08/07/2024 08:46
Carlsberg får grønt lys til køb af br..
08/07/2024 08:18
25 ulovlige åleruser konfiskeret ved Ne..
08/07/2024 07:42
Michael Mørkøv stopper karrieren efter..
08/07/2024 06:32
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Mere end hvert fjerde hus i Vest- og Syd..
08/07/2024 07:17
Esbjerg stopper brug af psykologisk test..
08/07/2024 07:17
Carlsberg vil købe britisk læskedrikpr..
08/07/2024 07:17
Norge kan indføre et tredje juridisk kÃ..
08/07/2024 07:17
Ingen så det komme: Frankrigs skæbnesp..
08/07/2024 07:17