Hej Arne
Arne:
Hanskrist, så at "underlægge sig" - som den ortodokse kirke og Paulus siger - det er det samme - iflg. dig - som at "sidestille sig", men som de tre kristne kirker har skændtes om i århundreder.
Du fik åbenbart ikke læst: dette link.
Arne.
Du fik ej heller læst mit indlæg.
"at "underlægge sig" - som den ortodokse kirke og Paulus siger - det er det samme - iflg. dig - som at "sidestille sig"Jeg tror ikke jeg forstår dig hvis jeg skal være helt ærligt
Jeg tror du snakker abstrakt teori og skolastisk dogmatisk kirkefædre logik eller sort snak Arne
I samme øjeblik jeg gør dette så mister jeg kontakten til min eksistens og virkelighed
Så du får mig aldrig over i Bibelen som et logisk system eller dogmerne som et logisk system
Jeg forbliver altid i virkeligheden - min eksistens og virkelighed - det er derfra jeg har mine erfaringer med min virkelighed med Gud.
Du er med på at vi kristne møder Gud i Kristus primært
Og det ikke fordi Jesus Kristus fortæller om Gud men fordi her i dette menneske har Gud valgt at nå frem til os og komme til verden og os på en måde aldrig tidligere i religionshistorien set før
Det er her Gud er - i Kristus - her Gud handler med os og når os vi møder Gud - Gud får fat i os - så Gud kan være alt i os eller vi have hele guddomsfylden i kød og blod
Inkarnationen snakker man også om
Vores Frelse er her (i Kristus)
Guds Riget er her - bryder frem her (i Kristus)
Der er netop "forfærdeligt" meget Gud i Kristus - eller sagt på en anden måde, "100% Gud" er her på spil - på færde (i Kristus)
Mangler der noget - er der en Gud udenfor her??? Nej selvfølgelig ikke
Er der en mere rigtig og stærk og overordnet Gud et andet sted end i Kristus??? Så Gud i Kristus er en halvGud eller halvfjerds procents Gud?? Nej der er tale om Gud som i Gud - Gud er ikke en sølle svækket udgave i Kristus
Jeg forstår tingene ud fra virkeligheden - min eksistens og min virkelighed med Gud - og de erfaringer jeg har med Gud - gennem Guds Ånds utallige åbenbaringer i mit liv om hvem Gud er for mig i Kristus etc etc etc
I Kristus er Gud - vi må ikke tøve her
Fordi her kommer Gud os nær som virkelighed og i samme øjeblik ophører alle menneskelige spekulationer og teoretiseren om Gud
-0-0-0-
Jeg har aldrig hoppet ind i noget - det være sig Bibelen eller dogmerne (eller de psykologiske eller medicinske eller filosofiske lærerbøger da jeg studerede disse tre fag på universitetet (nok fordi jeg er ordblind og ikke havde evnerne)) men jeg bliver stående i min eksistens - min fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens eksistens og virkelighed
Tænk hvis det var i Bibelen eller dogmerne, ved at læse rundt her, at jeg skulle have mine erfaringer og viden om min virkelighed med Gud
Det ville jo gå helt galt og jeg blive fortabt fordi jeg glemte mig selv mit liv og eksistens og den levende eller virkelige Gud
Så jeg er nøjagtig lige så stædig som Paulus - min viden om Gud stammer fra den min virkelighed jeg har med Gud - hvor jeg har Guds Ånd eller Kristi Ånd (iøvrigt også Helligånden) der åbenbarer for mig hvordan lige det med Gud er
Jeg har det ikke fra mennesker - jeg er fuldstændig enig med Paulus
Hvis ord fra mennesker skal blive Guds Ord - jamen dette kan kun ske dersom Gud Helligånden Åbenbarer sandheden eller forståelsen i disse ord og gør dem derigennem til Guds Ord i mit liv
Og jeg har altid sagt at ingen så meget som du Arne og Jan ABC - skubber alting ud i spekulationer og teoretiseren og forestillinger
Og det gjorde du med Teodice og nu med noget Treenighed
Men det er ikke der jeg hører hjemme Arne - jeg er ligeglad med spekulation, menneskelig filosofisk abstrakt logisk teoretisk spekulation
Der er hverken Gud eller Frelse heri -
Du Arne er alt alt alt for spekulativ og dogmatisk til mit temperament og du mangler Spirituel Intelligens og Åndelige Åbenbarings Erfaringer - hvis du havde dette så ville der være kød på og liv i dine ord
Men som agnostiker du kan jo ej heller have noget at sige da du ingen erfaringer har du kan beskrive og sige noget om til os andre
Så øvelsen fra 1 Kor 2: at vi skal tale om det Åndelige til Åndelige (mennesker med Åndelige eller Guds Ånd Åbenbarings Erfaringer i deres liv) - den øvelse som kristendommen vokser igennem - og udbreder sig igennem ved Helligåndens hjælp kan du jo ikke deltage i
-0-0-0-
At hoppe over i dogmerne (Teodice og Treenigheden mm) som du gør Arne er sgu da hovmod og dogmatisk at være
Skulle du ikke blive stående i din eksistens og virkelighed og her også din virkelighed med Gud??? Så ville dine ord være inspirerende
Nåh nej du har ikke nogen virkelighed med Gud og ingen gennem Guds Ånd Åbenbarings Erfaringer om Gud og hvem Gud er og hvad Gud har til os i Kristus -- det glemte jeg lige at du jo er agnostiker - men sgu sjovt at en agnostiker forvilder sig selv ind i Teodice og Treenighedsdogmet og mister forbindelsen til virkeligheden
-0-0-0-
Det er en og samme Gud der udtrykker sig selv forskelligt overfor vi mennesker - gør sig gældende overfor os i Faderen og Sønnen og Helligånden
Gud er en og samme Gud der giver forskellige gaver til os eller prøver på sig selv hvem han er og hvad han gør for os i Faderen og Sønnen og Helligånden