Arne:
Hanskrist, jeg opfatter dig som forsøgende at "tage patent på" Jesus Kristus og dermed på forhånd udelukkende enhver anden opfattelse end netop din.
Nej sikker da noget vrøvl.
Nej jeg er enig med de mange hundrede millioner kristne ja flere milliarder kristne.
Du er i opposition og modsiger alle de mange milliarder kristne igennem at du modsiger Jesus Kristus - alt hvad Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt og anerkendt for.
-0-0-0-
Arne:
Det er mit indtryk, at du ikke opfatter, at det er ydmyghed, overfor det guddommelige, der præger mig.
Det gjorde det i øvrigt også - meget inspirerende, synes jeg - for Albert Einstein.
Det er sgu da ikke ydmyghed overfor det guddommelige at hævde følgende:
"Brugen af ordet: Gud er for mig en fornedrelse af det guddommelige til en menneskelignende mandsperson.
Som jeg oplever det, kan man intet sige om det guddommelige".Dette er hovmod og dogmatisk diktatur (det modsatte af ydmyghed) og iøvrigt idioti og Anti Jesus Kristus - at modsige Jesus Kristus og gøre grin med den SPIRITUALITET han har beriget verden med og ja alle milliarder kristne, at hævde følgende - hvor du benægter den virkelighed med Gud samtlige kristne har fx i bøn, følger her:
"Brugen af ordet: Gud er for mig en fornedrelse af det guddommelige til en menneskelignende mandsperson"Jesus Kristus gjorde ikke andet end at udtale sig om det guddommelige igen igen og at vi skulle lære det guddommelige at kende - Guds Ånd og Guds Riget at kende og iøvrigt den Søn Fader JEG'DU virkelighed med Gud i og ved ÅNDEN vi har. Jesus Kristus var det modsatte af agnostisk (forstå det dog mand). Så følgende udtalelse er så Anti Jesus Kristus agtigt som det kan være:
"Som jeg oplever det, kan man intet sige om det guddommelige."
Ydmyghed overfor det guddommelige er jo netop at vi ikke som dig Arne sætter grænser for Gud - du hævder at Gud og det guddommelige ikke åbenbarer sig overfor vi mennesker og vi derfor ikke kan vide noget og Einstein gør det stik modsatte:
My religion consists of a humble admiration of the illimitable superior spirit who reveals himself in the slight details we are able to perceive with our frail and feeble mind.
True religion is real living; living with all one's soul, with all one's goodness and righteousness
We should take care not to make the intellect our god; it has, of course, powerful muscles, but no personality.
Agnosticisme
(som du Arne med dine udtalelser er glødende tilhænger af - ja du betegner også dig selv som agnostiker) benægter netop at Gud Åbenbarer sig for os - giver sig til kende for os. Men Einstein giver netop udtryk for at Gud åbenbarer sig selv for os - giver sig selv til kende overfor os:
"who reveals himself".
Iøvrigt er det essensen i kristendommen takket være Jesus Kristus hvorigennem SØNNEN ved ÅNDEN - GUD ÅBENBARER sig for os - vi skal netop ikke længere leve ved lovreligion og i uvidenhed om Gud og dermed også os selv, som vi er som Guds Børn med Guds Ånd.
Ovenikøbet tilkender Einstein Gud personality - nøjagtig det du i årevis har gjort grin med.
Modsat dig så ved Einstein hvad han snakker om og han kunne aldrig som i ALDRIG finde på at smøre Jesus Kristus ind i følgende udtalelse:
"Brugen af ordet: Gud er for mig en fornedrelse af det guddommelige til en menneskelignende mandsperson.
Som jeg oplever det, kan man intet sige om det guddommelige"Vores virkelighed med Gud - skal beskrives og vores dynamiske SØN FADER JEG'DU virkelighed med Gud i og ved og med og gennem ÅNDEN - siger intet om at Gud er en mandsperson - men fortæller om kvaliteten af vores virkelighed med Gud og at Gud har personlighed blandt andet som det bliver åbenbaret i BØN - at Gud taler til os - at Gud åbenbarer og meddeler sig til os på en intim inderlig og meget personlig måde. Som Einstein efter sin debat i medierne i USA med Paul Tillich blev klar over at Gud ikke befinder sig under person planet.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
PS:
Iøvrigt kan brugen af ordet Gud aldrig blive en fornedrelse af det guddommelige til en menneskelignende mandsperson.
Men hvad Jesus Kristus religionshistorisk er verdenskendt og anerkendt for at have beriget verden med - nemlig åbenbaringen af at vores virkelighed med Gud har kvaliteten af den personlige SØN FADER JEG'DU virkelighed med Gud i og ved og gennem ÅNDEN.
Hvis man her ikke forstår det er en kvalitativ beskrivelse af vores virkelighed med Gud så kan man misforstår det teologisk beskrevne som om Gud er en mandsperson - men i samme øjeblik er det ikke Gud da Gud ikke er en endelig afgrænset begrænset skabning som en mandsperson vil være. Såvel som Gud er hævet over køn.