Det jeg læser i link er, at stat og kirke i Sverige ikke er adskilt, selv om det hedder sådan.
Kirken er ikke et trossamfund på linje med alle andre, og det ligner vel som den danske folkekirke og stat pt er ,,skruet,, sammen.
Hvordan det tidligere var i Sverige, ved jeg ikke, men staten har lovgivet om hvordan den svenske kirken skulle være (efter ,,adskillelsen,,)
Det skal være en åben evangelisk-luthersk kirke, som er en demokratisk folkekirke for alle, hvor staten opkræver medlems betaling fra alle svenske statsborgere, forstår jeg -
hvad staten ikke gør for andre trossamfund automatisk … plus
kirkebrugerne også skal betale til kirken.Jeg bemærker dette:
,,Jeg tror ikke, de svenske og norske myndigheder, staten, tør at sætte de store folkekirker fri. Vi taler om foreninger, organisationer, med mellem 60 og 80 procent af befolkningen som medlemmer. Den slags må man ikke overlade til tilfældighederne. ,,
Ovenstående er hvad jeg selv opfatter med den danske folkekirke og stat.
Det er sin sag at adskille noget, som gennem mangen år har og er grundlaget for kulturen i Danmark.
Jeg tror, at skal man adskille stat og kirke skal det gøres gradvist, hvor man først ændre grundloven, og ,,hen ad vejen,, fjerner tilskud. For det er jo også organisationer af forskellig art som er tilknyttet kirken, som ikke mere skal understøttes,,, men men – hvem skal understøttes i et demokrati.
Tanken er vel alle skal ha, og det som gør, at demokratiet kan eksisterer hvor gud konge og fædreland er filtret sammen.
.