Folkekirkens Spiritualitet Ville ovenfor anførte link kunne skubbe lidt til folk, især Tikka, der har drænet og tømt kristendommen og Paulus for SPIRITUALITET - læs mit forrige indlæg.
Bibelfundamentalisternes tros begreb eller forståelse tro har ødelagt både kristendommen og da fuldstændig drænet Bibelen og Nye Testamente for SPIRITUALITET som er blevet et fy ord og som afvises som noget mindreværdigt og det selv om Paulus er forfatteren til de stærkeste og mest originale og mystiske spirituelle religiøse åndelige skrifter verden nogensinde har set.
Hvordan det er lykkedes Tikka og bibelfundamentalisterne at overse dette, se bort fra dette, skyldes deres fejlagtige forståelse begrebet tro. Læs hvad HansKrist har skrevet om TROEN i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng for at få rettet op på misforståelserne, den falske brug af begrebet tro.
Nå måske det link ovenfor kunne skubbe lidt til Non Spirituelle Tikka, nu hun aldrig bider på noget af hvad jeg skriver.
Noget må vi gøre så vi igen kan forstå Paulus og kristendommen efter at det er lykkedes bibelfundamentalisterne og Tikka at udrense enhver form for SPIRITUALITET.
Det er lykkedes dem (bibelfundamentalisterne) og kvinden Tikka at fremføre kristendommen som noget med at mennesket tror i bogstaveligste forstand fra a til z alt der står i Bibelen.
Mennesket skal bare tro - være fyldt i hovedet med bibelkonkordantiske mentale trosforestillinger - ja nærmest forsøge at lære Bibelen udenad og så er man kristen. Altså kristne er til trods hvad Paulus og Nye Testamente siger helt uden Ånd og Åndelige Spirituelle erfaringer da dette er fuldstændig blevet erstattet af menneskelige bibelkonkordantiske mentale trosforestillinger på alt hvad der i bogstaveligste forstand står i Bibelen.
Altså igen mennesket eller de kristne har ingen spirituelle åndelige erfaringer, erfaringsliv, overhovedet og har de så tæller de ikke hvis de ikke svarer til de forestillinger man får i hovedet af at tro på i bogstaveligste forstand hvad der står i Bibelen.
Dette er jo vanvid og det største kætteri tænkes kan. Og ja det hele vender omvendt - det er menneskehedens religiøse spirituelle åndelige erfaringer igennem årtusinder der er kilden til hvad der står i Bibelen.
Nå igen måske det link jeg har først kan skubbe lidt til Non Spirituelle Tikka.
Lad os bevæge os væk fra bibelfundamentalisternes og Tikka's misforståelser tro og til kilden hvorfra det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET stammer, lad os begynde et sted hvor vi alle kan være med:
Gud ånder i os, ligesom Gud åndede ind i Adam og gav mennesket sit liv og sin Ånd.
Kristendommen er ikke en overfyldt bevidsthed og hukommelse om hvad der ordret står i Bibelen - altså bibelkonkordantiske mentale trosforestillinger - men er levende åndelig hvidglødende Ekstatisk Henrykkelses SPIRITUALITET fyldt med Guds Riges Apokalyptiske Åbenbaringer som vi læser om det hos Paulus især og eleven Johannes - der gør os til helt nye skabninger - mennesker der er drevet af disse Guds Ånds Ekstatiske Glædesfyldte Henrykkelses Åbenbaringer i vores liv - der motiverer og inspirerer os til at kunne gennemføre som Gud har udvalgt og kaldet os som sine børn, har en mening med hvert enkelt af os.
Paulus redegør for hvordan dette gerne står mål med vores evneprofil. Men her må vi sige at sådan behøver det ikke nødvendigvis være, nogle gange er vi udvalgt og kaldet til opgaver der ligger udenfor vores medfødte anlæg og evneprofil og ja så må Ånden - Guds Ånd - Gud Helligånden gøre et desto meget større stykke af arbejdet.
Det bedste der kunne ske var at få udryddet det vi forstår ved tro.
På tro som vi i dag forstår tro kan vi ikke nå frem til en forståelse hvad det vil sige at være kristen i en urkristen paulinsk sammenhæng. Eller det er vores totale misforståelse tro der gør at vi ikke kan erhverve os den urkristne paulinske Ekstatiske Glædesfyldte Henrykkelses SPIRITUALITET - fyldt med Åbenbaringer også Apokalyptiske Åbenbaringer om hvordan Guds Riget på Emergent vis manifesterer sig og gør sig gældende gennem især Helligåndens Healing Power og forsoning og kærlighed mellem mennesker.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
Peter Ruge:
”Fra den akademiske verden har du et tænkt billede af Ånden, men ingen erfaring med den. Mange mennesker har brug for at få Ånden gjort nærværende i deres liv,” siger Peter Ruge, leder af retrætelederuddannelsen på Teologisk Pædagogisk Center i Løgumkloster. Derudover har han drevet selvstændig virksomhed som underviser og coach i fordybelsespraksis og kristen spiritualitet. Citat slut
Peter Ruge har selvfølgelig forståelse for hvordan jeg opfatter kristendommen og den kristne SPIRITUALITET - jeg har mødt hans anerkendelse hvad jeg skriver på Facebook. Og omvendt jeg værdsætter ham højt.
Peter Ruge - det feminine i spiritualitet