annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15834501
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2395459
Et andet syn 2000662
Åndelig Føde 1586829
Jesu ord 1532710
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 227 gæster og 50 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43041 - 02/03/2024 12:14 Re: Kærlighedsbevægelsen... [Re: ]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Vores religion er kærlighed! Kærlighed til Gud og alle andre heart heart heart heart heart heart heart Hvordan hænger det hele sammen? Hvorfor lever vi i en mørkeverden? Hvad er forklaringen? Sådanne spørgsmål beskæftiger vi os med. Nu er det ikke sådan, at vi ikke har en forklaring, for det har vi, men er det forklaringen...

https://vandrermodlyset.dk/oversigten/

Måske har du en bedre forklaring? Det er vi åbne over for. Intet er afgjort endnu. Til inspiration...

https://www.krishna.com/where-do-fallen-souls-fall

Your friend forever

Krishna
Top
#43045 - 03/03/2024 17:40 Re: Kærlighedsbevægelsen... [Re: ]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Carsten Ploug Olsen er en stor tænker...

Citat:
Striden om magt og sandhed

Så længe vi ikke har en overordnet og samlende global magt, en verdensregering, vil de enkelte politiske aktører – nationer og alliancer af nationer – kæmpe om at udfylde det tomrum, det vakuum som denne mangel udgør og repræsenterer. Resultatet er kaos, konflikt og krig (se indlægget ”Med lov skal verden bygges”).

På samme måde med sandhed: Så længe vi ikke har en overordnet, samlende teori for sandhed, vil de enkelte perspektiver og redskaber til at finde sandhed konkurrere om at udfylde det vakuum, det tomrum, som kun en overordnet teori kan fylde. Resultatet af manglen på en sådan overordnet og samlende teori er – som i tilfældet med magt – kaos, konflikt og strid.

En overordnet og samlende teori for sandhed kunne udgøres af de to poler, naturvidenskab og åbenbaring – med de transcendente mellemsprog filosofi og kunst og dagligdags erkendelse – der da kunne anerkende hinanden som vigtige aktører i den fælles bestræbelse på at finde og formulere sandhed. Altså en form for inklusiv i stedet for en eksklusiv teori for sandhed.

Når jeg kalder filosofi og kunst og dagligdags erkendelse for transcendente mellemsprog skyldes det, at disse grene af erkendelsen kan inddrage og omfatte både naturvidenskabelige og religiøse elementer og sandheder. De transcenderer sig selv og kan principielt inddrage alle former for erkendelse. Og de ligger i en vis forstand mellem de to yderpoler naturvidenskab og religion eller åbenbaring; vi kunne måske sige mellem realisme og idealisme eller mellem (materialistisk) monisme og (metafysisk) dualisme.

Alene i filosofien har man adskillige konkurrerende teorier for sandhed; korrespondensteorien, kohærensteorien, semantisk teori, pragmatisk teori, aksiomatisk teori og flere andre. Disse teorier kæmper ved argumentet om overherredømmet – som i tilfældet med magt - idet de hver søger at fylde det tomrum, som manglen på en overordnet og samlende teori efterlader og udgør. Eller rettere: De søger alle at være eller blive denne overordnede og samlende teori.

Måske er vejen frem – som antydet her – at inkludere snarere end ekskludere alle kendte teorier, vidensfelter og domæner; inkludere både naturvidenskab og religion, filosofi og kunst og den dagligdags erkendelse, som den udgøres af almindelige menneskers almene erkendelser og erfaring på daglig basis.

Vandrer mod Lyset er et udtryk for en sådan syntese, idet den både omfatter naturvidenskabelige, religiøse, etiske, filosofiske og kunstneriske tankedomæner og vidensfelter. Så måske også af dén grund er den vejen frem.

Naturvidenskabeligt forklarer Vandrer mod Lyset fx cellens oprindelse og universets opbygning, religiøst forklarer den fx hvordan Gud er opstået eller fremstået, og hvordan Hans/Hendes forhold er til os mennesker, etisk giver fx Kristi Tale i værket en anbefaling af, hvordan vi bør leve og forholde os til vores medmennesker, filosofisk forklarer værket, hvordan fx rum og tid er opstået, og kunstnerisk giver værket eksistentielt vigtige sandheder i lignelsens og skønlitteraturens sprog og form.

Så Vandrer mod Lyset kan være den overordnede og samlende teori og basis som kan udfylde det nuværende tomrum og dermed standse det kaos og den konflikt, der naturligt opstår så længe alle aktører kæmper om overherredømmet, kæmper om at udfylde tomrummet – i forhold til sandhed og magt – og i stedet give plads til samarbejde og mellemmenneskekelig tolerance, og tolerance mellem de forskellige aktører og systemer, hvis fælles bestræbelse er trangen til og behovet for sandhed og fred.

Også i en anden henseende spiller tomrum en rolle i erkendelsen, nemlig i det tomrum, den uvidenhed, som nødvendigvis findes i enhver åndelig disciplin, et tomrum der kalder på tanken og undersøgelsen med et erkendelsens sug, idet vi søger at udfylde tomrummet, uvidenheden med viden.

Dette sug og tankens og viljens arbejde for at erkende og forstå vil bestå evigt, da vi principielt er begrænsede væsner med begrænset tanke og vilje; vi er ikke alvidende og almægtige som Gud, og vi bliver det aldrig. Tomrummets sug er med andre ord et evigt vilkår og et udtryk for vores begrænsning, idet det fødes af den.

Ja, vi kan måske sige, at tomrummet - og trangen til og behovet for at fylde det - er selve tankens og viljens evigt drivende og inciterende kraft og magt, og at med denne forståelse er erkendelsens bane tegnet i enkel streg. Det er så op til os hver at give den indhold.

Kongen kan kun anbefale et studie af værket...

https://vandrer-mod-lyset.dk/

Your friend forever

Krishna

PS: Hvad er min opgave på jorden...


Top
#43054 - 04/03/2024 19:17 Re: Kærlighedsbevægelsen... [Re: ]
Anonym
Uregistreret

Du: "Vores religion er kærlighed! Kærlighed til Gud og alle andre."

Du snakker om Gud lignende ´kristen´ men, du poster også ting om Hinduismen eller Hare Krishna trosretningen...
Øh, du selv har vist links til klip om Eckard Tolle, men igår ædru ved på en søndag aften MC D ved nok fred (gider ik´ det vildt voldsomme ballade skidt) sagde en vistnok ny ven af mig: " Han siger, at alle religioner forsvinder." Ja, ligesom skabelsen men tilmed om blandt andet idag som også en del af min rolles budskab............ yeah
Top
#43058 - 04/03/2024 21:12 Re: Kærlighedsbevægelsen... [Re: Anonym]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Lad os kigge på de to bud, for har de noget med virkeligheden at gøre...

Citat:
Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«

Findes Gud og næsten? Hvordan forholde sig til andre? Hvilke muligheder har vi...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Kalder sandheden...

https://da.wikipedia.org/wiki/Vandrer_mod_Lyset

https://www.saxo.com/dk/gud-er-kaerlighed_lau-sander-esbensen_indbundet_9788797205006

Hvad er kristne optaget af...




Your friend forever

Krishna

PS: Mens vi venter på forklaringen...














Top
#43059 - 04/03/2024 21:39 Re: Kærlighedsbevægelsen... [Re: ]
Anonym
Uregistreret

En ´behandler´ i Facebook: "Er du et SÅRET menneske?

- Har du svært ved kærligheden og tætte relationer?
- Er du i tvivl om dit eget værd?
- Er det svært at mærke og sætte dine grænser?
- Tiltrækker du ofte eller ind imellem mennesker som ikke giver dig nok eller føler du dig måske ensom?

Så har du med stor sandsynlighed været offer for andres projektioner på en eller ande vis - i din barndom eller i dit voksne liv.
Der sidder nogle sår - følelser og tankemønstre - som du ubevidst eller bevidst bliver påvirket af og er med til at styre dig. Og alt hvad der styrer dig, styrer dit liv og alt hvad du har i dit liv, herunder dine børn.

Jeg har selv været det hele igennem.
Alt det der var blevet sat i mig af skidt og møj efter et årelangt destruktivt parforhold, medførte igen og igen at jeg:

- tiltrak forkerte partnere
- levede ud fra alle andres behov
- oplevede at være stresset
- ofte følte mig ensom og havde svært ved at hvile i eget selskab
- oplevede drama i mine relationer
- Tvivlede på mig selv og følte mig mindre værd end andre

Jeg kan hjælpe dig med at slippe fra af følelsesmæssige- og mentale mønstre så du kan føle dig meget mere let, glad og fri. Også selvom du måske står et sted lige nu hvor det kan være svært at tro på at det er muligt for dig at opnå det du drømmer om.

MEN det kræver at du tager et valg om og handler på at ville den her forandring og gøre det/give dig selv, det der skal til.
Hvis ikke vi handler så sker der (desværre) sjældent forandring og vi bliver siddende i offerrollen..."

Nå, på grund af tekniske fejl her om min ellers kritik til hende der, så her er den korte version: De værste overmagtmennesker har oplevet en undertrykkelse men, hvor de som ´bødel´ en selvretfærdig dom imod sig selv projicerer ligesom et spejl imod andre istedet for selvindsigt. bank
Top
annonce
Side 2 af 4 < 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Hanskrist
10/05/2024 10:26
Vigtige præciseringer
af somo
09/05/2024 14:19
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
To mænd sigtet for tyveri af sidespejle..
10/05/2024 14:26
Unicef: 100.000 palæstinensere er flygt..
10/05/2024 13:07
Russiske sabotagegrupper har forsøgt at..
10/05/2024 12:22
Nyt it-system holder Sygeforsikring Danm..
10/05/2024 12:21
Storbritanniens økonomi er ikke længer..
10/05/2024 12:10
Nyheder fra Religion.dk