Paulus og kærligheds hjernen af Lisbet Kjær Müller (gift med Mogens Müller).
At jeg er kæmpe fan af Lisbet Kjær Müller og Mogens Müller kan ingen være i tvivl om.
Lisbet Kjær Müller's redegørelse for at kristendommen ikke er en bogreligion har jeg ofte refereret til og det findes fx i det indlæg jeg her svarer på.
Jeg så hurtigt at forfatteren til Johannes Evangeliet måtte være elev af Paulus, fordi han fortsætter de kristologiske paulinske overvejelser om Gud i Kristus og os i Kristus.
Som Paulus kan tematisere over os i Kristus og Gud i Kristus så fortsætter forfatteren til Johannes Evangeliet denne tematik hvor hos dem begge Ånden tildeles en central rolle, så vi har den trinitarske Gudsforståelse foldet ud.
Hos Mogens Müller mødte jeg endelig en teolog der bekræftede min mange år gamle påstand (som jeg følte mig lidt alene med) om at forfatteren til Johannes Evangeliet er elev af Paulus.
Nå men fremragende artikel af Lisbet Kjær Müller om Paulus og hendes ide om Paulus og kærligheds hjernen. Læs selv!!
det hele begyndte med Lisbet Kjær Müller, der i de sidste år af sit embede som sognepræst i Lindevang Kirke på Frederiksberg begyndte at gentænke sin egen og folkekirkens tilgang til de børn, vi møder i kirken. Det førte til tanker om teologisk progression, kærlighedshjerner og barmhjertighedsbegrebet hos Paulus. Sognepræst, Signe Danielsen, har bedt Lisbet Kjær Müller fortælle om, hvordan det hele begyndte hvad det førte med sig, og hvad det måske kunne føre til fremover.
Mange kærlige hilsner HansKrist