Hej Jan,
Jan ABC:
Der findes ikke flere virkeligheder = der findes kun virkeligheden, og den indeholder vores sanselige verden, og den oversanselige verden = en verden vi ikke har adgang til.
En verden vi ikke har adgang til giver for mig ingen mening, for det første kan vi ikke vide om en sådan eksistere (da vi ikke har adgang til den) - så det er jo bare spekulation.
-0-0-0-0-
Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. Paul Tillich.
Kommer tanker ikke før ord?
Jo uden tvivl, men takket være ord og sprog og så igen skriftsprog - kan alle mennesker pludselig hjælpe hinanden og vi kan opdrage og skole næste generation takket være skriftsproget.
Menneskets intelligens eksploderer pga kultur (redskaber) og så talesproget, ordene, og sproget og dernæst skriftsproget. Virkelig her vores hjerner vokser vildt i størrelse og effektivitet.
Berøvet sin kultur (inklusivt ord sprog og skriftsprog) ville sapiens være en åndelig krøbling ude af stand til at overleve som andet end primat af laveste rang; den ville ikke engang kunne genopbygge et samfund, der i kompleksitet svarede til bavianernes eller chimpanserne. Edgar Morin.
Det må være det forhold at Paul Tillich tænker på da han skrev:
Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life. Paul Tillich; Systematic Theology, bd 1, side 18.Fordi Spiritualitet er når vi mennesker er i kontakt med vores stærkeste SJÆLSKRÆFTER ENERGIER og det er vi takket være kultur og sprog ellers ville vi ikke være andet end primater af laveste rang.
Edgar Morin:
Berøvet sin kultur ville sapiens være en åndelig krøbling ude af stand til at overleve som andet end primat af laveste rang; den ville ikke engang kunne genopbygge et samfund, der i kompleksitet svarede til bavianernes eller chimpanserne. Edgar Morin.
Menneskeånden bor i sproget, lever af sproget og tager næring af repræsentationerne, tegn/symboler, diskurser og ideer. Såvel tanken som bevidstheden bruger nødvendigvis de lingvistisk-logiske anlæg, som på en gang er både hjernemæssige, åndelige og kulturelle. Edgar Morin.
Vi er fuldt og helt blevet frugten af en biologisk evolution, og det er kun som afslutning på denne, at vi har udskilt os for at blive til sapiens-mennesker. Vi er blevet mere og mere afvigende, enestående, originale og fremmede; udenforstående i den kosmiske og senere i den biologiske udvikling. Vi har gjort os fri af den ved at opbygge kultur og noosfære. Edgar Morin.
-0-0-0-
jeg tror Tikka kommer igen, hun døjer med noget hoste sygdom som så mange andre for tiden og når hun er frisk er det mit indtryk hun deltager igen.
Husk imorgen kl 10 på P1 Radio: Bibelen Leth Fortalt om 1 Thessalonika Brevet. Mener det bliver om hvordan vi skal forstå Kristi genkomst.Albert Schweitzer siger at Kristi Genkomst - komme igen - var ret udbredt i menighederne - men at Paulus løser dette problem som forfatteren til Johannes Evangeliet også gjorde det.
Paulus løste problemet ved at det var når Kristus er blevet alt i alle - så er Kristus her selv sagt igen, kommet igen - fordi han er blevet alt i os alle.
For os der har iklædt os Kristus, os i hvem Kristus har vundet skikkelse - for os gælder at Kristus er her igen - ihvertfald for os er han.
Andre siger at Kristi genkomst blev Kirken - istedet for Kristi genkomst fik vi Kirken.
Når Kristus er blevet alt i alle er vi fremme ved det Messianske Guds Riget. Som dog er her allerede for os i Kristus men jo ikke er her endnu, i hele det omgivende samfund vi er en del af (jo ikke alle der iklæder sig Kristus).
1 Kor 15:
når han kommer, de, som hører Kristus til. Derefter kommer enden, når han har tilintetgjort al magt og myndighed og kraft og overgiver Riget til Gud Fader. For Kristus skal være konge, indtil Gud får lagt alle fjender under hans fødder; som den sidste fjende tilintetgøres døden, for »alt har han lagt under hans fødder« – og når det hedder, at alt er underlagt, er det klart, at undtaget er Gud, der har lagt alt under ham. Og når så alt er underlagt ham, skal også Sønnen selv underlægge sig under ham, som har lagt alt under ham, for at Gud kan være alt i alle.