Arne:
Hanskrist, du mener åbenbart - i din "i Kristus væren" - at man kan rumme religiøse oplevelser med sin forstand.
Ak ja - hvor småt kan det blive?
Religiøse erfaringer er netop pr religionsvidenskabeligt definition bestemt som at de overgår vores forstand, hvis de ikke gør dette er det blot menneskelig fantasi og forestillinger - noget mennesket selv har produceret ved selvhypnose og indbildning.
Man hverken erkender eller rummer religiøse erfaringer med vores forstand og dens naturlige måde at erkende på.
Ak ja - sleepy Arne - nu må du vågne op af din evindelige slummer - sover du foran skærmen??? Synes det begynder at blive pinligt hvor lidt du formår at følge med i hvad der foregår. Ihvertfald når det er noget jeg har skrevet om så tit og ofte og ligefrem har gjort et særligt stort nummer ud af.
Jeg har fortalt igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen herom som ingen andre - ja jeg ved ikke hvor mange gange jeg har fortalt at religiøse oplevelser og erfaringer altid er ÅBENBARINGER og alle åbenbaringer beror på EKSTATISK SELVTRANCDENS
i og med alle ÅBENBARINGERS EKSTATISKE karakter har vi transcenderet (overskredet eller overvundet) erkendelses barrieren mellem Gud og mennesket - mellem det menneskelige og det guddommelige - det jordiske og himmelske liv
Helligånden virker også kun på EKSTATISK vis - så erkendelses barrieren mellem os og Gud kan TRANSCENDERES - overvindes eller overskrides - så mødet og nærværet kontakten kan finde sted mellem os og Gud - og det guddommelige
Så vi kan
ikke erkende det Guddommelige, det religiøse eller Gud - vores virkelighed med Gud, gennem vores forstands almindelige måde at arbejde på og opnå erkendelse på og gøre sig erfaringer med de naturlige omgivelser - da Gud og det guddommelige er usynlig og skjult for vores "fysiske" øjne og vores forstands andre "fysiske" sanser, der ligger til grund for at vi kan gøre os erfaringer (erkendelser) med vores naturlige omgivelser og hvad der er i kummefryseren eller i køleskabet vores.
Altså i forhold til Gud og det guddommelige religiøse er der en erkendelsens barriere der skal overskrides eller overvindes TRANSCENDERES
Igen derfor alle religiøse guddommelige erfaringer vi mennesker gør os beror på ÅBENBARINGER - og igen alle ÅBENBARINGER har EKSTATISK KARAKTER - fordi i en EKSTASE er vi ude af os selv (uden at have mistet os selv) og dermed kan Gud - Guds Ånd og det guddommelige være "inde" nu vi er ude af os selv i EKSTASE og har givet plads til det guddommelige og religiøse kan gribe os og være "inde" - blive en nærværende virkelighed.
"inde" refererer ikke til bevidstheden eller noget subjektivt da alle religiøse åbenbarings erfaringer er antropo'kosmiske - subjekt og objekt adskillelsens er overvundet og selv og verden - subjekt og objekt er tilstede i et i verden værens samspil.Alle erfaringer af Gud og det guddommelige og religiøse beror derfor på EKSTATISKE ÅBENBARINGS ERFARINGER - fx HELLIGÅNDENS EKSTATISKE ÅBENBARINGS ERFARINGER - af de Nye Skabninger vi er i Kristus med alle Himmelske Åndelige Velsignelser - af Guds Kærlighed og Guds Ånd og Guds Fred der overgår vores forstand.
Jeg har skrevet mere end hundrede indlæg som den eneste her på Trosfrihed om det forhold som jeg som den eneste forstår ned i mindste detalje.
Jeg har endda senest forklaret dig det under din Jesus Kristus Ikon tråd.
Efter at mennesket i en ÅBENBARINGENS EKSTASE har erfaret Guds og det guddommeliges NÆRVÆR - vender mennesket tilbage til sig selv og sin forstand igen - men nu beriget med alle disse Himmelske Åndelige Velsignelser og Åbenbarings Erfaringer og Erkendelser af Gud og det guddommeliges NÆRVÆR - og som sådan når mennesket er vendt tilbage til sig selv og sin forstand og sproglige tænkning kan mennesket beskrive og berette om disse sine erfaringer af Gud og det guddommeliges NÆRVÆR.
Der er ingen problemer her - det har alle mennesker gjort i de sidste 200000 - 300000 år.
Mennesker kan altid beskrive og berette og fortælle herom - ja mennesket kan slet ikke lade være med at gøre dette - da disse oplevelser er så fyldt med mening og nyt liv og nye perspektiver - men vigtigst fyldt med Healing Power - HEL'bredelse - da Gud og det guddommelige og den guddommelige kærlighed altid virker HEL'bredende og forløsende og saliggørende på mennesker.
At du ikke kan sige noget - har noget at sige i den sammenhæng - er netop det der gør dig så trivielt at høre på og du taler i ring - i cirkler hele tiden uden at få sagt noget. Vi andre får intet udbytte af at høre på du ingenting har forstået - ja du har ingen vidnesbyrd overhovedet at bidrage med om det guddommelige i menneskers liv.
Folk bliver træt af dig når du ingenting har at sige herom og du ovenikøbet sabler folk ned som fx Jesus og Paulus og de første kristne Apostle og forfattere der virkelig har sagt rigtig rigtig meget i den her sammenhæng. Fx alt det Jesus har sagt om vores virkelighed med Gud - gør du konstant grin med. Dette er så grotesk at høre på når du samtidig flager med din Jesus Kristus Ikon oplevelse.
Efter min mening har du ødelagt meget på Trosfrihed med din misforståede negativ teologi - ja du har fuldstændig misforstået pointen i negativ teologi.
Nå men du er ikke værd at bruge tid på når du slet ikke læser hvad jeg har skrevet om igen igen og du så slet ikke har observeret dette.
Der er en grund til at jeg kalder dig "sleepy Arne" - du snorksover.
Jeg kender ligefrem intet menneske der som dig har en så ringe forståelse det religiøse guddommelige i vi menneskers liv.
Også derfor det er så grotesk hvor mange indlæg du har skrevet når der ingenting står i disse dine indlæg. Du har bare så ringe - ja nærmest ingen forståelse for den religiøse spirituelle dybdedimension der hører til dette at være menneske - ja fra første spor af kultur i Homo Sapiens fortid er det religiøse der også altid.
-0-0-0-0-
-0-0-0-0-0-
-0-0-0-0-
Arne:
Hanskrist, du har tydeligvis aldrig seriøst mødt en Kristus Ikon. - for så forsvinder al den snak.
Jeg svarede:
Ekstatisk fornuft formår at forlade sig selv og blive et med sit objekt (motiv; mål), dog uden at miste sig selv, men nu som forvandlet, gennem at det participerer i objektet. Subjekt og objekt indgår i en syntese og ny virkelighed eller skabelse med hinanden - vores eksistens kan forandre vores essens - og derfor taler vi med Schelling om ESSENTIALISATION:Hvad ville fornuften være uden ekstatisk fornuft og ja vice versa. Når fornuften arbejder tænkende, så vender den altid tilbage til sig selv. Ekstatisk fornuft formår at forlade sig selv og blive et med sit objekt (motiv; mål), dog uden at miste sig selv, men nu som forvandlet, gennem at det participerer i objektet. Subjekt og objekt indgår i en syntese og ny virkelighed eller skabelse med hinanden - vores eksistens kan forandre vores essens - og derfor taler vi med Schelling om ESSENTIALISATION:
Essentialisation er et begreb Tillich har hentet fra Schelling. Denne essentialisation skal ikke forstås i platonisk eller indisk forstand som en tings overgang til dens oprindelige tilstand af essentialitet eller potentialitet, idet en sådan forståelse ville indebære, at det, der var virkeligt under eksistensens vilkår, ville forsvinde med essentialisationen. Nej, essentialisation indeholder også et historisk element forstået på den måde, at det nye, der blev aktualiseret under eksistensens vilkår, føjer noget nyt til det essentielle (min kommentar indskudt: ja netop epigenetikken har bevist denne påstand). Det positive der skabes i eksistensen, forenes i essentialisationen med det essentielle og frembringer det absolut nye, den “Ny Væren”. “Participation i det evige afhænger af en kreativ syntese af en værensform (a being) essentielle natur og det denne værensform har gjort med sig selv i sin temporale eksistens. “Essentialisation som overgang til Ny Væren er således en filosofisk term for begrebet “frelse” med den deri indeholdte mulighed for selvrealisation. Bjarne Lentz "Paul Tillich" side 232