annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18652789
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2573796
Åndelig Føde 2238064
Et andet syn 2123501
Så er der linet op... 1723296
Galleri
Hvem gemmer sig bag HansKrist
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 47 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 13 af 50 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 ... 49 50 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42328 - 13/12/2023 23:24 Re: Kritikkens præmisser [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Hej Jan,

Citat:
Jan ABC:

Der findes ikke flere virkeligheder = der findes kun virkeligheden, og den indeholder vores sanselige verden, og den oversanselige verden = en verden vi ikke har adgang til.


En verden vi ikke har adgang til giver for mig ingen mening, for det første kan vi ikke vide om en sådan eksistere (da vi ikke har adgang til den) - så det er jo bare spekulation.

-0-0-0-0-

Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. Paul Tillich.


Kommer tanker ikke før ord?

Jo uden tvivl, men takket være ord og sprog og så igen skriftsprog - kan alle mennesker pludselig hjælpe hinanden og vi kan opdrage og skole næste generation takket være skriftsproget.

Menneskets intelligens eksploderer pga kultur (redskaber) og så talesproget, ordene, og sproget og dernæst skriftsproget. Virkelig her vores hjerner vokser vildt i størrelse og effektivitet.


Berøvet sin kultur (inklusivt ord sprog og skriftsprog) ville sapiens være en åndelig krøbling ude af stand til at overleve som andet end primat af laveste rang; den ville ikke engang kunne genopbygge et samfund, der i kompleksitet svarede til bavianernes eller chimpanserne. Edgar Morin.


Det må være det forhold at Paul Tillich tænker på da han skrev:

Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life. Paul Tillich; Systematic Theology, bd 1, side 18.

Fordi Spiritualitet er når vi mennesker er i kontakt med vores stærkeste SJÆLSKRÆFTER ENERGIER og det er vi takket være kultur og sprog ellers ville vi ikke være andet end primater af laveste rang.


Citat:
Edgar Morin:

Berøvet sin kultur ville sapiens være en åndelig krøbling ude af stand til at overleve som andet end primat af laveste rang; den ville ikke engang kunne genopbygge et samfund, der i kompleksitet svarede til bavianernes eller chimpanserne. Edgar Morin.

Menneskeånden bor i sproget, lever af sproget og tager næring af repræsentationerne, tegn/symboler, diskurser og ideer. Såvel tanken som bevidstheden bruger nødvendigvis de lingvistisk-logiske anlæg, som på en gang er både hjernemæssige, åndelige og kulturelle. Edgar Morin.

Vi er fuldt og helt blevet frugten af en biologisk evolution, og det er kun som afslutning på denne, at vi har udskilt os for at blive til sapiens-mennesker. Vi er blevet mere og mere afvigende, enestående, originale og fremmede; udenforstående i den kosmiske og senere i den biologiske udvikling. Vi har gjort os fri af den ved at opbygge kultur og noosfære.
Edgar Morin.



-0-0-0-

jeg tror Tikka kommer igen, hun døjer med noget hoste sygdom som så mange andre for tiden og når hun er frisk er det mit indtryk hun deltager igen.


Husk imorgen kl 10 på P1 Radio: Bibelen Leth Fortalt om 1 Thessalonika Brevet. Mener det bliver om hvordan vi skal forstå Kristi genkomst.

Albert Schweitzer siger at Kristi Genkomst - komme igen - var ret udbredt i menighederne - men at Paulus løser dette problem som forfatteren til Johannes Evangeliet også gjorde det.

Paulus løste problemet ved at det var når Kristus er blevet alt i alle - så er Kristus her selv sagt igen, kommet igen - fordi han er blevet alt i os alle.

For os der har iklædt os Kristus, os i hvem Kristus har vundet skikkelse - for os gælder at Kristus er her igen - ihvertfald for os er han.

Andre siger at Kristi genkomst blev Kirken - istedet for Kristi genkomst fik vi Kirken.

Når Kristus er blevet alt i alle er vi fremme ved det Messianske Guds Riget. Som dog er her allerede for os i Kristus men jo ikke er her endnu, i hele det omgivende samfund vi er en del af (jo ikke alle der iklæder sig Kristus).

Citat:
1 Kor 15:

når han kommer, de, som hører Kristus til. Derefter kommer enden, når han har tilintetgjort al magt og myndighed og kraft og overgiver Riget til Gud Fader. For Kristus skal være konge, indtil Gud får lagt alle fjender under hans fødder; som den sidste fjende tilintetgøres døden, for »alt har han lagt under hans fødder« – og når det hedder, at alt er underlagt, er det klart, at undtaget er Gud, der har lagt alt under ham. Og når så alt er underlagt ham, skal også Sønnen selv underlægge sig under ham, som har lagt alt under ham, for at Gud kan være alt i alle.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42329 - 13/12/2023 23:55 Re: Kritikkens præmisser [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7454
Sted: Sydsjælland
Hej Krishna/ABC.
Uanset jeres debat glæder jeg mig rigtig meget over så god, du er blevet, til at udtrykke dig.
Til Lykke med dét! smiler
Arne.
Top Svar Citer
#42330 - 14/12/2023 00:58 Re: Kritikkens præmisser [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Jeg mener - med adgang - at vi ikke kan træde ind i den - være i den - før vi dør. Men dem på den anden side kan meddele sig til os, så på den måde har vi adgang til den. Det bliver altsammen forklaret i VmL. Fornemmer du ikke den anden verden? Du er meget optaget af menneskets verden - hvorfor? Den forgår jo...

Your friend forever

Krishna

PS: Kan fortælle at Kristi genkomst har fundet sted i Vandrer mod Lyset blinker Det bliver spændende at lytte til dagens - Bibelen Leth Fortalt - et rigtigt godt program tommelop Og tak til Arne for hans kommentar heart Ja, det er gået fremad for mig ler Hvordan kan det være...


Redigeret af ABC (14/12/2023 01:09)
Top Svar Citer
#42335 - 14/12/2023 06:47 Re: Kritikkens præmisser [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Citat:
Jan ABC:

Jeg mener - med adgang - at vi ikke kan træde ind i den - være i den - før vi dør. Men dem på den anden side kan meddele sig til os, så på den måde har vi adgang til den. Det bliver altsammen forklaret i VmL. Fornemmer du ikke den anden verden? Du er meget optaget af menneskets verden - hvorfor? Den forgår jo...


"Jeg mener - med adgang - at vi ikke kan træde ind i den - være i den - før vi dør".


Nej i kristendommen - altså i Kristus er det himmelske og jordiske forenet - som Gud og mennesket er forenet - så der er ikke nogen anden side.

I Kristus er vi både velsignet med al Himlens Åndelige Velsignelser men mere end det også Evigt Liv og dette gælder mens vi lever - det virker mens vi lever.


"Du er meget optaget af menneskets verden - hvorfor? Den forgår jo."
citat

Nej jeg er optaget af:

1):

Den virkelighed med Gud Jesus bærer ind i verden vi har - hvilket er den Søn Fader Gud - JEG-DU dialogiske eller bøns virkelighed vi mennesker har med Gud - til Gud - gennem Guds Ånd - Gud Helligånden.

2):

De Nye Skabninger - de Nye Mennesker vi er i Kristus - qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os. Helligåndens Frugter og Helligåndens Karismatiske ÅndsGaver.

3):

At iklæde mig Kristus - lade Evigt Liv (mit Evige Liv) som er Kristus præge mine kontemplative stunder.

Hverken 1) eller 2) eller 3) skal forgå.


"Fornemmer du ikke den anden verden" citat

Jamen det er mit "i Kristus liv" som er livet for mig (som det var for Paulus) er Gud og mennesket forenet i et Søn -Fader eller JEG-DU dialogisk bønsforhold gennem Helligånden

I Kristus er ligeledes det Himmelske og Jordiske forenet - det vil sige det Guddommelige og det menneskelige er forenet. Vi siger, i Kristus har vi hele Guddomsfylden i kød og blod.

Så det du kalder den anden verden er i kristendommen brudt fuldstændig igennem til mennesket så der er ikke en "anden oversanselig og overnaturlig verden" i kristendommen - en sådan barriere eller sådanne to adskilte "verdener" blev nedbrudt i Begivenheden Kristus - hvor det Himmelske og Jordiske blev forenet - hvor Gud og mennesket blev forenet.


-0-0-0-


Men det er meget interessant at drøfte de her forhold med dig Jan ABC - hvor forskellige vi ser på tingene - du opdager hvad HansKrist står for og jeg opdager hvad du står for Jan ABC (og VML og ja Lau Sander Esbensen).

Såvel som jeg lærer hvordan jeg skal beskrive forskellen på hvad det vil sige at være kristen og som I ser på tingene - dig Jan ABC og Lau Sander Esbensen ud fra jeres VML engagement.

Sjovt når man rigtig får øje på de ret store forskelle. Forskellene er jo enorme - meget store. Ja afgørende store fordi i Kristus er Gud kommet nær som virkelighed for os kristne og vi har derfor ingen tanker og spekulationer om "en anden oversanselig overnaturlig verden" udenfor os da vi lever i "virkelighed med og forening" Gud og mennesket - det Guddommelige og menneskelige - det Himmelske og Jordiske.

Dette (Begivenheden Kristus ind i verden) er selvfølgelig voldsomt og et CHOK for det gamle menneske og jøderne - også derfor Paulus's Omvendelse i Damaskus var så dramatisk og har ændret verden for altid - de kristne's ""i Kristus" SPIRITUALITET" er den SKABENDE DYNAMIK ind i verden der har ført til og stadig hvert øjeblik fører til de største positive forandringer i verden. Fyldt med Glæde Humør og Ukuelig GåPåMod - GEJST og SPIRIT.

At Gud der er Kærlighed er kommet til os og det Himmelske og Jordiske er forenet - sætter sig spor overalt i musikken og malerkunst - ja al kunst. I musikken og sangen igennem 2000 men også idag når Malte Ebert eller Andreas Odgaard eller andre synger.


Nå men det er vores samtale der er det vigtigste Jan ABC.

Var det matematik ville det vigtigste være hurtigst muligt at nå frem til den rigtige løsning.

Men sådan er det ikke når de religiøse drøfter med hinanden.

Her prøver vi at forstå modpartens synspunkter og vi elsker og respekterer forskellene og indimellem er der nok nogle der rykker sig af enten at overvære disse samtaler eller at deltage i disse samtaler - derfor de er så vigtige.



Det kunne minde om Trosfrihed på skinner - Trosfrihed oppe at køre igen som da Thomas debatterede med Arne og Tikka og indimellem dig Jan ABC og også HansKrist fra tid til anden kiggede ind og var med.

Og selvfølgelig kommer Tikka igen - hun har alt for meget på hjertet men især i tankerne i hovedet hun gerne vil sige til de ting vi drøfter

man ville også være godt dum hvis man ikke gav sit besyv med -
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42337 - 14/12/2023 14:32 Re: Gud er Kærlighed [Re: ]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Du bedes læse dette...

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/42302/ABC.html#Post42302

Og disse to tråde...

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/42310/Selvjustits_og_Debatregler.html#Post42310

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/42314/En_frelser_er_foedt.html#Post42314

Hvordan støtte og hjælpe andre på vejen heart Hvad skal vi frelses fra ler Hvem frelser blinker Læs nu det hele, og vend så tilbage til os i de relevante tråde...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
annonce
Side 13 af 50 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 ... 49 50 >


Seneste indlæg
Gud
af Arne Thomsen
19/09/2024 19:34
Er der en reformation på vej...
af Arne Thomsen
17/09/2024 14:39
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Nyheder fra DR
14 personer er anholdt i Portugal for at..
19/09/2024 22:31
Libanon: Sprængstofferne blev placeret ..
19/09/2024 22:07
Frankrigs premierminister har præsenter..
19/09/2024 21:21
Oversvømmelser har ramt Italien: To per..
19/09/2024 20:49
Landstræner melder Skjelmose VM-klar ef..
19/09/2024 19:58
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Eksperter vil tilføje hjertesvigt til W..
19/09/2024 20:19
14 personer anholdt for at påsætte dø..
19/09/2024 20:10
Over 30 ulovligt fældede træer vækker..
19/09/2024 19:57
Zelenskyj skal møde Harris og Trump ved..
19/09/2024 18:54
Forsikringsgiganten Tryg udvider brug af..
19/09/2024 18:23