0
registrerede
714
gæster og
162
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#40685 - 11/08/2023 12:50
Re: Bibelen for Ateister
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3416
Sted: Nørresundby
|
|
Om min i Kristus Væren - min i Kristusparticiperende eksistensforvandlende Ny Natur - de Nye Skabninger vi er i Kristus - den nye skabning jeg er i Kristus.
Part 2:
Troen.
Hvordan skal vi forstå begrebet TRO i en Ny Testamentlig urkristen sammenhæng.
Kristendommens trosbegreb bliver introduceret af Paulus og betyder ikke hvad vi moderne mennesker forbinder tro med (altså at læse fx i bibelen og tro hvad der står her ordret bogstaveligt fra a - z (dette er hjernespind ifølge Paulus og Luther og HansKrist)).
At TRO i en Ny Testamentlig sammenhæng betyder:
At have GudsTro som Abraham
Det er en Kraft - ja lig med at erfare Gud Helligåndens mægtige vidunderlige forunderlige stærke kræfter og energier med os - ja Troen er som Paulus siger det, lig med Kristus Selv der virker mægtig i os - udvirker mægtige gerninger igennem os.
Tro hos Paulus betyder ikke tro som vi moderne mennesker eller bibelfundamentalister opfatter tro.
TROEN hos Paulus betyder ikke at rende rundt og have Gammel Testamentlige trosforestillinger i hovedet. TROEN er jo også ældre end GT (Abrahams Guds'Tro fx) - det er mennesker der har TRO som Guds TRO - TRO på GUDSVÆRK med os gennem at vi har GUDS ÅND at Gud kan meddele sig til os og vejlede og føre os og fylde os med store sjælskræfter (ja som Abraham fx erfarede det) - at vi er grebet af ÅNDEN og ÅNDEN er over os og vi er drevet af ÅNDEN.
Hvordan TRO skal retteligen forstås hos Paulus kan vi også læse om hos Paul Tillich og Luther og R Otto:
Paul Tillich:
The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.
The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.
Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.
Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.
TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker. Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.
-0-0-0-
Begivenheden Kristus ind i verden er også Troen ind i verden.
Begivenheden Kristus er den Gud Helligåndens Ny Væren og Liv og Virke/Virkelighed ind i verden begyndende ret for alvor ved mennesket Jesus.
Det er inkarnationen, Gud i mennesket, i kød og blod, altså Kristusmennesket - altså Kristus der virker mægtig i os = Gud der virker mægtig i os - gennem sin Ånd - Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os. Altså det Guds Nådesværk vi kristne er døbt og iklædt Kristus qua at vi derigennem er begavet med Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os, frugter og gaver, karismatiske nådegaver der medfører ifølge Paulus en maslow'sk form for selvaktualisering hos hver enkelt af os, vores særlige anlæg og evner kommer til udtryk (i detalje kan vi læse herom flere steder hos Paulus).
Guds Kærlighed Kristus der er udgydt i vore hjerter ved Gud Helligånden der er os givet i kød og blod - altså i Kristus har vi hele Guddomsfylden i kød og blod.
dette var part 2 og så skulle vist den ged om Troen være barberet engang for alle.
part 3 vil blive om hvordan vi skal identificere og karakterisere dette at være i Kristus og at Kristus virker mægtig i os - som også er det samme som at være grebet af Ånden og drevet af Ånden.
Ånden den levende Guds Ånd - Ånden der gør levende betyder Kristus selv, Gud selv hos Paulus - mest rigtig ville være at læse det som Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger i os, igennem os og med os.
Men teologisk kan vi skelne mellem Gud Søn og Gud Fader og Gud Helligånden - men ikke i praksis da det simpelthen er Gud der gør sig gældende i alle eksemplerne.
I kristendommen bekræfter vi gennem vores Kristus Tro den gensidige immanens af Gud og mennesket ved Guds Ånd.
Populært sagt; i Kristus har vi hele guddomsfylden i kød og blod; og vores legeme er et tempel for Gud Helligånden.
Nå men part 3 vil være hvordan vi kan identificere og karakterisere dette at være i Kristus, at være grebet og drevet af Ånden - at erfare Gud Helligådens vidunderlige forunderlige gerninger med os - frugterne og gaverne i forbindelse med det Guds Nådesværk vi er i Kristus.
vi kunne også sige at part 3 bliver om, hvor er dog den Ånd som Paulus taler om, hvor og hvordan virker Ånden som Paulus taler om, hvor og hvordan ses det at Kristus virker mægtig i os - vi kristne, den enkelte kristne.
spændende part 3 du lægger op til HansKrist
-0-0-0- -0-0-0- -0-0-0-
her til slut må jeg lige sige, hvor er du dog forskelligt fra alle andre mennesker HansKrist såvidt forståelsen af kristendommen, til trods for du bygger på anerkendte autoriteter som Albert Schwitzer og Paul Tillich fx.
Ingen er vel så forskellige som dig HansKrist og Tikka, det mest slående er jo jeres fuldstændige diamentralt modsatte forståelse det kristne trosliv og dets spiritualitet.
Jeres konklusioner om kristendommen bliver jo også så forskellige som noget kan være: Tikka der siger at alt hvad der findes hos Paulus og ja i kristendommen er hjernespind og dig der siger at alt hos Paulus bliver bekræftet af moderne medicinsk neurovidenskab og psykologi indenfor især helbredelser. Og dig HansKrist der hårdnakket hævder at det intet har med hjernespind at gøre men at det drejer sig om de ekistensforvandlende sjælelige spirituelle kræfter der findes i menneskets liv som vi kan gøre os erfaringer med og som videnskaberne kan eksperimentere med og lave forsøg med, over.
Du HansKrist har tydeligvis stillet dig i eksistens og virkeligheden og Tikka kløjs rundt i subjektivitet alene, i bevidstheden og sindet på sig selv og andre.
Du HansKrist der siger at hjernen (og bevidstheden eller vores intelligens) alene skal bruges til at løse problemer vi møder på livets vej, hvad sker der hvis vi sejler langt ud på havet (som Columbus gjorde), hvordan får vi vedvarende grøn energi etc etc, mens Tikka hævder hjernen og bevidstheden bruges til at skabe ukritisk fiktion - altså er fyldt med forestillinger og disse forestillinger er det nærmeste vi kommer virkeligheden. Virkeligheden kan aldrig ifølge Tikka læres gennem erfaring, altså ved at sejle ud på havet længere end vi nogensinde har gjort eller ved at finde ud af hvordan pokker får vi en CO2 neutral vedvarende energiforsyning.
Ifølge Tikka er Columbus' rejse som vi forestiller os det og hvad Paulus skriver er som vi forestiller os det, det foregår altsammen inde i hovedet på os, vi kan ikke drukne ved at falde overbord på Columbus' skib, det er blot en forestilling og vi kan ikke blive helbredt af den entusiasme (i Gud Væren) og ekstatiske begejstring og glæde vi hører om hos Paulus, det er blot hjernespind og forestillinger, og ingen videnskaber kan undersøge den spiritualitet vi finder hos Paulus da det hele er forestillinger i hovedet på folk, og der er ikke noget konkret for videnskaberne at tage fat i når de skal undersøge den paulinske spiritualitet.
Nu udstiller du Tikka, tror du ikke Tikka har lyst til at trække i land? Og at hendes udtalelser kommer fra en periode i depression og psykose hvor hun ikke kunne kende forskel på hendes egne bevidsthedsforestillinger og så den eksistentielle virkelighed, hvor man kan blive bidt af en flåt og komme længere her i livet med engagement og entusiasme og ekstatisk begejstring og glæde.
At bruge hjernen til at skabe fantsifulde fiktive trosforestillinger fylder jo hjernen, vores bevidsthed, med unyttigt ragelse, bras, der gør at hjernen bliver så belastet og tynget og optaget af ligegyldige forhold, at vi ikke formår med hjernen og vores intelligens at løse de problemer vi møder på livets landevej.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#40687 - 11/08/2023 19:31
Re: Bibelen for Ateister
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 5413
Sted: Sydsjælland
|
|
Hanskrist. Du skriver til mig om din Kristentro:
Jeg kan ikke forklare dig hvad det dækker over, da jeg allerede har forklaret det så klart og tydeligt og pædagogisk som det kan gøres, et utal af gange igennem årene her på Trosfrihed, og ingenting hjalp det, så det kan ikke lade sig gøre. Det må jeg jo så tage til efterretning.
Samtidig tænker jeg på, hvor mange, der mon er i samme situation som mig
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#40710 - 13/08/2023 11:33
Re: Bibelen for Ateister
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3416
Sted: Nørresundby
|
|
Part 1 igen lidt derom Om dette at være i Kristus At være i Kristus er at være i TROEN TROEN er KRISTUS TRO Og den kristne forening med Gud: er Kristus i os, som forener os med Guds Ånd så vi kan vide hvad der bor i Gud og hvad Gud vil os i sin Kærlighed Kristus. det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. 1 Kor 2 Lykkelige de mennesker der er grebet af ÅNDEN og drevet af ÅNDEN - der er i Kristus - der er i Gud. Åndens frugter og Åndens gaver til vi mennesker beskriver ingen så detaljeret om som Paulus. Alt hos Paulus drejer sig om Begivenheden Kristus: I Kristus er Gud kommet til os - bor Gud i os med sin Ånd så vi kan vide hvem Gud er for os og hvad Gud har til os af frugter og gaver - velsignelser. AMEN (ingen kan skrive, forklare, som du HansKrist om tingene). Derfor er kristendommen ikke religion på den måde som vi almindeligvis forstår det, nemlig en million milliard mennesker der gør sig til overfor Gud, skaber sig overfor Gud i forsøg på at nå Gud gennem viden og godhed og gode gerninger og åndelige meditations øvelser. Denne form for primitiv religions tilbedelse finder vi ikke at være centralt og hvad sagen drejer sig om hos Paulus (men det findes desværre lidt for udtalt i evangelierne). Hos Paulus - altså i den tidligste første kristendom hvor Jesus' person og Jesu Guds Ånd stadig er overbevisende og overvældende uimodståelig levende virkende i verden drejer alt sig om at i Kristus er Gud i os med sin Ånd og sin Skaberkraft til at forvandle os gennem sin Ånd og velsigne vores liv med Åndens frugter og Åndens gaver. Der er meget mere levende SPIRITUALITET - i Kristus SPIRITUALITET - hos Paulus - ja Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os er overvældende tydeligt iblandt de kristne - ingen kan være i tvivl om den levende Guds Ånd's allestedsnærværelse og tilstedeværelse iblandt de kristne. Hos Paulus altså i Kristus er vi beboet af Gud, er Gud i vores indre, fordi vi har Gud i os - Gud har inkarneret os - så Gud er kommet til hvert enkelt af os og er en konkret Åndelig Virkelighed der gør sig gældende i vores liv som 1 Kor 2 er så smukt et eksempel på. Ikke så mærkeligt med det ovenfor i mente at Paulus bliver kaldt ÅNDENS APOSTEL "pr se". Ja Bogstaven (Loven) slår ihjel det er Ånden der gør levende. Og det sidste Paulus kunne finde på var at gøre vores virkelighed med Gud i Kristus til en ny lov - ja der hvor ÅNDEN er, der er også altid FRIHEDEN 2 Kor 3. Vi kan også læse Galaterbrevet hvis vi ønsker at blive helbredt fra den vildfarelse at Paulus skulle være fundamentalist. Paulus står vagt om at når vi nu har fået Friheden og Ånden fra Gud i Kristus - skal vi ikke igen gøre Kristus til en lov og spændetrøje - til primitiv religion med falsk ydmyghed og lovbefalet fromhedsliv - en bogstavelig lære fyldt med forskrifter. Ingen kan sige Jesus Kristus er Herre uden ved og igennem Helligånden - det er og bliver en ÅBENBARING vi gives gennem Den Hellige Guds Ånd. Som 1 Kor 2 så smukt har formuleret det. Hvis det kunne læses og troes ville det jo komme fra vores egen ånd - komme fra os selv - altså være hjernespind. I både 1 Kor 2 og 2 Kor 3 redegør Paulus for at TROEN (Kristus TROEN (den gensidige immanens af Gud og mennesket ved Guds Ånd)) ikke kommer fra os selv - men er en Gud Helligåndens ÅBENBARING. Jamen skal vi så ikke tro på Guds Ånd (Gud Helligånden) nej for Guds Ånd er Guds og hører ikke ind under vores trosforestillinger - jamen skal vi så ikke tro på Gud - jo ud fra som Gud meddeler sig til os som var det Abraham grundede sin Gudstro på. -0-0-0- I kristendommen - i Kristus - er der ikke tale om en fjern og utilnærmelig Gud - ikke tale om Gud over os - men om Gud i os - der med sin Ånd ÅBENBARER for os hvad Gud i sin Kærlighed Kristus har til os af Nådegaver - Åndens frugter og Åndens gaver. Det Guds Nådes Kraftværk vi er i KRISTUS - qua Gud Helligånden er os givet. Kristendommen er bygget på INKARNATIONS BEGIVENHEDEN KRISTUS - Gud i os: den Gud Helligåndens Ny Væren og Liv og Virke/Virkelighed ind i verden begyndende ret for alvor ved mennesket Jesus - at vi hver enkelt af os har Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med i vores liv - men som forsætter med uformindsket styrke efter Jesus død fordi Begivenheden Kristus er allestedsnærværende alletidersnærværende - ikke eksklusivt gælder Jesus som teologerne fejlagtigt har opfattet det fordi de har glemt at studere hvad vores i Kristus Væren betyder. Jeg fik et mindre chok da jeg mødte Paulus - alt blev her vendt på hovedet for det teologer og præster som vi kender dem påstår kun gælder Jesus det gælder hos Paulus fandeme os. Teologerne har med alle deres dogmer omkring Jesus person ødelagt den urkristne paulinske SPIRITUALITET - virkelighed med Gud vi har i Kristus. Endda så meget at Arne aldrig havde hørt om dette at være i Kristus - selv om det eksplicit findes over 50 gange hos Paulus og implicit over 100 gange. Og Albert Schweitzer siger at kristendommens grundessens er KRISTUS MYSTIKKEN - vores væren i Kristus. Alt - ja fandeme ALT hos Paulus drejer sig om Begivenheden Kristus - de Nye Skabninger vi er i Kristus.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#40716 - 13/08/2023 16:57
Re: Bibelen for Ateister
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 5413
Sted: Sydsjælland
|
|
Hanskrist, du skriver blandt meget andet:
Jamen skal vi så ikke tro på Guds Ånd (Gud Helligånden) nej og du fortsætter:
for Guds Ånd er Guds og hører ikke ind under vores trosforestillinger - jamen skal vi så ikke tro på Gud - jo ud fra som Gud meddeler sig til os som var det Abraham grundede sin Gudstro på. Denne Gud, du skriver om, har ikke meddelt sig til mig - i hvert fald ikke udover den dybe kærlighed, der gik dybt ind i mig, fra en Kristus Ikon og hvorfra jeg også fik meddelelse om ikke at tage dogmerne alvorligt. Jeg har nu mange år senere oplevet: "Sandheden om Verdens Væren: Det ufattelige Mirakel!" I miraklet aner jeg, hvad jeg må nøjes med at benævne: Det guddommelige. Så nu ved jeg, hvordan jeg skal stræbe efter at leve - resten af mit liv. Og jeg ser intet behov for at vide mere.
Jeg respekterer dine oplevelser, men de er ikke mine
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#40719 - 14/08/2023 12:23
Re: Bibelen for Ateister
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3416
Sted: Nørresundby
|
|
Ja Arne jeg kendte jo dit svar fra vores tidligere meget heftige diskussioner debatter om tingene Jeg indrømmer gerne at den SPIRITUALITET eller virkelighed vi mennesker erfarer med Gud som Jesus og Paulus præsenterer os for den har jeg et rungende stort JA til - selvfølgelig også fordi jeg genkender (gennem mine egne åndelige (religiøse spirituelle) erfaringer) den SPIRITUALITET - og virkelighed med Gud - som Jesus og Paulus præsenterer for os og som de begge er blevet religionshistorisk verdensberømte for og som har grundlagt det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET. Du Arne siger stort set det stik modsatte - som når du flittigt har hævdet følgende hårdnakket dogmatisk gennem årene: Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud? Jeg tror det ikke!
som en del af det ufattelige guddommelige - en ufattelighed, jeg fornemmer, at man ikke skal gramse i, men i stedet skal bruge de givne evner i kærlighed til verden - så godt og så længe, man kan. Egentlig ganske enkelt og ligetil - og uden åndsrigdom ;)
Jeg spilder ikke kræfter på at spekulere over, hvad det guddommelige er. Det evner jeg jo alligevel ikke - og har jeg jo egentlig ikke behov for at vide - ja, måske er det endda hovmodigt at "kloge sig" på dét
agnostisk panteist
at bag de mange menneskeskabte Guds-billeder ligger der vel dog noget guddommeligt, som vi mennesker blot ikke magter at fatte
Det lidt længere svar er: Vi mennesker og vore religioner har forestillinger om Gud som en person, der ligner et menneske - endda som oftest af hankøn. Mig forekommer dette at være naivt og snæversynet - en nedgøring af det guddommelige, så det kan rummes i menneskelig bevidsthed. For mig er Gud eller det guddommelige noget langt højere, noget som menneskelig bevidsthed ikke kan rumme og - tror jeg - heller ikke skal forsøge at rumme. Men jeg oplever/fornemmer noget guddommeligt i verdens væren - enkelt og ligetil - umuligt at fornægte - men uden at kunne sætte ord på.
Jeg har nok aldrig bedt til nogen Gud
i denne kærligheds-sammenhæng er vi mennesker på denne klode, i denne galakse, dette univers jo nærmest en ubetydelighed
anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud. Det er meget tydeligt at du tager klart afstand fra den virkelighed med Gud vi mennesker har erfaringer med (SPIRITUALITET) ifølge HansKrist og ikke mindst ifølge Jesus og Paulus. Kunne vi forestille os Jesus sige: "Jeg har aldrig bedt til Gud
det tilkommer ikke os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud" etc etc. NEJ Jesus gør det STIK MODSATTE - han grundlægger en hel verdensreligion på de stik modsatte antagelser - at Gud hverken er ukendt eller fjern for os - og dermed brager det sublime kristne trosliv og dets SPIRITUALITET ind i verden. Gud Helligåndens vidunderlige og forunderlige gerninger med os - det Guds Nådes Kraftværk vi er i Kristus brager uforhindret af dogmatisme ind i verden som Gud Helligåndens Frugter og Gud Helligåndens Karismatiske Gaver - Nådegaver. Dermed brager ind i verden vores, igennem bøn fx, lidenskabelige inderlige dynamiske kærlige nære intime relation til Gud vor Himmelske Fader (til forskel fra jordiske) - vores i Gud Fader SPIRITUALITET - vi Guds Børn med Guds Ånd. Kristendommen er grundlagt på de Nye Skabninger vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os. Friheden og Ånden som vi har direkte fra Gud. 1 Kor 2 (som Jung selvfølgelig elsker da Jungiansk Psykologi er grundlagt på de grund antagelser Paulus redegør for i 1 Kor 2) slår ligesom hovedet på sømmet såvidt den gnosis og erkendelse der gælder vores Åndelige virkelighed med Gud: Hvad intet øje har set og intet øre hørt,
og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,
det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,
det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. -0-0- Jamen kære HansKrist vi ved da godt at du her på trosfrihed er den eneste ærlige kristne - og det er efterhånden gået op for os at det er den "hard core" urkristne paulinske i Kristus SPIRITUALITET som fx Paul Tillich præsenterer os for i sit hovedværk Systematic Theology bind 1 og 2 og 3.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
annonce
|
|