Jan ABC:
Men lad os tale om Paulus - dit ynglingsemne - for hvad troede han på? Troede han på historien om Adam og Eva? Syndfloden? Moses? Jesu kødelige opstandelse? Noget må han da have troet på? Han var jo ikke ligesom os andre?
Troede han på historien om Adam og Eva?
Ja som en metafor - ikke bogstaveligt - han brugte det selv i sine breve som metafor.
Tro hos Paulus betyder ikke tro som vi moderne mennesker eller bibelfundamentalister opfatter tro.
TROEN hos Paulus betyder ikke at rende rundt og have Gammel Testamentlige trosforestillinger i hovedet. TROEN er jo også ældre end GT - det er mennesker der har TRO som Guds TRO - TRO på GUDSVÆRK med os gennem at vi har GUDS ÅND - at vi er grebet af ÅNDEN og ÅNDEN er over os og vi er drevet af ÅNDEN.
Hvordan TRO skal retteligen forstås hos Paulus kan vi også læse om hos Paul Tillich og Luther og R Otto:
Paul Tillich:
The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.
The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.
Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.
Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.
TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.
-0-0-0-
Iøvrigt har jeg redegjort herfor tusindvis af gange men det preller åbenbart af på dig som vand på en gås.
Er du ikke i stand til at lære nyt
TRO i en Ny Testamentlig sammenhæng er ikke identisk overhovedet med vi moderne menneskers opfattelse begrebet tro.
Det er os moderne mennesker der ikke forstår TRO i en Ny Testamentlig sammenhæng som et religiøst SPIRITUELT begreb (læs ovenfor hvad Paul Tillich Luther og R Otto skrev).
I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.
En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.