Når jeg ser tilbage, er det, der synes mærkeligt for mig nu, ikke, at folk ville ønske at legemliggøre Jesu værdier, men at andre ville kritisere dem for det. Hvad der virker endnu mærkeligere er, at få kristne i nutiden matcher denne profil. er, at muslimer syntes at legemliggøre Jesu værdier bedre end kristne.
1. Jesus var skægget, som de fleste muslimer er, men kun den sjældne kristne.
2. Jesus klædte sig beskedent. Hvis vi lukker øjnene og danner os et mentalt billede, ser vi flydende klæder, fra håndled til ankler – meget ligesom de løse arabiske thobes og den indio-pakistanske shalwar kameez, typisk for muslimerne i disse områder. Hvad vi ikke forestiller os, er det afslørende eller forførende tøj, der er så allestedsnærværende i kristne kulturer.
3. Jesu mor dækkede sit hår, og denne praksis blev opretholdt blandt de kristne kvinder i Det Hellige Land op til midten af det tyvende århundrede. Igen er dette en praksis, der opretholdes blandt muslimer såvel som ortodokse jøder (hvoraf Jesus var en), men ikke blandt moderne kristne.
Manerer
1. Jesus fokuserede på frelse og undgik skønhed. Hvor mange "retfærdige" kristne passer til denne "Det er ikke kun om søndagen"-profil? Hvor mange "fem bønner om dagen, hver dag hele året" er muslimer?
2. Jesus talte med ydmyghed og venlighed. Han "showboat" ikke. Når vi tænker på hans taler, forestiller vi os ikke teater. Han var en simpel mand kendt for kvalitet og sandhed. Hvor mange prædikanter og hvor mange evangelister følger dette eksempel?
3. Jesus lærte sine disciple at hilse "Fred" (Luk 10:5), og derefter sætte eksemplet: "Fred være med jer" (Luk 24:36, Joh 20:19, Joh 20:21, Joh. 20:26). Hvem fortsætter denne praksis den dag i dag, kristne eller muslimer? "Fred være med dig" er betydningen af den muslimske hilsen, "Assalam alaikum." Interessant nok finder vi også denne hilsen i jødedommen (1. Mosebog 43:23, 4. Mosebog 6:26, Dommere 6:23, 1. Samuel 1:17 og 1. Samuel 25:6).
Religiøs praksis
1. Jesus blev omskåret (Luk 2:21). Paulus lærte, at det ikke var nødvendigt (Rom 4:11 og Gal 5:2). Muslimer tror, det er.
2. Jesus spiste ikke svinekød, i overensstemmelse med Det gamle Testamentes lov (3 Mosebog 11:7 og Femte Mosebog 14:. Muslimer mener også, at svinekød er forbudt. Kristne … ja, du forstår ideen.
3. Jesus gav eller tog ikke åger i overensstemmelse med Det Gamle Testamentes forbud (2. Mosebog 22:25). Åger er forbudt i Det Gamle Testamente og Koranen, som det var forbudt i Jesu religion. Økonomierne i de fleste kristne lande er imidlertid struktureret på åger.
4. Jesus utugt ikke og afholdt sig fra udenomsægteskabelig kontakt med kvinder. Nu strækker dette problem sig til den mindste fysiske kontakt med det modsatte køn. Med undtagelse af at udføre religiøse ritualer og hjælpe dem i nød, rørte Jesus aldrig engang en anden kvinde end sin mor. Strengt praktiserende ortodokse jøder opretholder denne praksis den dag i dag i overholdelse af Det gamle Testamentes lov. Ligeledes giver praktiserende muslimer ikke engang håndtryk mellem kønnene. Kan Christian "kram din næste" og "kysse bruden" menigheder fremsætte samme påstand?
Tilbedelsespraksis
1. Jesus rensede sig selv med vask forud for bøn, sådan som de fromme profeter gik forud for ham (se 2. Mosebog 40:31-32 med henvisning til Moses og Aron), og som det er praksis for muslimer.
2. Jesus bad i udmattelse (Matt 26:39), ligesom de andre profeter (se Nehemias 8:6 med hensyn til Ezra og folket, Josva 5:14 for Josva, 1. Mosebog 17:3 og 24:52 for Abraham, Anden Mosebog 34:8 og 4. Mosebog 20:6 for Moses og Aron). Hvem beder sådan, kristne eller muslimer?
3. Jesus fastede i mere end en måned ad gangen (Matt 4:2 og Luk 4:2), ligesom de fromme gjorde før ham (2. Mosebog 34:28, 1. Kongebog 19:, og det samme gør muslimer i den årlige faste i måneden ramadan.
4. Jesus valfartede med det formål at tilbede, som alle ortodokse jøder stræber efter at gøre. Den muslimske pilgrimsrejse til Mekka er velkendt og hentydes til i Bibelen (se Det første og sidste bud).
Trosbekendelsesspørgsmål
1. Jesus underviste i Guds enhed (Mark 12:29-30, Matt 22:37 og Luk 10:27), som formidlet i det første bud (2. Mosebog 20:3). Ingen steder erklærede han treenigheden.
2. Jesus erklærede sig selv som en mand og en Guds profet (se ovenfor), og ingen steder hævdede han guddommelighed eller guddommelig sønskab. Hvilken trosbekendelse er ovenstående punkter mere i overensstemmelse med – den treenige formel eller islams absolutte monoteisme?
Man undrer sig over, hvad der skete mellem den første generation af Jesu tilhængeres praksis og nutidens kristne. Samtidig skal vi respektere det faktum, at muslimer eksemplificerer Jesu lære mere end kristne gør. Desuden bør vi huske, at Det Gamle Testamente forudsagde, at tre profeter skulle følge. Johannes Døberen og Jesus Kristus var nummer et og to, og Jesus Kristus forudsagde selv den tredje og sidste. Derfor taler både Det Gamle og Det Nye Testamente om en endelig profet, og vi ville tage fejl, hvis vi ikke betragtede den sidste profet for at være Muhammed, og den endelige åbenbaring for at være islams
http://www.youtube.com/watch?v=OXNQ4Z1B44g