Hej Jan. Mao er fra 1900-tallet og har nok ikke haft overskud til den religiøsitet/filosofi, der åbenbart blomstrer i nutidens Kina (En samlet vurdering af nutidens Kina formår jeg selvfølgelig ikke at kaste mig ud i).
"Kamelen" i denne sammenhæng er jo en kraft overalt og i alt, en vej, noget guddommeligt og ubeskriveligt, kaldet Dao, som et alternativ til: "en Gud af hankøn anbragt i Himlen".
Det er rigtigt, at vi mennesker ikke har en fortrinsret foran andet levende i daoismen - at verden ikke er antropocentrisk - sådan som vi ser det i f.eks kristendommen.
Sammenholdt med biologisk videnskab forekommer daoismen mig mindre primitiv end de fleste religioner.
Hvornår begynder du at tage dét her alvorligt?
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
Hej Jan. Set med mne øjne, så pjatter du. Det vil jeg ikke spilde tid på Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed