Nej TROEN der er en
erfaring af EKSTATISK BEGEJSTRING og ENTUSIASME - INSPIRATION og ÅBENBARING - dette at være grebet og drevet af ÅNDEN - Guds Ånd - Gud Helligånden - er en ERFARING (1 Kor 2) - noget alle mennesker kan have erfaringer med - sådan er den menneskelige biologi simpelthen indrettet og det kan der på neurobiologisk grundlag føres bevis for.
Jeg var hverken det ene eller det andet da disse ERFARINGER - åndelige spirituelle erfaringer brød igennem til mig - hvor det var hele mennesket mig der var ramt i krop og sjæl og ja i hele min eksistens - center cor hjerte (det er ikke noget der kun forgår i bevidstheden så det er ikke noget forestillet mentalt men noget der sker med en (så det kommer ikke af at tro noget man læser da det hører liv og eksistens til når man er mest vital og levende - og altså ikke tænkende og ikke mentalt forestillende sig noget).
-0-0-0-
Our spiritual experience is that of St Paul and it belongs to one and the same spiritual world whatever differences there may be between us. Nicolai BerdyaevDet er noget universelt - der også eksisterede før Skrifterne - før historisk tid med alfabetet og skriftsproget.
Det ville være nemt hvis man kunne sætte sig ned og læse sig til det igennem at man troede på det man læste men det kan man ikke.
Det er noget man skal gøre sig erfaringer med at vores biologi og nervesystem og hvad det vil sige at være et helt menneske der aktivt og kreativt handler i verden i forhold til omgivelserne og der midt i at leve så helt og fuldt og engageret kan så opstå de religiøse spirituelle erfaringer som alle ligner præcist som Paulus beskriver dem.
Our spiritual experience is that of St Paul and it belongs to one and the same spiritual world whatever differences there may be between us. Nicolai BerdyaevPaulus siger netop at det ikke er noget vi kan læse os til (så du er lidt sjov med at du har fundet et sted hvor Paulus modsiger sig selv og dette holder du hårdnakket fast i selv om Paulus står for noget helt andet overalt i sine breve).
I den forbindelse fylder to af Paulus's erkendelses teoretiske helt store kapitler for meget 1 Kor 2 og 2 Kor 3. Ingen kan komme udenom hvad Paulus her siger - disse to kapitler må læses og forstås.
Jeg ved godt det er chokerende læsning for det kristne bibelfundamentaliske kætteri der begyndte efter reformationen. Også derfor bibelfundamentalisme ikke er kristendom men et af kristendommens mange vildfarelser og kætterier falske lære.
-0-0-0-0-
Det der er sjovt ved dig Tikka er at du ikke er kristen ihvertfald efter hvad du mange gange har skrevet sort på hvidt - men at du alligevel fremstiller kristendommen som dogmatisk bibelfundamentalisme selv om dette ingen tilslutning har hos den største del af verdens teologer - men findes som kristne kætterske sekter overalt på jorden - konservativ indre mission og Luthersk og Jehovas Vidner fx.
Men dette er så langt væk fra den urkristne paulinske spiritualitet (SPIRIT CHRISTOLOGY) som man overhovedet kan komme.
-0-0-0-0-
Ingen mennesker kan og skal tro noget som det ikke selv kan gøre sig erfaringer med uafhængig af Skrifterne.
Men Skrifterne kan vidne om disse universelle spirituelle åndelige erfaringer vi mennesker har adgang til uanset hvad.
-0-0-0-
Kristendommen eller Kirken består af levende stene - og lever af hvert enkelt medlems KRISTUS VIDNESBYRD - vidnesbyrd om Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.
Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - er hvad/hvem kristendommen er grundlagt på.
Og der er kun kristendom hvis vi enkelte kristne VIDNER og DEMONSTRERER og MANIFESTERER GUD HELLIGÃ…NDENS VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER MED OS - I VORES LIV.
Paul Tillich:
The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.
The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.
Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.
Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.
TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.-0-0-0-0-
Du må være meget bitter og skuffet over den åndelige spirituelle "voldtægt" de kristne har udsat dig for.
Men trods din bitterhed og skuffelse er det alligevel deres sag du forsat fremmer (til trods du mener det er hjernespind). Det virker meget underligt og jeg kommer ikke nogensinde til at forstå dig på dette punkt.
Så meget had til kristendommen kan jeg slet ikke rumme - at fordi der findes kætterske kristne grupperinger så skal de være skyld i at man afviser enhver form for kristendom - altså at man kyler barnet ud med badevandet.
Undrer mig over dig der har været så søgende at du slet ikke har opdaget at kristendommen er alt muligt andet end lige det du blev involveret i.
-0-0-0-0-
Tikka
Jeg har aldrig troet på treenighedslæren, som jeg sent fik kendskab til, og som jeg forstår, de forskellige kristne trosretninger mener er nødvendigt for at kunne kalde sig kristen.
Nej det findes ingen steder hos Paulus at man skal tro på Treenigheden. Og ingen kristne kan sætte sig op over og imod kristendommens teolog over alle.
Så nu ved vi ihvertfald at ingen kristne skal tro på Treenigheden.
Teologisk er treenigheden meget smuk og fyldt med dyb sandhed om Gud eller vores forhold til Gud.
Kirken har indført mange Trosbekendelses Dogmer - som præsterne og menighederne ligesom bliver hængt op på og endda skal sige de tror på - men dette er pynt eller ragelse alt efter hvordan man ser på det og ingen kristne skal tvinges til at tro noget der ikke giver god mening for dem og som ikke holder sig til det helt centrale væsentlige at kristendommen er grundlagt på
Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - og Kirkens levende stene er hvert enkelt af vi kristne der tager imod Gud i KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden der begyndte ret for alvor ved mennesket Jesus men sidenhen er forsat med uformindsket virkekraft og styrke til den dag i dag og ud i al fremtid.
Sjovt du ikke undersøgte folkekirken hvor langt de fleste steder der hvor ÅNDEN er der er også FRIHEDEN - ja der vidunderligt højt til loftet i folkekirken også uden at det kristne TROSlivet og dets stærke spiritualitet bliver udvandet.
-0-0-0-0-
Tikka
Troens grundlag er Jesu død og opstandelse. Uden denne erkendelse, ingen kristen tro
Nej TROENS grundlag er Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.
At Jesus er død og vi ikke kender ham rent menneskeligt mere men at hvad Gud begyndte gennem Jesus Kristus det er fortsat lige siden med uformindsket virkekraft og styrke. Dette må jo betyde at GUDS gerninger med os igennem sin ÅND ikke er blevet forstyrret af Jesus død - men det er stadig knyttet til Jesus Kristus hvem det hele begyndte ret for alvor med.
Noget vi ikke forstår eller kan gøre os erfaringer med skal vi ikke tro - for så er TROEN død og uvirksom tro.
Jeg er kristen fordi jeg stiller mig i rækken af alle de første kristne omkring Jesus Kristus der bevidner Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed i forbindelse med den messianske ny tid æon vi kristne frækt har taget hul på.
Der er mange måder at sige tingene på - andre måder at sige tingene på kunne måske være lige så godt - også derfor vi ikke skal tro på hvordan vi formulerer tingene - men indholdet substansen i hvad vi formulerer. Hvad der gemmer sig bag ordene.
Sjovt nok er der kun mig der ikke er flov beklemt eller forlegen over blankt at erklære mig som værende kristen.
Christfulness der er Heartfulness er også noget mere livsbekræftende end mindfulness.
Mindfulness kan noget - men Heartfulness og Christfulness kan noget andet - noget helt andet og meget meget mere livsbekræftende, ja der er tale om nogle meget stærkere ENERGIER og KRÆFTER - Sjælskræfter.
Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.
Her kan mindfulness og New Age og dets kredsen om NU'et slet slet ikke være med - fordi det foregår i sindet - hvorimod den kristne spiritualitet er ude over sindet gennem at det bygger på de EKSTATISKE meget affektfulde emotionelle ÅBENBARINGER.
Nå det er en længere snak som ikke hører til her at redegøre for denne kvalitative store forskel der er.