Selvet er Jungs vigtigste ARKETYPE og har fat i begrebet og størrelsen Gud:
The Two Million Year Old Self: the Imago Dei or center and totality of the psyche.
Anthony Stevens postulates that the two million-year-old Self lives within the dark subterranean labyrinth of the psyche. He reveals how dreams illuminate the blackness of the primeval underworld, allowing us to discover the ageless Self in this prehistoric archetypal world.
an important and timely reflection on how we must befriend the two million-year-old within and put this ancient collective wisdom into action to save ourselves, our entire human family, and our earth. We need to realize that the two million-year-old Self will continue to survive only if we survive.
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.
-0-0-0-
"Det er på høje tid, vi afskaffer den teologiske uvane at rette et moralsk indigneret angreb mod alle gloser, hvor stavelsen "jeg" eller "selv" optræder. Selve den moralske indignation ville ikke eksistere uden et centralt subjekt og en ontologisk affirmation.
Den teologiske påstand om, at ethvert menneskes sjæl er af uendelig betydning, er en konsekvens af jegets ontologiske affirmation som netop dette udelelige, uerstattelige jeg. Det kan kaldes "mod til at være sig selv".
Jeget er et jeg, alene fordi det har en verden, et kosmos, som det hører til, og som det samtidig er forskelligt fra. Jeget og verden vekselvirker; det samme gør individualisering og participation". Citat slut.
Selv og verden hører sammen - da vores eksistens er vores fysiske kropslige biologiske sanselige kosmiske i verdens værens tilstedeværelse (dasein) eksistens.
Det menneske der ikke kan blive fri og løs af sig selv - der mangler engagement, interesse og motivation og drive til at kunne arbejde og elske stagnerer, går i stå i sin udvikling.
Det drejer sig om at kunne blive fri og løs af sig selv, i en kreativ selvforglemmelse for en stund - uden at miste sig selv - uden at gå i opløsning og blive psykotisk.
Den selvløshed der er i mange af østens meditative praksisser har sendt mange lovende unge mennesker ind i psykiatrien eller stofmisbrug. At opløse selv'et eller at svække sig selv er det dummeste et menneske kan gøre - det gælder om undgå demens og alzheimer.
Det er vores vertikale ego'self akse struktur der gør at vi forbliver åndsfriske højt op i alderen. Dette forhold skal man ikke undergrave eller svække - det kan tids nok komme at selvet begynder at gå i opløsning.
Selv og verden hører sammen.
Det være selvet og den ydre omverden (umwelt)
Det være selvet og den sociale omverden (mitwelt)
Det være selvet og den vores indre psykiske sjælelige virkelighed (eigenwlt eller selbstwelt) hvor vi mennesker skal kunne være i os selv og kunne forholde os til os selv og alle vore indre drifter, energier og kræfter og motiver, motivationer = arketyper energier og kræfter.
Menneskets forhold til sig selv - hvordan mennesket har det med sig selv (og ja andre (for har et menneske det ikke godt med sig selv (kan finde hvile og ro og glæde og lyst i sig selv og med sig selv) vil det oftest også gå ud over andre mennesker)).
Et menneskes indre psykiske sjælelige virkelighed kan være af en sådan beskaffenhed og stå i en sådan modsætning til menneskets bevidsthedsliv og forstandighed evne til at klare sig selv - evne for selvregulering - at disse evner helt forsvinder og dette menneske må have professionel hjælp (fordi det har mistet evnen for selvregulation) får tilbudt psykofarmaka eller anden medicin eller det fristes til at medicinere sig selv med alkohol (som vi har to eksempler på her på trosfrihed) eller stoffer - fordi dette menneske ikke kan finde fred i sig selv - ikke har det godt med sig selv. Et menneske kan også flygte fra sig selv gennem underholdning og sex fx - da sex for en kort stund får en til at glemme (som at tisse i bukserne for at holde sig varm). Hvorimod den form for moden sex der er kærlighedens sande udtryk ikke er en flugt fra virkeligheden men tværtimod er at træde virkeligheden modigt nærmere igennem at respektere elske og anerkende sig selv og et andet menneske (dette er modet til at være sig selv - hvor selvrespekt og selvværd er nødvendige karakter og personligheds egenskaber for at kunne på moden vis elske et andet menneske).
-0-0-0-0-
Arne:
At det selvløse er vejen ud af lidelse har buddhisterne vidst i flere tusinde år
I den kristne spiritualitet findes ingen forsøg på at undgå den lidelse og smerte der hører med til at elske og knytte sig i kærlighed. Ingen led mere i sin kærlighed til menneskers usle vilkår i verden end Jesus. Jesus forsøgte ikke at undgå disse lidelser. Det er igennem livets svære kampe og prøvelser (afsavn) at vores evner bliver styrket og vi højner os selv.