Hej Hanskrist, Arne og Jan
Jeg er glad for, at du kunne lide citatet af David Bentley Hart, Hanskrist. Han skriver virkelig smukt. Han kan også være tung at læse for mange; han lægger ikke skjul på, at han er en intellektuel sværvægter. Men han kan også mildne op og blive helt poetisk i sit sprog. Her er mine tre foreløbige favoriteter:
Dale C. Allison
David Bentley Hart
Nicholas Thomas Wright
Der findes en del med dem på både skrift og video (youtube).
Har jeg forstået dig rigtigt, at vi er hardwired med et fremragende potentiale for socialt engagement og menneskelighed? Og at det er Kristus-begivenheden, som aktualiserer dette potentiale?
At vi allerede er hardwired, minder mig om ordene:
Det gode behøver ikke at drage ind i sjælen, for det er der allerede, det er blot ikke erkendt.
- Theologia DeutschOg herfra kan jeg så ikke lade være med at tænke på dine ord, Arne:
Vi har jo evnerne dertil. Så hvorfor ikke bruge dem?
Hvordan erkender vi? Hvordan handler vi? Nogle vil jo gerne handle for alles bedste, ja hele klodens bedste, men gør ikke det gode, selv om de gerne vil.
Er det egentlig også dette, Paulus taler om?
For jeg forstår ikke mine handlinger. Det, jeg vil, det gør jeg ikke, og det, jeg hader, det gør jeg.
For det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke, men det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg.
Jeg finder altså den lov, at jeg, skønt jeg vil gøre det gode, kun evner det onde.
Fra Romerbrevet kap. 7Kender du ikke også dette fra dit eget liv, Arne? Du vil elske med den altomfattende kærlighed og handle derefter. Men vil du påstå, at det er let?!
Måske Hanskrist eller Jan kan hjælpe os lidt her?
Kh Thomas