nå da. Vil du gerne ha ret?
teksten ændres jo ikke af hvilke navn den tilskrives, og jeg forstår, du mener, biblen er guds ord, så er det vel lige meget om skribenten hedder per eller poul
Hvem har skrevet skabelses beretningerne?
At Moses skulle ha skrevet mosebøgerne, har jeg aldrig regnet med, men at navnet mosebøgerne blot oplyser om hvilke skrift der er tale om – altså i starten af biblen med loven og de gamle fortællinger.
Om Moses har levet betvivler jeg også, selv om Jesus henviser til ham.
Mosebøgerne omtaler ikke Moses som skribent. Eller gør den? Jeg har ikke bemærket det.
Jo også mærkværdigt at han skulle ha skrevet om begivenheder fra før sin fødsel. Hvor har han disse informationer fra, hvis han har skrevet mosebøgerne - fra andre skrifter -
og mærkværdigt at han omtales - omtaler sig selv i 3. person hvis han selv har skrevet mosebøgerne,
og dette, at han skulle ha skrevet om sin egen død
Moses var 120 år, da han døde,
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/5_mos/34Tænker jo også hvorfor han skrev buddene på stentavler, hvis han har skrevet mosebøgerne i ørkenen -
men fortællingerne i mosebøgerne danner jo grundlag for gud som skaber og der kun er én gud, samt gir indtryk af et udvalgt folk der udfries fra trældom … så denne Moses er yderst vigtig selv om han ikke har skrevet bøgerne der bærer hans navn.
Talte med en om dette, og svaret var, at Moses jo bare var Jesus i en anden tidsperiode og derfor Moses kunne skrive om begyndelsen, men løser jo ikke problemet med manglende papir til skriftrullerne.
Gad vide hvor mange skriftruller der gik til de 5 mosebøger