Gerth:
Når i kalder mig for farligt uhyggelig skræmmende om min væren, så er det p.g.a af noget idiosynkrasi enten om jeg eller jer.
Nej det er ud fra hvad du skriver sort på hvidt.
Du virker ikke lykkelig men forpint og uhyggelig selvhøjtidelig. Et menneske der i den grad mangler humor og selvironi og leder efter hår i suppen og slet slet ikke kan glemme en lille smule kritik han har fået (mens han selv tordner løs mod alle andre) et sådant menneske mangler overskud.
Så du er i bund med et naturligt menneskeligt overskud.
Ligeledes er det ikke normalt i en debat pludselig at drage politi og pet og ja en fra kommunen ind i det, såvel som at ville anmelde stedet Trosfrihed.
Anmelde for hvad? Og hvis nogen skulle anmeldes så var det da især dig selv når vi tænker på hvordan du pludselig dukkede op på stedet her og sjoflede folk til. Dit sprog var nedladende og meget diskriminerende. I den grad fyldt med disrespekt.
Du har fortalt om at selvet dk udelukkede dig og du har fortalt om ham EKIM (et kursus i mirakler) manden der hamrede i bordet af utilfredshed over at du var tilstede, hvilket han anså som et stort problem.
Dette ovenfor stemmer også med de problemer vi begynder at skimte i horisonten omkring din tilstedeværelse, hvor du pludselig i en debat drager politiet, PET og en fra kommunen ind i det + du vil anmelde stedet Trosfrihed. Dette er ikke normalt og det er tegn på et menneskeligt underskud på samme måde som Arne der konstant har sat mit navn i forbindelse med inkvisitions processer og det jeg stod for og Paulus for autoritær dogmatisk bibelfundamentalistisk rettroenhed, og så bare fordi jeg påpeger at hvad han skriver er det stik modsatte hvad JESUS KRISTUS er kendt for, så truer også han med en injurie rettergang.
Begge er I fuldstændig uden selvkritik og begge må I være fastlåst i en situation uden det store menneskelige overskud, altså mangel på godt humør og selvironi.
Arne der bevidst har siddet på nakken af mig i årevis og konstant fremstillet min position og person i et helt forkert lys. Arne der til trods vores korrektioner af ham fortsatte i årevis på en debat portal at sprede misinformation om, ja Paulus og undertegnede - pludselig af alle "truer" han med injurie rettergang. Manden af alle der befinder sig på den forkerte side af stregen for fair optræden, tænk at det skulle komme fra ham.
Manden der den ene dag siger et og den næste dag noget stik modsatte. Manden der opstod jeg aldrig havde talt om de spontane suveræne livsytringer. En Google søgning viste at der kun findes hos HansKrist at de tre ord spontane suveræne livsytringer optræder sat sammen efter hinanden. Og da Google gav over 30 henvisninger til HansKrist så stoppede jeg eftersøgningen.
Iøvrigt var der en af disse Google søgning der viste et indlæg hvor Arne skriver at inspireret af HansKrist har han fået lyst til at kigge på de Løgstrup de suveræne livsytringer.
Arne var slet ikke fortrolig med de spontane suveræne livsytringer - ja han kunne ikke skelne mellem disse og så norm og den etiske fordring, han rodede disse ting sammen. Jeg har drøftet de spontane suveræne livsytringer siden begyndelsen af 1980 -erne og så kommer Arne der ikke ud over Wikipedia overhovedet er fortrolig med dette begreb og gør sig klog på begrebet.
Det er mange år siden jeg påpegede at jeg især manglede hos Arne de spontane suveræne livsytringer - SPONTANITET FRIHED og impulsivitet - og ja alle disse biologiske suveræne livsytringer vi kender der på overvældende uimodståelig måde gør sig gældende gennem det vi kender som EKSTASEN (BEGEJSTRING ENTUSIASME og PASSION) GLÆDEN og JUBELEN kraften fra oven - især i legen og festen og i jagten og idræt og krigskunst kender vi disse forhold. Men også i forelskelsen og i vores mest kreative perioder kommer de til udtryk.
ALLE DISSE SPONTANE SUVERÆNE LIVSYTRINGER der er så udtalt hos Paulus og ja gennemsyrer de paulinske urkristne menigheder så meget at JESUS KRISTUS umuligt kunne have været meget anderledes i temperament og karisma og personlighed. Her er det vigtigt at huske der er mere af JESUS og Jesu virkningshistorie i de paulinske breve end i evangelierne. Folk tror omvendt, at skal vi finde JESUS da er det evangelierne vi skal nærlæse, men nej vi kommer aldrig tættere på JESUS og Jesu virkningshistorie end i de paulinske breve.
Havde Paulus været meget anderledes end JESUS (JESU KRISTI ÅND og MISSION) var han blevet smidt ud på røv og albuer øjeblikkeligt. ALBERT SCHWEITZER er iøvrigt fremragende her. Også den smule jeg kender N T Wright afslører for mig at her møder vi igen virkelig et menneske der på mange måder er kommet ind under huden på Paulus.
Evangelierne er for det første en genre og for det andet et bestilt arbejde af en allerede organiseret og ret vel etableret kirke. Altså det er teologiske biografier, og ikke historiske dokumentariske biografier, da også derfor at undfanget ved Helligånden og jomfrufødsel optræder, fordi nu er det noget teologisk (og ikke medicinsk historisk) der skal siges og forklares.
Hvis vi ikke havde tænkende intelligente heterodokse jødiske Paulus ville det hele være gået op i hat og briller og røverhistorier og JESUS KRISTUS være blevet glemt eller udvandet i de utallige nyreligiøse messias bevægelser fra den tid.
Paulus byggede alt op på hvad JESUS KRISTUS bragte i spil i verden (Gudsrigets begyndelse i verden) - på begivenheden KRISTUS: den GUD Helligåndens NY VÆREN (1)* og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - der i kraft af Gud (dvs GUDs Ånd (Gud Helligånden) ind i verden ved mennesket Jesus) aldrig går død i JESUS eller i skrifterne (bogstaven (bogstavs rullerne)). Dette er levende kristendom at denne personlige virkelighed med Gud Jesus bringer i spil i verden forsætter med uformindsket styrke efter JESUS død og uafhængig af bibelfundamentalisme (bogstaven) da det er GUD - den personlige virkelighed med Gud - JESUS KRISTUS bragte i spil i verden - vi kristne tror på - nemlig på begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.
(1)*:
NY VÆREN - vores i KRISTUS VÆREN - KRISTUSPARTICIPERENDE eksistensforvandlende Ny Skabelse og Ny Væren:
Paul Tillich:
Participation i den Ny Væren, det faktum at den gamle væren er overvundet af Ny Væren, garanterer, at kristendommen er baseret på en virkelig begivenhed, på et personligt liv... kun i et personligt livs form kan den gamle væren overvindes, for kun i et personligt liv er eksistensen radikal eksistens, og kun hvor den er det, i ety væsen som er endelig frihed, kan den eksistentielle fremmedgørelse overvindes.
På samme måde, som Gud for Tillich er værens magt, der modstår ikke-væren, er Kristus den Ny Væren, fra hvem den magt, der overvinder eksistentiel fremmedgørelse, udgår. Jesu væren har den Ny Værens kvalitet, en kvalitet, der udtrykker overvindelsen af splittelsen mellem eksistentiel og essentiel væren.
I en ekstatisk erfaring forbindes det konkrete billede af Jesus uløseligt med den Ny Værens virkelighed, og denne erfaring udtrykkes i opstandelsessymbolet. Tillich afviser således den psykologiske forståelse af opstandelsen og sætter i denne sted den ekstatiske erfaring, i hvilken den opstandnes tilstedeværelse får karakter af Åndeligt Nærvær. Anvendelsen af begrebet "åndeligt" i stedet for begrebet "psykologisk" angiver, at denne begivenhed ikke blot har kognitiv betydning for den kristne, men omfatter hele hans eksistens, at den har at gøre med hans "ubetingede interesse".
Begivenheden Kristus (Paul's Damaskuserfaring og HansKrist's Damaskuserfaring eller nådefulde omvendelse) den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - når vi gribes af den Ny Væren og Virke Virkelighed - ja når denne MAGT (KRAFT) bryder ind i vores eksistens, er der tale om dom ("crisis") over vores tidligere liv)) og NÅDE og HELBREDELSE på samme tid. Og Tillich alliere sig med dybdepsykologien i sin forståelse NÅDEN: "Nåde må indbefatte, som det gør i Nye Testamente, alle sider af det personlige liv, dets vitale funktioner, dets psykiske dynamik, dets individuelle eneståendehed, og dets bevidste center. Nåde er en HELLIG virkelighedsstruktur, en "konstruktiv struktur" der har sin oprindelse i kraft af Gud. Ja vi finder denne virkelighedsstruktur hos Paulus - de nye skabninger vi er i KRISTUS.
En besættelse af personen oppefra eller ovenfra, der overvinder en invasion af mørke, gennem en besættelse nedefra.
Den religiøse åbenbaring: Kristusbegivenheden/Damaskusoplevelsen, er en begivenhed, der ikke blot sker for mig. Den er en indre katastrofe i mig, og indtræffer denne katastrofe ikke med mig, er åbenbaringen uden betydning (Nicholas Berdyaev/Hans-Kristian Hindkjær).
Zizioulas claims that Baptism constitutes an ontological change in the human, making them an ecclesial hypostasis, or a person. This rebirth 'from above' gives new ontological freedom as it is not constrained by the limits of biological existence. Zizioulas