Kære Arne
1. Skal der ikke noget med i din ultrakorte selvkarakteristik om dine inspirationer fra "flere forskellige religioner og åndelige praksisser"?
2. Hvordan er det, at jeg har misforstået dig?
Jeg kan nok ikke give en ultrakort karakteristik af mit ståsted. Min inspiration til verdensbillede kommer fra flere kilder og de spirituelle praksisser ligeså. Samtidig er jeg nok mere skeptisk end dogmatisk.
Misforståelsen kommer nok, når vi taler om, hvad vi mennesker overhovedet kan gøre i dette univers. Her er min kristne pointe, at dette kosmos en dag vil gennemgå en gennemgribende opblomstring. På Guds initiativ når mennesket er parat. Tilføjer man filosofi og en undren over tid, så bliver det hele mere komplekst, for så vil det måske ikke ske på den tidslinje, som vi mener at kende.
Meget af dette må forstås intuitivt og - hvis sproget skal med ind over - poetisk. Men forskellen på os to synes at være, at du mener, at vi og det hele bare kollapser og forgår, mens jeg mener, at vi og hele kosmos vil gro smukt ind i Guds evighed. (Ret mig hvis jeg tager fejl).
Til sidst: Det er svært for mig at skulle deltage i denne tråd, når to andre debattører efter min mening ødelægger den med pjat.
Kh Thomas