Hej Arne
Den bøn er jo et par tusind år gammel i kristendommen.
Resultatet forekommer mig ikke imponerende - og så er den endda indskrænket til alene at omfatte mennesker - ikke verden.
Jeg ønsker at inddrage alle sansende væsner; ligesom kristendommen og buddhismen og andre religioner. Som jeg skrev tidligere:
Det levede liv, det daglige liv, med bøn og opmærksomhed på sine medmennesker og andre væsener.Men når du siger, at denne bøn er et par tusind år gammel, hvilken bøn tænker du så egentlig på?
At en sådan bøn måtte være gammel er jo ikke ensbetydende med, at den er virkningsfuld, hvis ingen beder den. Det er ikke nok at være "kristen af dåb" ...
Ydermere: Hvis vores fokus alene var på mennesker (hvilket IKKE er det kristne perspektiv; det kristne perspektiv gælder jo netop hele skabelsen), så ville vi sikkert få en bedre verden for alle. Tænk bare hvordan vi ville erstatte krige med hospitaler, rovdrift med gavmildhed, osv.
Det, jeg har i tankerne, er noget, der kan inspirere og dermed motivere til altomfattende omsorg og kærlighed.
Jeg nævnte min inspiration, som jo er et resultat af visionen om intethed, men som vist nok ikke kan vække bred interesse - måske fordi intethed er for skræmmende eller for ubehagelig.
Jeg kan ikke følge din tankegang. For det første er det ikke sikkert, at den pr. automatik inspirerer til altomfattende omsorg og kærlighed. For det andet er det ikke blot noget, DU har i tankerne. Det er helt almindelig religiøs tænkning: Hvor kommer denne umådelige verden dog fra? Med taknemmelig som resultat.
"Skræmmende", "ubehagelig". Det tror jeg nu ikke.
Jo, der er da meget godt i kristendommen
Ja, og som tidligere sagt, så er dit perspektiv godt i tråd med kristendommen, og jeg finder værd at gentage:
* Du taler om, at vi mennesker skal passe på verden. Nøjagtigt dette er kristendommens meta-narrativ, dens store fortælling.
* Uselvisk kærlighed, ydmyghed og ligeværd er værdier, som netop blev født af kristendommen i en verden, hvor rå magt var ret. Vi har før talt om Tom Holland:
Familiarity with the biblical narrative of the crucifixion has dulled our sense of just how completely novel a deity Christ was ... [Christianity] is the principal reason why, by and large, most of us who live in post-Christian societies still take for granted that it is nobler to suffer than to inflict suffering. It is why we generally assume that every human life is of equal value.
Med andre ord, så er det måske kristendommen, via kristen kultur, som har givet dig en "ydmyghedens linse" at se verden igennem - selv når du kritiserer (dine forestillinger om) religion, kirke og præster, så gør du det gennem en kristen linse.
* At skabelsen er en gave og et mirakel er i meget høj grad også et kristent tema. Gud er SKABEREN. Gud har SKABT. Gud har kaldt SKABELSEN frem. At svare Gud med løftede hænder og dyb taknemmelighed er et helt almindeligt bibelsk tema efter min opfattelse.
Kh Thomas