ingen kan klart bevise hverken det ene eller det andet, men man kan jo prøve at bruge sin sunde fornuft og se på sine omgivelser både i himlen og på jorden, kan alt det have skabt eller udviklet sig af sig selv, tænk bare på den menneskelige hjerne eller det at hvis man kommer til skade så heler kroppen af sig selv, og der kan nævnes et utal af andre ting som det ville være umuligt at udvikle sig selv.
SVAR: Nå da: Så du sidestiller sund fornuft med man tror på skabelsen
Hvad er sund fornuft, er det ikke noget, der kan ændre sig – altså bare en holdning der bygger på forskelligt
Den sunde fornuft findes ikke, og med begrebet fornuft er der vel tale om en individuel størrelse.
Et link du kan læse – og jeg plukker noget tekst derfra
Vi bliver nødt til at forstå, at andres almindelige sunde fornuft kan føre til forskellige konklusioner, simpelthen fordi deres udgangspunkt eller syn er anderledes end vores.
“Sund fornuft er summen af de fordomme, du har tilegnet dig, når du fylder 18.”
–Albert Einstein–
Sund fornuft er ikke universelt
https://udforsksindet.dk/almindelig-sund-fornuft-ikke-saa-almindeligt/***
Når dit sandhedsbevis bygger på skabelsesberetningen i 1. Mosebog 1:1 som du engang fortalte mig, Moses havde skrevet - som en virkelighed der har fundet sted, kan det jo godt være sandt for dig og for andre, Moses eksempelvis - uden det er det
... men som leder styrkedes hans position jo ved, at kunne henvise til en skabende gud, i den fortælling han befandt sig i
... men man kan jo også spørge om Moses havde en sund fornuft.
I alle fald er der mange i og gennem tiden der har troet på det han byggede op og levet efter det – og jo derfor kristendommen findes.
Jeg tænker, at hvis det med skabelsen ikke er sandt, så er der mange der har levet i/på en illusion og indbildt sig forskelligt herunder Helligåndens eksisten, men måske der kommer klarhed en dag.
*
Det bliver ikke til mere. Mine øjne driller, men vi kan vel konkludere, at det valg man træffer i spørgsmålet: Hvor kommer vi fra er en trossag som skribenten af 1. Mosebog 1:1 dog helt havde styr på.
PS: ang
den menneskelige hjerne er jeg vildt imponeret, men også lidt "skræmt" over hvad den kan præstere i forhold til indbildning og manipulation af en selv. Du kan få den til at flytte dig, så din verden ændre sig, og den flytter dig også, uden du vil det
¨¨¨¨