Arne: For mig er Jesus Kristus den helt dybe kærlighed - og hvorfra jeg har fået budskabet om ikke at tage dogmerne så højtideligt.
Det må vel være det sidste, der ophidser dig, men hvad kan jeg gøre?
Skal jeg lyve?
Hvad ville du gøre i mit sted?
"For mig er Jesus Kristus den helt dybe kærlighed" Ja NÅDEN GUDS KÆRLIGHED KRISTUS er den helt dybe kærlighed smukt udtrykt af Paulus:
jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre. Rom 8.
"og hvorfra jeg har fået budskabet om ikke at tage dogmerne så højtideligt.
Det må vel være det sidste, der ophidser dig, men hvad kan jeg gøre?"
Der findes ikke dogmer hos Paulus (eller Jesus for den sags skyld) vi skal tage højtideligt. Det skulle da lige være at ingen kan bekende sig til KRISTUS (JESUS er KRISTUS) - have KRISTUS TRO - uden igennen Gud Helligånden. Begivenheden KRISTUS - KRISTUS i vores liv - GUDS KÆRLIGHED KRISTUS er GUDS SUVERÆNE HANDLING MED OS - gerne gennem sin ÅND. DET ER EN ÅBENBARING.
Paulus og ja HansKrist takket være Paulus er ikke dogmatiske i den forstand at det er dogmer vi tar højtideligt og tror på. Der er intet dogmatisk (rettroenhed og trostvang) ved urkristendommen - i kristendommens udspring og oprindelse.
Men begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens NY VÆREN og virke/virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - må vi som kristne komme med hver især vores vidnesbyrd om - ja vi kan slet ikke lade være, det kan slet ikke skjules, som det hjertet er fyldt med løber munden over med. Ingen mennesker kan skjule den EKSTASE - ENTUSIASME og BEGEJSTRING der følger med begivenheden KRISTUS: GUD HELLIGÅNDENS NY VÆREN og Virke Virkelighed. Gud Helligåndens mange frugter og Gud Helligåndens karismatiske nådegaver (ÅNDSGAVERNE) kan ikke skjules - det er en del af DE NYE SKABNINGER VI ER I KRISTUS - og vi opfordres til at tale FORSTANDIGT (forståeligt) om alle disse vidunderlige forhold ved det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET:
Jeg vil bede med ånden, men jeg vil også bede med forstanden; jeg vil lovsynge med ånden, men jeg vil også lovsynge med forstanden. 1 Kor 14.
Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life. Paul Tillich; Systematic Theology, bd 1, side 18.At tale forstandigt og forståeligt om tingene er ikke at være dogmatisk - ja tværtimod.
Jeg har iøvrigt ikke noget imod Systematisk Teologi - og dogmatik - hvis der gøres opmærksom på at det ikke er dogmerne vi tror på og skal stå skoleret for og hvis dogmerne ikke doceres men bliver forstandigt forstået og udlagt (her har Thomas udført et kæmpe stort stykke anerkendelsesværdigt men besværligt arbejde), men dette hører til det helt store teologiske kørekort som selv de største tænkere har svært ved at styre og godt for det.
For Guds rige afhænger ikke af ord, men af kraft. 1 Kor 4.
Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. 1 Kor 13.
Paulus bekæmpede med næb og klør det vi idag kender som dogmatisk kirkelære trosbekendelses ja og amen ukritisk blind tros lydighed - underdanighed. For Paulus var begivenheden KRISTUS: denne NY VÆREN: LIV og VIRKELIGHED - som vi dog opfordres til at tale ikke kun i tunger om men også FORSTANDIGT og forståeligt om med hinanden.