Arne:
Og hvad mener du om den idé i kristendommen, at mennesket bliver elsket af Gud - og at denne kærlighed i mennesket også når andre mennesker?
Ja det er jo Paulus - han skriver om det ordret overalt.
Hvad betyder kærlighed?
Jo det forener hvad der er adskilt.
Det kan være mand og kvinde.
Det kan være et folk og et andet folk.
Det kan være mennesket og naturen.
Det kan være mennesket og musik, kunst, håndværk, idræt etc.
Men Paulus taler om at i begivenheden KRISTUS = Guds Kærlighed - ind i verden ved mennesket Jesus der forenes forliges (forsones) Gud og mennesket - her finder Gud mennesket gennem sin kærlighed, Guds Kærlighed.
Gud behøver mennesket mere end mennesket behøver Gud. Gud søger mennesket - længes efter og elsker mennesket. Derfor billedet af os som Guds Børn og Gud vores kærlige himmelske Fader.
I begivenheden KRISTUS = Guds Kærlighed - der er det himmelske og jordiske forenet - det guddommelige og menneskelige forenet. Så Gud er kommet nær selv in carno - vi har i KRISTUS hele guddomsfylden selv i kød og blod. Det er mennesket i vores "ikke adskilthed" - mennesket der ikke er splittet og fremmed for sig selv.
Indenfor psykiatrien (og ja psykologien) ved man at et menneske der er splittet - der er i splid med sig selv (se også Rom 7) at dette menneske ikke er i stand til ret godt at lykkes med at elske andre og lykkes med at ville det gode. Derfor er Kristus = Guds Kærlighed så altafgørende vigtig og primær eller en forudsætning for at kunne elske andre og andet.
Erich Fromm har demonstreret at der ikke er tale om to forskellige slags kærlighed, ja at selvkærligheden og næstekærligheden er den samme kærlighed. Også derfor et menneske der ikke elsker sig selv umuligt kan elske andre da det ingen erfaringer har med kærlighed.
Det er meget igennem at vi bliver elsket af andre at vi lære at elske os selv. Dog bliver vi ikke elsket af andre så er der altid KRISTUS = Guds Kærlighed - hvor vi bliver forenet med Gud os selv. Ikke bare gør en sådan Kærlighed ikke næsten noget ondt som Paulus siger, men den kommer også til udtryk alene igennem at vi elsker andre, det er denne kærligheds udtryk.
Paulus må være en slags psykoanalytiker eller ihvertfald forstår han umiddelbart (eller gennem livserfaringer) hvad videnskabelig psykologi og psykiatri med møje og besvær har kæmpet sig frem til at forstå.
Mange kærlige hilsner HansKrist
PS:
hvad mennesker der ikke sætter sig ordentligt ind i Paulus får sagt af sludder er simpelthen ufatteligt, ja vi kender en her fra vores Trosfrihed debat der gennem årene har slynget om sig med usandheder og misforståelser om Paulus, fx:
At han er dogmatisk - og at vi finder rettroenhed hos Paulus og ingen trosfrihed hos ham, men det er det stik modsatte der gør sig gældende, også derfor man bør vogte sig for de uægte Paulus breve, hvor rettroenhed og skrifterne begynder at erstatte hvad TRO betyder hos Paulus nemlig at være i KRISTUS - at ÅNDEN (Guds Ånd - Gud Helligånden) er over os og har grebet os.
For Paulus der var så tæt på Jesus virkningshistorie ind i verden - så tæt på begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - var "bogstavs tro" (skrift og bibelfundamentalisme) fuldstændig utænkeligt da Gud Helligånden og dens frugter og karismatiske Åndsgaver - og HEALING POWER alle helbredelser og omvendelser (recovery) var fuldstændig uimodståelig og overbevisende og talte for sig selv om hvad det vil sige at være i KRISTUS = i TROEN = at have og være TROENDE i en kristen sammenhæng.
Den samme debattør der slynger om sig med misforståelser og usandheder om Paulus - har kaldt ham brutal og ophavsmand til korstogene, men intet kunne være mere usandt, for Paulus er sørme KÆRLIGHEDENS APOSTEL.
2. Peters brev 3:
Det har også vor kære broder Paulus skrevet til jer med den visdom, som han har fået, sådan som han jo skriver i alle sine breve, for så vidt han kommer ind på dette emne. I hans breve er der nogle ting, som er vanskelige at forstå, og som ukyndige og ubefæstede sjæle fordrejer – men det gør de jo også med de øvrige skrifter – til deres eget fordærv.
-0-0-0-0-
Vi kan intet sige om hvad der står i Bibelen uden at vi har ÅNDEN uden at vi er inspireret, det er nemlig HELLIGÅNDEN der gør os i stand til at læse fx Paulus.
Man kan prøve uden HELLIGÅNDEN at læse Paulus og man risikerer at nå frem til de samme misforståelser og usandheder om Paulus som vores Arne med flere andre, fordi man ikke forstår det åndelige.
Betyder åndelig så at der er fri tolkning, frit valg på alle hylder? Nej! Og hvis det er hvad man tror skyldes det netop mangel på erfaringer med Gud Helligånden.
KRISTUS HEMMELIGHEDEN ÅBENBARES OS måske nok suverænt her og nu (da det er Guds) - men den menneskelige forståelse af KRISTUS HEMMELIGHEDEN foregår over tid og er svært at kommunikere da det afhænger af sproget - det sprog vi mennesker er afhængige af når vi vil formidle noget indbyrdes.