"Så Guds Ord er suverænt Guds Ord og kan aldrig blive Bibelens ord for så får vi en afgud ind i billedet nemlig Bibelen der nu kan "dyrkes" "tilbedes" som Guds Ord"
Det skal selvfølgelig forstås sådan:
"Så Guds Ord er suverænt Guds Ord og kan aldrig blive Bibelens ord for så får vi en afgud ind i billedet nemlig Bibelen
(hvad der står skrevet her) der nu kan "dyrkes" "tilbedes" som Guds Ord".
-0-0-0-0-
Tikka:
Guds ord kom til mennesket - det er jo det biblen beretter om, og vi der i dag læser om dette delagtiggøres i, der findes en gud, der taler til og gennem mennesker -
Enig - men her påstår du jo ej heller at Bibelen (det der står i Bibelen) er Guds Ord - men du udviser at du har forstået noget. Hvilket er altafgørende vigtig
at vi forstår tingene.
Tikka:
Så når vi læser i biblen, kan vi læse guds ord til mennesket gennem andre mennesker der mente at ha guds ånd … men jo noget nemmere at sige biblen er guds ord, når nu hele indholdet regnes for indblæst/inspireret af gud.
Igen enig, med undtagelse af det med fed skrift.
når nu hele indholdet regnes for indblæst/inspireret af gud.Du er heldigvis også selv i tvivl, nemlig skriver du:
regnes forDer er også god grund til at være i tvivl, da det kun er ganske få der har den antagelse at hele indholdet regnes for indlæst af Gud 1-1
Men du bruger både indblæst og inspireret
Og at være under Guds inspiration - eller være inspireret af Gud - er ej heller en 1-1 indblæsning så hvad der står i Bibelen ender op i at være Guds Ord.
Guds Ord er iøvrigt ud over det er Guds, suverænt Guds, en begivenhed, og ikke noget vi bare kan sætte os på vores røv og læse os frem til og dermed mene vi har fattet, forstået. Det kræver nemlig Gud - så det er ikke nok at nogen kan læse og slå Bibelen op - dette er ingen garanti for at Guds Ord hænder for vedkommende, måske læser vedkommende blot med den overtroiske indstilling at hvert ord de læser er Guds Ord og så er vi ude over enhver åndelig forståelse og det at vi altid skal tolke det åndelige for åndelige:
Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige. 1 Kor 2
Hos Paulus der er Åndens Apostel pr se - Gud Helligåndens Apostel pr se - er den åndelige forståelse altafgørende vigtig, endnu er der ikke en Kirke der er begyndt at dogmatisere, og Paulus kunne slet ikke finde på at være dogmatisk, det ligger ham så fjernt da det hele, "evangeliet" (KRISTUS OPSTÅET = NY TID (GUDS RIGET)) for ham er båret suverænt af Guds Ånd - for det er begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket der er brudt løs i verden og virker så stærkt blandt mennesker at Paulus slet ikke har behov for at tvinge dogmatiske lærersætninger ned over hovedet på folk, iøvrigt også derfor han bliver kaldt Åndens Apostel pr se. Senere hvor Paulus er død ser vi i de uægte Paulus breve at Kirken begynder at blive selvhøjtidelige og forfængelige på egne vegne og en begyndende dogmatisering, dogmatisme, viser sig, hvilket med årene bliver vildere og vildere.
For Paulus og de første kristne er
begivenheden KRISTUS: den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus stadig så overbevisende i sig selv gennem dets ufattelige mange underfulde gerninger og undere det udretter at det ville være utænkeligt at gøre noget så levende og livfuldt blandt mennesker abstrakt i dogmatiske lærersætninger.
Derfor alt hos Paulus drejer sig om begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.
Altså kender vi fra nu af ingen rent menneskeligt. Og selv om vi har kendt Kristus rent menneskeligt, så gør vi det nu ikke længere. Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til!
At være i KRISTUS kommer sig af begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus. Og denne virkelighed - KRISTUS VIRKELIGHEDEN eller Gud Helligånds SPIRITUALITET er så levende som Luther har fanget det:
Tro (1)* er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting,
Derfor Paulus og de ægte Paulus breve er så vigtige fordi han er før den begyndende Kirkens dogmatisering og mange kampe og særinteresser. Allerede i Timoteus brevene anes en dogmatisering vi ikke finder hos Paulus.
Også derfor hvis Bibelen tages for gode varer som Guds Ord vi kommer i alvorlige vanskeligheder med at forstå baggrunden (historiske kontekst) for de enkelte mange bøger, skrifter den består af.
Hvis Bibelen bare er Guds Ord fra a - z så roder vi 100 gourmet retter fra de bedste restauranter i verden sammen i en stor gryde og serverer dette for folk som en gourmet ret af de allerbedste, men vi har dermed fordærvet de enkelte retter og fået noget uspiseligt vi simpelthen ikke kan tillade os at servere for nogen og da slet ikke tvinge folk til at spise (1)*:
TROEN = KRISTUS - ja TRO er altid KRISTUS TRO: TROSBEGIVENHEDEN KRISTUS: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.