Tikka:
Personligt tror jeg, at gud er skabt i menneskets billede, og at dette billede kan ta form efter den kultur man lever i ...
😲🧐🤐😬
Fy fy Tikka - hvad har du gang i?
Jeg tror ikke det er en skrivefejl - og du ved vist udmærket at du vender den her rundt at det ellers "normaltvis" er mennesket der siges at være skabt i Guds Billede, selv om religionskritikken godt nok har fået øje på den måde du vender tingene, og jo er enige med dig
Nå jeg tror så ikke Gud er skabt i menneskets billede men jeg tror at når mennesker skal sætte ord på deres Gudserfaringer så må vi ty til den vores fælles menneskelige erfarings horisont og det sprog vi bruger til at forstå hinanden, til at kommunikere med hinanden og her kommer udfordringerne, hvordan pokker beskrive det vi ikke rigtig har ord for, det der virker ubeskriveligt fordi det trodser og er hinsides vores almindelige hverdags erfaringer med hinanden.
Tror bestemt ikke at mennesker som sådan er primært motiveret til at skabe Gud i deres billede, men altså at det kunne se sådan ud skyldes at vi er tvunget til at referere til vores fælles erfarings horisont når vi beskriver Gud som vi kender Gud gennem de erfaringer vi har med Gud.
Diskursen om Gud er skabt af mennesker, og det øger vores intimitet og kreative samspils dynamik med Gud, ja alle de rige potentialer Gud og mennesket har for i fællesskab at komme ud over stepperne og få noget rigtig rigtig godt bygget op gennem fælles anstrengelser, indsats.
Personligt tror jeg i den grad det er denne kulturelle evolution der skubber til hjernens samarbejde med vores kropslighed ❤️ og vice versa.
Min dag skulle ellers have været brugt til studier i gnosticismen og Paulus - men er vist blevet grebet af Trosfriheds debatten.