Tikka:
Uden her at komme ind på hvorfra Jesus havde denne tro/viden, så er det jo hans tro man skal/kan gøre til sin egen, ved at gå på vejen.
Biblens univers har jeg gjort til mit og er blevet så meget en del af mig, at ”sådan er det bare” - og jeg har heller ikke tænkt mig at at udskifte det med andet. Jeg er jo en ældre dame.
Dog er det sådan, at jo mere jeg gennem årene har læst, jo mindre troende har jeg følt mig, men gør jo ikke noget, når det jeg før oplevede som tro til dels er blevet en identitet – eller måske kan man sige at dele af biblen har taget bolig i mig.
Jeg læser stadig i biblen - for som – »Der står skrevet: ›Mennesket skal ikke leve af brød alene, men af hvert ord, der udgår af Guds mund.
Så jo det er personligt når jeg benytter mig af biblens ord i mit skriv, både når det gøres - opfattes - positiv eller negativt, men jeg kalder mig ikke kristen.
👍💕
Bravo Tikka - hold da op - endelig svarer du - hvad du er blevet spurgt om i årevis.
Ikke at vi skal vride armene om på ryggen af folk og aftvinge dem deres personlige credo - hvad de bekender sig til - eller hvor de står, hvordan de ville formulere deres personlige tilhørsforhold og eksistentielle engagement til de ubetingede anliggender af ultimativ betydning for dem og deres liv.
For Gerth er "det" med Helligånden et ubetinget anliggende af ultimativ betydning - endda så meget at han ikke skubber det over til fritidsaktiviteter og private anliggender. Selv når Gerth bliver konfronteret med en sekulær stats regler omkring at opnå en samfundskontrakt spiller han HELLIGÅNDEN i hovedet på de sekulære myndigheder. Gerth du må korrigere mig om min beskrivelse er meget ved siden af.
Dette træk hos ungdommen vil blive tydeligere og tydeligere - og det har mange årsager, men to forhold provokerer ungdommen:
1):
Ateisme og Gudløshed i ekstrem grad og de traditionelle institutioner (Kirker - religioner og trosretninger) og deres "elendige" forvaltning af det religiøse spirituelle, åndelighed, samtidigt med at new age buldrer frem med Buddha på frontkøleren som gallionsfiguren der ikke lader sig besejre, men som overalt møder ukritisk tilbedelse.
2):
At menneskeheden med den kurs vi har på nuværende tidspunkt materielt økonomisk politisk, vi kører jorden, moder jord - GAIA - med 100% sikkerhed i sænk. De anthropocæne ødelæggelser der ingen ende tilsyneladende vil tage - ja kun et kursskifte - en religiøs spirituel OMVENDELSE af menneskeheden kan forhindre en kunstig fremtid hvor NATUREN er noget vi læser om eller besøger resterne af i små reservater - kunstige indhegnede NATUR Nationalparker.
HVAD denne meningsløshed 1) og kapitalistisk system uden politisk regulering 2) kaster af sig gør at ungdommen i desperation beder om en højere mening. Det kan ikke være rigtig at vi unge skal forsætte i den ateistiske gudløse åndløse meningsløse katastrofe kurs i ældre slet ikke har haft øje på, havde I ældre forstået det, ville I ikke have tilladt at det økonomiske kapitalistiske system gang på gang smadrede hensynet til naturen udenfor os og indeni i os, nemlig hænger det mikrokosmiske religiøse spirituelle sammen med makrokosmos.
🌊💦🏊🚴🏃💕
Tikka:
Så jo det er personligt når jeg benytter mig af biblens ord i mit skriv, både når det gøres - opfattes - positiv eller negativt, men jeg kalder mig ikke kristen.
Som min papsøn skrev forleden, du Hans havde modet til at stå ved at du var
hard core KRISTUS TROENDE i en tid hvor dette blev ringeagtet og latterliggjort - idag ser tingene meget anderledes ud.
Du er i dag, ikke til grin længere hos flertallet, og du har været i TROEN - i KRISTUS - mange mange år før andre - de mange der nu begynder at bekende deres TRO også kristne TRO, kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.
Nå kort og godt - så modsat dig Tikka erklærer jeg mig stærkt eller hard core KRISTUS TROENDE og jeg finder i den grad mig selv at have hjemme i kristendommen
(dog ikke bibelfundamentalisme kristendom) men den kristendom der har sit udspring i den SPIRITUALITY - SPIRIT CHRISTOLOGY vi finder i de paulinske urkristne menigheder som bestemt ikke er en entydig størrelse, men et sted takket være Paulus der er højt til loftet, uden at dette betyder en udvanding af det religiøse spirituelle - altså SPIRITUALITY og uden at det betyder etisk moralsk normløshed, vilkårlighed.
-0-0-0-0-0-
Jeg sætter ikke mit lys under en skæppe såvidt mit kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.
Jeg "praler" hellere af HELLIGÅNDENS UFATTELIGE MANGE NÅDEGAVER end jeg "praler" af hvor godt et menneske jeg er pga mine gerninger, så rigtige korrekte adfærd. Jeg er i langt højere til det første, det vertikale religiøse spirituelle, end jeg er til det horisontale etiske moralske element.
-0-0-0-0-0-0-
Alle der kender mig lidt ved i hvor stor gæld jeg står i til:
Paulus, delvis Luther, isærdeleshed Albert Schweitzer, Karl Barth, og ikke mindst de tre: Paul Tillich og Nicolai Berdyaev og Carl Gustav Jung.
Og at det er fuldstændig utænkeligt at jeg kan undvære at have Gud med inde over mit liv. Intet må stille sig i vejen her, og erstatte eller suspendere dette suveræne kreative skabende dynamiske forhold, GUDs fødsel i mig og min fødsel i Gud. Så hverken Bibelen eller en Kirkes dogmer vil kunne stille sig i vejen her, nøjagtig som Jesus og Paulus havde det.
Mit gudsforhold - liv i og med Gud i KRISTUS - er ikke betinget af noget, af nogen, måske nok inspireret af nogen - andre mennesker og deres vidnesbyrd, nemlig selvfølgelig de KRISTUS VIDNESBYRD VI MØDER I DET NYE TESTAMENTE. Og som de nævnte personer ovenfor har også deres personlige vidnesbyrd om.
Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - er de mennesker jeg finder mig selv hos, jeg ser mig selv som KIRKE i verden med disse KRISTNE i mange afskygninger - i spraglet dragt den vide jord over.
2 Kor 3:
Den gamle og den nye pagts tjeneste
v1 Begynder vi nu igen at anbefale os selv, eller har vi som visse andre brug for anbefalingsbreve til eller fra jer? v2 Nej, I er selv det brev, der står skrevet i vore hjerter, og som kendes og læses af alle mennesker, v3 så det er klart, at I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.
v4 En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. v5 Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, v6 som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.
v7 Men når dødens tjeneste, indhugget i sten med bogstaver, havde sin herlighed, så at Israels børn ikke kunne se på Moses' ansigt på grund af hans ansigts stråleglans, der dog forsvandt, v8 hvor meget mere vil så ikke Åndens tjeneste have sin herlighed. v9 Når den tjeneste, der fører til fordømmelse, havde sin herlighed, så er den tjeneste, der fører til retfærdighed, langt mere rig på herlighed. v10 Det, der var herligt, har jo i dette tilfælde ingen herlighed sammenlignet med den alt overvældende herlighed. v11 For når det, der forsvandt, havde sin herlighed, så skal det, der bliver ved med at bestå, have endnu større herlighed.
v12 Et sådant håb har vi og går derfor åbent til værks v13 og gør ikke som Moses, der lagde et slør over sit ansigt, for at Israels børn ikke skulle se, at det, der forsvandt, hørte op. v14 Dog forhærdedes deres tanker, for indtil den dag i dag bliver det samme slør ved med at ligge over oplæsningen af den gamle pagt uden at tages bort, for det fjernes først i Kristus. v15 Ja, lige til i dag ligger der et slør over deres hjerte, når Moses læses op. v16 »Men hver gang én vender om til Herren, tages sløret bort« v17 – »Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed. v18 Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er.