Gerth:
Det udvalgte folk bør ikke vente passivt ligesom meditation men udtrykke noget handlekraft med Helligånden.
Ifølge Paulus var der sket noget nyt i verden omkring Jesus.
En eskatologisk, altså religiøs spirituel verdenshistorisk begivenhed var indtruffet - en social politisk revolutionær begivenhed der skabte nye samfund - de kristne menigheder.
Hvilken begivenhed indtræffer - begynder ret for alvor der for ca 2000 år siden der kommer til at forandre verden?
Begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - er den begivenhed der grundlægger de kristne menigheder samfund - KIRKEN på jorden.
Begivenheden KRISTUS = altså en messiansk eskatologisk begivenhed - hvor kristne erklærer og tager imod mennesket Jesus som værende KRISTUS ved hvem Guds Riget vil tage sin begyndelse i verden (som KIRKEN skal værne om) gennem den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed Jesus indfører - en hel ny handlekraft åbnes for vi mennesker - en ny handlingsbasis i Gud gennem Guds Ånd - GUD HELLIGÅNDENs Ny Væren og Virke Virkelighed.
Dette er udenom LOVEN (og alle religiøse forordninger og religiøse gerninger) og er altså gratis - som den GUDS KÆRLIGHED og det GUDS NÅDES KRAFT VÆRK vi er igennem at vi tager imod den GUDS ÅND JESUS bærer ind i verden - spiller ind i verden blandt sine tilhængere, disciple.
Stiller vi os op her i denne bevægelse, tar vi imod Jesus som Kristus - tar vi imod begivenheden KRISTUS: den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed og handlekraft ind i verden der begyndte i og med og ved Jesus og som er fortsat med uformindsket styrke lige siden i kraft af Gud Helligånden og forsøgt bevidnet af KIRKEN - da tilhører vi KRISTUS da tilhører vi skaren af de kristne - da er vi at betragte som kristne.
Nok den stærkeste form for EKSTATISK SPIRITUALITET og fyldt med SPONTANITET og nyskabende KREATIVITET - fyldt med ENTUSIASME PASSION og ENGAGEMENT verden nogensinde har set.
Eneste grænse der sættes for GUD HELLIGÅNDENS KARISMATISKE INDIVIDUATION - menneskelige SELVAKTUALISERING - personlig udvikling og udfoldelse - selvrealisering - er KÆRLIGHED - at vi ikke gør næsten ondt skader vores medmennesker med tvang og vold og slet overherredømme.
Større FRIHED og dermed større ægte SPIRITUALITET har verden aldrig før været vidner til - og det lyder da også der hvor ÅNDEN er der er også FRIHEDEN. ÅND uden FRIHED er ganske utænkeligt i den kristne SPIRITUALITET. Kun KÆRLIGHED sætter grænser for denne SPIRITUALITET denne FRIHED.
Det betyder at menneskeheden med kristendommen går fra at være religiøse flokdyr med religiøs flokmentalitet og rituel traditionsstyret adfærd - til at være mere og mere frie og demokratiske og eksperimenterende samfund. Altså vi prøver os frem og vi hjælper hinanden gennem den nye GUD HELLIGÅNDENS KARISMATISKE EKSTATISKE ENTUSIASME KÆRLIGHEDS PASSION ENGAGEMENT og BEGEJSTRING og GLÆDE - den nye guddomsfylde's overflod af liv vitalitet mening og glæde - højt humør.
Derfor der råbes så meget i ekstatisk begejstring og synges så meget i ekstatisk begejstring i KRISTUS - når et menneske er grebet af KRISTUS - grebet af ÅNDEN.
Hvis vi vil forstå "i KRISTUS SPIRITUALITET" - GUD HELLIGÅNDENS KARISMATISKE EKSTATISKE DOPAMINSKE
(neopaleo limbiske motivations forhold) FORHJERNE BEGEJSTRINGS SPIRITUALITET så skal vi kigge på følgende psykiatriske og ja psykologiske begreber:
FRIHED som SPONTANITET - de spontane suveræne livsytringer der gør sig uimodståelige og overvældende gældende i vores liv - vi handler førteoretisk og udenom påbud - vi handler fra ❤️ HJERTET ud fra GUD.
Og til FRIHED - at vi har FRIHEDEN og ÅNDEN direkte fra Gud - aktualiserer at vi agerer SKABENDE OG KREATIVE i verden.
EKSTASE FLOW og GLÆDE = begejstring og højt humør.
SELVAKTUALISERING: GUD HELLIGÅNDENS KARISMATISKE INDIVIDUATION - se fx 1 Kor 12. Altså vi finder Maslow og Jung (1 Kor 2) allerede hos Paulus.
SELVSTÆNDIG KRITISK TÆNKNING. VI SKAL SELV TÆNKE - med vores egen FORSTAND DØMME om tingene - blind tro findes ikke - og dogmatisk rettroenhed og tvang og bibelfundamentalisme findes der ikke spor af.
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged,
there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.
Vigtigt at forstå er at vores "i KRISTUS SPIRITUALITET" ikke svækker vores indre sjælelige liv og verden - spændvidde - men styrker vores indre sjælelige liv - sjælelige rigdom og verden. Hvilket fører til nøjsomhed og glæde - og årsagen til vores moderne forbrugs samfund er at finde i at SJÆLEN menneskets SJÆL og SJÆLELIGE RIGE LIV er afskaffet - blev afskaffet med især oplysningstiden og industrialiseringen og den moderne naturvidenskabs gennembrud.
Derfor er løsningen på vores natur og miljø og klima krise også at vi må finde tilbage til SJÆLEN - at vi har et meget meget rigt SJÆLELIGT LIV vi har afskåret os selv fra.
Jo rigere et SJÆLELIGT LIV et menneske har jo mere nøjsom bliver vedkommende såvidt status symboler og ydre materiel umådeholden forbrug.
Glæden lykken og meningen er ikke i at eje meget, stor materiel rigdom - er ikke i at eje ting - i at have - men i at være i KRISTUS - erfare GUDS KÆRLIGHED og den HELLIGE GUDS ÅNDs NÆRVÆR og alt det underfulde vi her skænkes gratis på NÅDIG vis fx sundhed - HEALING og HELBREDELSE og RECOVERY og OMVENDELSE fra synd.
Vi må lære at ta imod alt det vi har i Gud i os selv. Jung især har bygget videre på denne 1 Kor 2 paulinske idé om vores indre rigdom.
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged,
there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.
Det vi forstår ved sjæleligt liv i vore dage - det er ikke hvad Paulus fører krig imod selv om han siger at et sjæleligt menneske ikke vil tage imod hvad vi har fra Gud. Hvilket vi også finder i det forhold at gnostikerne har PAULUS som deres Apostel. Og om noget det sjælelige liv er meget rigt hos gnostikerne.